Full version: Under eken
syrolis
Ingenting!

Jag har en stor Ek på tomten och under den växer inget utom syrenhäcken och på utsidan kirskålen...
I syrenhäcken låter jag löven ligga kvar och då får jag inte in kirsen i trädgården men innanför trivs inte ens gräset och mossan. Vad ska jag plantera under eken?
Ingrid på Västkusten
Lökväxter för vårfägring!!!

Eller svamp :-))



Hälsar Ingrid
Cilla
Vårlökar är en bra idé. Krolliljor kan också trivas, men det beror lite på var i landet du bor, vilken typ av jord som finns där och hur mycket ljus som strilar in under eken.

Under mina ekar har jag blomsteräng, men så växer de i en sydvästsluttning med mycket näringsfattig jord också.
Anders zon III
Växer inget av vad du planterat eller är det bar jord, förstår inte riktigt...

Hassel brukar alltid samsas med ek om du vill ha buskage. Är det skuggigt kan hasselört eller sockblomma trivas fint.
syrolis
Jorden är mycket torr och hård. Gammal åkerjord.
Att det är torrt beror nog på att den gamla höga syrenhäcken i vinkel suger upp vatten + den stora eken gör likadant. Så har jag ett par oxelträd som sticker upp i häcken mot vägen...

Marken sluttar, Gräset vill inte växa, Mossan växer när det regnar bara.
Just nu ligger jorden bar. Skugga hela dagen i det hörnet, kanske någon timma sol på förmiddagen och någon timma på kvällen.

Det skulle vara roligt att trolla bort själva hörnet, att få någon ljuspunkt, färg eller annat som bryter mot syrenhäcken. Gärna med någon marktäckande växt under.

Men det kanske är bortkastad tid. Kanske jag i stället skulle satsa på 3-4 större blå krukor med innehåll och täcka marken i hörnet med något material i stället.
Hannele
"Men det kanske är bortkastad tid"

Nej då, så lätt ska man inte ge upp! rolleyes.gif
Lite tips på torktåliga perenner.


Murgröna, silverarv, skuggröna, vintergröna... kanske kan täcka marken?
Fler tips: http://www.odla.nu/artiklar/skuggra.shtml
Cilla
Plantera vårlökar nu i höst så att du får något grönt i vår och hopp om din gamla åkerjord, och lägg mängder av höstlöv på området. I vår är jorden lättare att lätta upp på ytan, och här och var stoppa i plantor och frön enligt Hanneles lista.
syrolis
Tack!

Då ska jag hägna in några kvm och stoppa alla höstlöv där ;-) och underst lite mull kanske... Att gräva på platsen går nog inte att göra så antagligen får jag göra en upphöjd list i hörnet och fylla med jord. Torvblock runt?

Det kanske inte blir så tokigt ändå...
Ingrid på Västkusten
Torvblock etc - det blir himla bra det smile.gif))


Hälsar ingrid
Hannele
Torvblock under en ek får man vattna, massor -tveksamt...
Cilla
Ja torvblock är mystiska varelser det... Jag har byggt runda kompostlådor av torvblock där jag håller på att färdigställa skogsjord.

När det är vått verkar torvblocken suga upp det mesta och sedan torka så det knastrar när det inte regnar.

Jag tror att om man använder torvblock under en ek för att samla mull och kunna plantera kan man med fördel täcka torvblocken med löv också för att undvika att de torkar och suger upp vätan i det man planterar. Ju längre ned i marken man kan ställa dem för att behålla fukt när det torkar, desto bättre.

Och sedan - var det inte ditt recept Hannele - pensla på fil med ägg inblandat sför att locka vackra mossor dit? Kan bli en fin ekplantering med mosskant.
syrolis
Ajdå, tomten är stor nog att sköta om ... vill gärna ha det lite lättskött och hinner nog inte vattna överallt med tre barn att sköta och och skjutsa överallt också. Kanske det får bli någon form av slipers då , men det bär emot lite.
Vill i alla fall ha lite högre växter (gärna vita / blå/ljust bladverk) över marktäckande.
Ingrid på Västkusten
Jätterams - MUMS - de finns under mina ekar tillika med liljekonvaljer och vitsippor.

Kanske n kombinaiton av vitsippor i olika färger - med lite Corydalis som trivs i skugga och surt, jätterams, kungsängsliljor ?

Blir en urflott vårmatta :-))

Och ta sten om torvblock känns jobbigt - dessa är är jobbiga att släpa men det sköter sig ;-)

Hälsar ingrid
Cilla
Nejdå, inte behövs slipers - de är dessutom sämre för eken... Oavsett vad du odlar där så odla sådant som är torktåligt och som klarar sig själv. Då blir torvblock bra som avgränsning.

Men på torvblocken tar det tid innan det växer om det är torrt. Men förr elelr senare växer det där också - det gör det överallt i sinom tid...

Ibland när jag undrar vad jag ska kunna få att växa på ökenartade eller mörka ställen i trädgården så tittar jag på motorvägar, mellan husfasader och trottoarer, under hus med krypgrunder och bakom glömda lador. Det växer en massa där... En gammal åkerjord under en mullfällande ek (löven) är absolut inget omöjligt ställe!
Ingrid på Västkusten
En 'hemskeväxt' som trivs där Cilla -nu får jag Louise på mig - - => svartbladig svalört!!!!
Brokbladig skugggröna - pachysandra terminalis kasnke annars?

Hälsar Ingrid med ett skratt.
Cilla
Jag måste ha missat något - varför är svalörten en hemskeväxt? Att det fanns en svartbladig visste jag inte - vad heter den, finns den på bild månne?

Skuggröna verkar trivas där det är surt och mörkt, men vill inte de ha fuktigt?



Ingrid på Västkusten
Todelooo - hooo - hoo som Glimfeather säger i en av CS Lewis' barnböcker,

Skuggrönan här har bott i torr upphöjd bädd i skugga så jag visste itne at de ville ha det fuktigt wink.gif

Jo svalörtens hemskigheter borde Louise få berätta om men det sprider sig visst mkt och inget annat lyckas oftast etablera sig i närheten av dessa knölar. Svartbladig kan finnas på bild till våren - den skall sova i nån av mina kärl få se om den överlever ;-))
men bladen är alltså helsvarta!

Hälsar ingrid
Cilla
OK, jag vill inte nystarta er tidigare diskussion. Blev nyfiken på vilka problem som kan uppstå med svalört och hittade http://www.nps.gov/plants/alien/fact/rafi1.htm. Själv ser jag inget av detta. Hos mig kommer svalörten i ett svall på ett ställe i trädgården, och försvinner sedan lika fort för att ge plats åt allt annat som växer efter svalörtssvallvågen. Den kommer i ett huj och försvinner sedan snabbt och totalt.

Den med svarta blad verkar het RANUNCULUS FICARIA 'BRAZEN HUSSY'
Common Name: Lesser Celandine, Family: Ranunculaceae

Ingrid på Västkusten
Just den köpte jag ;-) näää Louise å jag är itne osams om svalört :-)) det är bara kul å höra avd hon har att säga för det är så hemkst :-D


Hälsar ingrid
Ingo
CITAT
Vill i alla fall ha lite högre växter (gärna vita / blå/ljust bladverk) över marktäckande.


Ska det vara perenner som det mest har pratats om här eller kan det vara intresserant med buskar också?
I så fall finns det i boken "Trädgårdens buskar och träd" från Ica-förlaget en avdelning med förslag på buskar för olika lägen och syften. Däribland finns en lista med buskar för torra och skuggiga lägen (t ex under stora träd) - en väldigt kort lista för det är ju ingen poppis kombination. Har tyvärr inte boken här nu.
Hannele
Alla dessa höga växter trivs torrt;
hög näva, höstöga, kärleksört, perenn solros, studenstnejlika, m.fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon