Full version: för små plantor?
jannika
Hej! jag satte ett gäng fröer av olika sorter tomat, chili, paprika, etc i mars. Nu är det Maj och de flesta är bara 5-6 cm höga och har 1-2 par karaktärsblad....
är de för små? finns det chans för ddem? kan de ta sig fortfarande?

jag har de i lagom stora krukor med bra jord, men i början stod de i såjord som kanske inte drev på uppväxten. vet inte... första månaden stod de under lågenergilampor för plantor och nu flyttar jag de in och ut varje dag/kväll för maximalt solljus.

ska jag ge upp?? hur sent kan de bli färdiga plantor utan att det blir för sent??
Tosan
Vilka temperaturer har de?
Tomater vill inte gärna ha under 10 grader och paprika/chili 15 grader om de ska ha en chans att växa.
Mina paprikor och chilis har haft ca 15 grader och växt väldigt långsamt tills nu, nu är det lite varmare och de börjar få fart.
jannika
De har haft ca 18 grader under ljuset och nu mellan 12 och 25, beroende på utetemp. på natten står de i rumstemp på typ 20.

hur stora är dina plantor, Tosan?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ställa plantorna inomhus i jämn temperatur i ett vanligt ljust fönster i rumstemp, och bara ge dem vatten när de behöver, då brukar de växa snabbare än vad man ibland vill. De brukar växa jämnare ifall temperaturen är jämn och de inte stressas av ex. för stark sol, för höga eller låga temperaturer, temperaturväxlingar etc.


Och sedan är ju frågan vad du menar med lagom stora krukor, för plantor som är bara 5-6cm höga är det ju ganska små krukor som gäller, är krukorna för stora tar det tid innan man ser att det växer ovan jord det tar ju lite längre tid då för växten att fylla krukan med rötter.
Tosan
CITAT (jannika @ 07-05-2008, 09:10) *
De har haft ca 18 grader under ljuset och nu mellan 12 och 25, beroende på utetemp. på natten står de i rumstemp på typ 20.

hur stora är dina plantor, Tosan?

Mina högsta chilisar är runt 15 cm nu, minns inte när jag sådde, nån gång i februari tror jag...
embees
CITAT (Tosan @ 07-05-2008, 22:20) *
Mina högsta chilisar är runt 15 cm nu, minns inte när jag sådde, nån gång i februari tror jag...


Mina chilisar sådde jag i feb. De är nu 20 cm och blommar och har fått flytta ut i växthuset.
Nu har vi sommar i zon 1. Temperaturen just nu är + 13. Mer än godkänt för att räknas som sommar..... naughty.gif
Tosan
CITAT (embees @ 07-05-2008, 22:26) *
Mina chilisar sådde jag i feb. De är nu 20 cm och blommar och har fått flytta ut i växthuset.
Nu har vi sommar i zon 1. Temperaturen just nu är + 13. Mer än godkänt för att räknas som sommar..... naughty.gif

Ja, mina största har knopp smile.gif och har nyss fått större krukor.
jannika
så inte i söderfönster?? Jag har ställt in dem inomhus och de står i minidrivhus för extra fukt, som det står att de behöver.

det blir klart ganska varmt, men kan det bli för bra? i vanliga fall växer de bl.a i New
Mexico med 45 grader värme...

krukorna är 6x6, så en mellanvariant. jag plantade om de från sina 4x4 då de stod i enbart såjord, vilken jag tror inte var så bra. nu får de mer näring... får väl se...

men då ger jagi nte upp hoppet iaf...

tack för allas svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon