Full version: Morot
Cassiopeia
Igår gjorde jag i ordning pallkragar (2 på varann) som jag har planterat kryddor i samt sått sockerärter. Det är plats över där jag tänkte så morot, men så läste jag att morot ofta drabbas av skadedjur och då blev jag tveksam. Törs jag så morot i samma pallkrage som det andra eller är det risk att eventuella skadedjur förstör allting?
Jag har blandat i lite kogödsel (ca ½ säck till många säckar jord) i jorden, ökar det risken för skadedjur på morötterna? Det stod någonstans att man ska täcka sådden med fiberduk för att minska risken för skadedjur... gör detta någon skillnad? Hjälper det helt enkelt?
KURT
Dels brukar inte morot drabbas av speciellt många sjukdomar eller skadedjur, och är det några så är de specifika för morot och drabbar inte andra växter.
Ulrich
Jag brukar alltid lägga fiberduk över för att hindra morotsflugan, det är det viktigaste tror jag. Du kanske skulle prova göra som jag: Så fröna ett och ett med 5 cm mellanrum. Så först en rad närmast ena långsidan, sedan nästa, men förskjut fröna halva avståndet, då bildas ett mönster med trianglar ( svårt att beskriva!) I vilket fall får jag plats med ca 700 frön i en säng som är ca 70x240 cm, det räcker ganska länge till vintern! Och man slipper gallra.....
mvh Ulrich
eco-fighter
Man kan alltid lägga fiberduk, rekommenderas i de flesta böckerna. För att slippa morotsflugan som är typ det edna skadedjuret (förutom hare så klart wink.gif) kan du så morötterna långt ifrån persilja, aldrig året därpå på samma plats. Använd växelodling. Samt kan du så en rad morötter, en rad lök, en rad morötter, en rad lök etc. Så bli fluggan helt förvirrad. Så inte för tät. Det skulle bli roligt om Ulrich (sista inlägget förre mig) lägger upp en ritning eller enkel skiss på hur han sår morötterna i trianglar. Jag förstår inte, men det låter intressant.
KURT
Det är ju alltid bra att försljuta dem så att de får mera utrymme, men trianglar?

. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .
Cassiopeia
Jag förstår trianglarna. smile.gif Ett diagonalt rutnät blir det ju.
Tack för svar. Får se om jag petar ner några frön... det kommer bara bli ett 10-tal isf, finns inte så mycket plats. Mest kul för dotterns skull. När jag sa att jag skulle odla ärter och morötter utbrast hon "men det är ju mat!". biggrin.gif Som stadsbarn kan hon behöva lite förankring i var mat kommer ifrån. *s*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon