cinacarina
Jag antar att benmjöl just görs av ben...slaktavfall!?

Finns det möjligtvis någon bra ersättning som inte innehåller döda djur??
(Är vegetarian och stor djurvän om det är någon som undrar) rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Algomin och dolomit-kalk ger ju bl a Ca - men långtidsverkan har de ju inte.

Hälsar Ingrid
Hannele
Du kan gröngödsla (fast inte på hösten), marktäcka och kompostera.

Benmjöl är toppen, för det kan man lägga runt klematis, magnolia och andra på hösten, när kväve är olämpligt. Tandkräm kan innehålla benmjöl... blink.gif
Charlotte V
Jag förstår hur du tänker som djurvän, men... eftersom kossor och grisar ändå slaktas eftersom andra äter kött, är det väl bättre att använda benen än att kasta dem. Djuren slaktas ju inte pga behovet av benmjöl som ju är en biprodukt. DET vore väl ännu värre - att inte ta tillvara när man ändå tagit livet av dem!?
Naturen förstörs ju fler som använder kalk från kalkbrott - stora hål i naturen och av konstgjorda medel från fabriker som spyr ut luftföroreningar och giftiga biprodukter. Konstgjorda gödselprodukter brukar dessutom döda mikroorganismer och liknande i jorden. Dessutom finns det massor av små levande varelser som blir glada av naturligt ben i jorden!

Ser man det hela ur ett globalt perspektiv skulle jag alltså tro att det är mer djur- och miljövänligt att faktiskt använda benmjöl.

Men det är ju vad JAG tror.

Charlotte
Cilla
Det finns många perspektiv på detta. Jag har vänner som inte använder ben- och blodmjöl av samma skäl Cina, medan jag gör det och ser på det ungefär som Charlotte.

Men jag köper KRAV-märkt benmjöl...

Altenativ finns det många - benmjöl klarar ju det mesta i naturen sig utan - det är inte så ofta som det dör ett djur i skogen så att benen skvätter omkring... Hennele nämde några och man kan också ge växterna rejält med ko- eller hästdynga på våren så klarar de flesta sig bra.

Jag gödslar sällan på hösten, men använder benmjölet på våren och i flytande givor som näringslösning med hönsgödsel, nässlor mm. I lökplantering är det bra att använda några nypor benmjöl.

Om man inte äcklas av det förstås - trädgården är ju till för att njuta så mycket man kan av!
Susanne i Linköping
CITAT (Cilla @ 21-08-2003, 12:47)
Om man inte äcklas av det förstås - trädgården är ju till för att njuta så mycket man kan av!

Tack Cilla för de orden! Precis därför använder jag inte benmjöl.

Så är alltså Algomin det bästa att ge lökarna näst benmjöl? Det står en massa påskliljor här som inte vill blomma. Komposten börjar så smått bli mogen så det ska de få en del av, guldvatten och gräsklipp har de fått.

(Dvs jag tror det är påskliljor, den enda som blommade var en påsklilja.)
cinacarina
CITAT
Jag förstår hur du tänker som djurvän, men... eftersom kossor och grisar ändå slaktas eftersom andra äter kött, är det väl bättre att använda benen än att kasta dem.



Jag var inte ute efter en redogörelse för varför man bör använda benmjöl och tänker inte dra den långa historien om varför jag inte vill använda det. sad.gif

Mitt val är att inte använda benmjöl och vill gärna bli respekterad för det och inte övertalad till att använda något som är emot mina principer.

Jag undrade helt enkelt som det finns andra alternativ. Mest då tänkt till lökplanteringen.

Ursäkta om jag blir upprörd... sleep.gif

Jag har nu dragit slutsatsen att Algomin verkar vara ok att använda. Det verkar bara vara gjort av alger. Ska studera innehållet... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Algomin är ett bra val - synd att Hasselfors slutade med Havsmineraler för DETvar någe kul :-) och bra. Och i mitt tycke bättre - alltså inga pellets som Algomin är utan krossade mjöliga saker som avr lättare att strö ut.

vet Du vad Cina?
jag glömde ju det totalt men vet Du vad Du också kan använda? Stenmjöl! Det innehåler också en massa braigt godis och används i samma dosering som benmjöl.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon