Full version: Pollinera chili?
case214
Som förstasäsongs odlare har jag en fråga. Nu börjar det dyka upp blommor i mina chiliplantor och jag började fundera på pollinering? Antalet insekter inomhus som sköter detta är ju lite begränsat...

Ska jag sköta det på egen hand med en pensel eller ordnar det av sig själv? Har en vän som fick mycket frukt föra året och han gjorde ingenting. Sen har jag läst att man måste sköta pollineringen själv. Vad säger ni erfarna chilirävar?
Piccante
Det brukar bli frukt även om man lämnar det åt sig självt. Vill man vara på säkra sidan så kan man ruska runt plantan lite så sprids det alltid lite pollen eller så tar man pensel och pollinerar för hand. Men det är sällan nödvändigt att hjälpa till.
chilihead
CITAT (case214 @ 06-05-2008, 14:06) *
Som förstasäsongs odlare har jag en fråga. Nu börjar det dyka upp blommor i mina chiliplantor och jag började fundera på pollinering? Antalet insekter inomhus som sköter detta är ju lite begränsat...

Ska jag sköta det på egen hand med en pensel eller ordnar det av sig själv? Har en vän som fick mycket frukt föra året och han gjorde ingenting. Sen har jag läst att man måste sköta pollineringen själv. Vad säger ni erfarna chilirävar?


jag brukar knäppa med fingret en eller ett par gånger per blomma om jag vill att det ska börja frukta sig. annars sköter det sig ganska bra själv.
Knytt
En följdfråga på ämnet då:
Att skörda egna frön för nästa säsong.
Är chilis som tomater att de sällan korsas trots att de står nära varandra, eller måste man isolera enskilda blommor?

Det vore ju kul att få en andra generation till nästa år smile.gif
case214
Hmmm ja. Det var ju en intressant tanke faktiskt. Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Chili korsar sig gärna hejvilt så ska man skörda eget frö och vara ganska säker på att få sortäkta fröer måste man isolera plantor alt. sätta något över blomman innan den slagit ut för att förhindra att pollen från annan chilisort hamnar där. (F1-hybrider kan man dock inte ta egna fröer från ifall man vill ha sortäkta vara)
Knytt
Ah, tack!
När jag då isolerat en blomma, pollinerar den sig själv eller bör jag ta pollen från en annan blomma av samma sort och pollinera den?
Knytt
Jag vore väldigt glad om någon har svar på min fråga smile.gif
Corpse
Den pollinerar sig själv. Eventuellt kan du knäppa lite på stammen eller pilla lite i blomman med ett finger eller en pensel.
Knytt
Jaha va bra, jag var osäker på om man menade att en växt kan pollinera sina egna blommor sinsemellan eller om man menade samma blomma.
Men nu har jag alltså fått svar, tack så mycket! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon