Full version: Katastrofen i Burma
LadyG
Dödstalet i Burma har stigit till 22 464 döda och 41 000 saknas efter helgens cyklon.
De överlevande har inte mycket kvar att leva för.
Cyklonen har förstört 95 procent av husen i staden Bogalay i Irrawaddy-deltat där mer än 10 000 människor dog.

FN-förbundet i Sverige garanterar att ditt bidrag kommer att användas för att hjälpa katastrofens offer.
FN har redan personal på plats i Burma – och tillåts arbeta utan den burmesiska militärjuntans inblandning.
Ditt bidrag kommer främst att användas till mat, vattenrening, myggnät och matlagningsutrustning.
Du skickar ditt bidrag till FN-förbundets 90-konto: 90 00 79-5. Märk talongen ”Burma”.



LadyG
100 000 människor kan ha omkommit i cyklonen i Burma.
Det sade USA:s högsta diplomat i Rangoon på onsdagen.
...
Den officiella dödssiffran var ännu på onsdagen drygt 22000 döda och 41000 saknade.

FN beräknar att omkring en miljon människor är hemlösa, och pressen ökar på Burmas slutna militärregim att släppa in hjälparbetare i landet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2422483.ab

Jag vet att det kanske bara är en handfull svenskar i landet men visst fasen måste vi väl hjälpa dem ändå? Det är en mänsklig tragedi, inte bara en Burmesisk!!!
Netha
CITAT (LadyG @ 08-05-2008, 00:55) *
100 000 människor kan ha omkommit i cyklonen i Burma.
Det sade USA:s högsta diplomat i Rangoon på onsdagen.
...
Den officiella dödssiffran var ännu på onsdagen drygt 22000 döda och 41000 saknade.

FN beräknar att omkring en miljon människor är hemlösa, och pressen ökar på Burmas slutna militärregim att släppa in hjälparbetare i landet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2422483.ab

Jag vet att det kanske bara är en handfull svenskar i landet men visst fasen måste vi väl hjälpa dem ändå? Det är en mänsklig tragedi, inte bara en Burmesisk!!!

Hörde på nyheterna att det i Sverige redan samlats in en ansenlig summa... tror det var över hundra miljoner kr
Visst är det en mänsklig tragedi, oavsett i vilket land det inträffar.sad.gif
LadyG
100 miljoner? Låter mycket för att vara Sverige, men stämmer det så är det ju jättebra. FN:s katastroffond ska täcka behovet i inledningsskedet men sen är de också beroende av att få in pengar från medlemsländerna. Det är bland annat till sådant som medlemsavgiften ska gå till, den som t ex USA inte betalar eftersom de inte har lust.

Det är en otroligt ohygglig katastrof som inträffat nu i Burma sad.gif
Netha
I tv4 8-nyheter sades "bara i Sverige har 170 miljoner smlats in" tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Netha @ 08-05-2008, 11:29) *
I tv4 8-nyheter sades "bara i Sverige har 170 miljoner smlats in" tummenupp.gif


Men det är ju hur mycket som samlats in i hela världen?

SvD skriver att "Regeringar och hjälporganisationer världen över är mer än redo att dra sitt strå till stacken. På onsdagskvällen hade över 28 miljoner dollar, nästan 170 miljoner svenska kronor samlats in i katastrofhjälp till Burma, enligt Reuters. ". Tv4-nyheterna kan inte ha missuppfattat tror du?

(Svd:s artikel: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1222059.svd )

Nåja, skitsamma egentligen - huvudsaken är att de överlevande får hjälpen de behöver!

Inslaget finns på nätet, TV4.se och så klickar man sig fram, men jag tycker det låter som en väldigt stor summa för att vara Sverige..?

Fast det jag blir mest förbenad på är tat hjälpsändningarna hindras av militärjuntans byråkrati..!
Netha
CITAT (LadyG @ 08-05-2008, 11:38) *
Men det är ju hur mycket som samlats in i hela världen?

SvD skriver att "Regeringar och hjälporganisationer världen över är mer än redo att dra sitt strå till stacken. På onsdagskvällen hade över 28 miljoner dollar, nästan 170 miljoner svenska kronor samlats in i katastrofhjälp till Burma, enligt Reuters. ". Tv4-nyheterna kan inte ha missuppfattat tror du?

(Svd:s artikel: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1222059.svd )

Nåja, skitsamma egentligen - huvudsaken är att de överlevande får hjälpen de behöver!

Inslaget finns på nätet, TV4.se och så klickar man sig fram, men jag tycker det låter som en väldigt stor summa för att vara Sverige..?

Fast det jag blir mest förbenad på är tat hjälpsändningarna hindras av militärjuntans byråkrati..!

Jag såg 8-sändningen på Nyhetskanalen innan jag skrev.
LadyG
CITAT (Netha @ 08-05-2008, 11:45) *
Jag såg 8-sändningen på Nyhetskanalen innan jag skrev.


Jo, det är därför jag är så förvirrad, de säger ju faktiskt 170 miljoner kronor.
Fast det är ju egentligen bara knappt 20:- per person om vi är 9 miljoner i landet så det kanske är möjligt?
Netha
Svd hade rätt.

Jag har korresponderat med nyhetschefen på fyran och äntligen efter några mail
så förstod han att de går ut med fel uppgifter.
Det är troligtvis så att reportern i hastigheten verkar ha fått svenska kronor till att bli Sverige.

Han lovade att detta skulle ändras till nästa sändning. tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Netha @ 08-05-2008, 14:35) *
Svd hade rätt.

Jag har korresponderat med nyhetschefen på fyran och äntligen efter några mail
så förstod han att de går ut med fel uppgifter.
Det är troligtvis så att reportern i hastigheten verkar ha fått svenska kronor till att bli Sverige.

Han lovade att detta skulle ändras till nästa sändning. tummenupp.gif


Wow, du är tuff, tar tjuren vid de berömda hornen på en gång tummenupp.gif

Skönt att få rätsida på det där, jag började undra lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon