mogge92
Hejsan! Har kollat omkring på lite fruktträd och andra träd, då ser jag tex på ett träd att den "är härdig till -25C". Vad menas med det dÅ? hur har dom mätt ut det? klarar växten -25c i 2 timmar eller i 2 dagar? Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig.
ingrids
Jag insåg just att jag alltid har tolkat det som en natt men när du säger sådär vet jag plötsligt inte.
En vild gissning är att trädet får frostskador vid den och den temperaturen och att de blir värre ju längre tiden lider, typ börjar ute i smågrenarna och tillsist ryker trädet. Men som sagt - jag blev alldeles osäker.
mogge92
ja, det är ju inte så lätt att veta.
jegi
Det är vanskligt med temperaturuppgifter. Det är ju bara en del av härdigheten hur låg temperatur en växt tål.
Risken är dessutom att minimitemperaturen är översatt från USDA som inte är fullt tillämpbart på svenska förhållanden.
Cilla
Ja, temperaturangivelser är ingen bra fingervisning om härdighet. Det är mycket bättre med zonangivelser, för då har man iallafall tagit något större hänsyn till tjäldjup, kylans och värmeperiodens längd, ljusförhållanden under året och annat. Men även det är lite vanskligt.

Vill man vara helt säker på om ett träd klarar sig där man bor är det bäst att kika på de träd som finns i närheten. Hur klarar de snö"förmörkelse" och snötyngder t ex? På vissa områden med mycket snö kan marken visserligen skyddas mot mycket djup tjäle, men snömägderna kan vara sådana att man bör välja ett högre träd av det slag man tänkt sig. Och på vissa ställen med mycket snö blir det djup tjäle ändå och dessutom mycket vått hela våren och halva sommaren. Det minskar valet av arter man kan plantera om man inte kan kompensera den långa våta markperioden genom att plantera högt.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte riktikgt hur man mäter deras härdighet men kan tänka mig att dom först kollar upp den lägsta vintertemp dom blir utsatta där dom växer vilt ,, sedan då testa dom utanför där dom växer vilt och ser om dom tåla samma temp då dvs i ett annat klimat men med samma lägtsa temp . sedan kanske man testar dom i ett kallare klimat . men växter är alltid som härdigast i det vilda .

växter från Amerika men även också vissa områden från Asien finns där växter som tål sträng kyla men måste ha lång och varm sommar för att klara sig och också ett skyddande snö täcke . och en del av dessa växter tål bara korta perioder av låg kyla .. dessa växter i enbart kyla skulle kunna klara sig längre norrut i sverige . men det är bara i zon 1-2 ev i sverige som dom klara vintern dels är den kort och dels så är vintertempen låg .

för en del ökenväxter och känsligare växter så är fukt i samband med frost dödligt men är det bara torrt så tål dom också sträng kyla .

och en växt som är utsatt för torka under vintern reglerar istället upp socker ,, och tål då kyla bättre .plus har den en torre jord och luft så bildas det mindre med is .



mogge92
Ja, det var det jag tänkte, satt här och kollade på en firma som sålde Paw Paw och persimon(diospyros kaki) och de hävdade att de skulle tåla -25C respektive -15C, tyckte det lät lite tokigt. Då skulle man ju nästan kunna tänka sig att de klarar sig i nordiskt klimat, här uppe där jag bor blir det sällan mer än -10C. Fast det är klart att många andra aspekter spelar in.
Alexander-VG-zon3
Paw paw har samma härdighet som Tulpanträd ,,

persimon växer ju där det blir frost neråt -12c och då snackar vi om mer av medelhavsklimat som får kalla vintrar neråt -12c -10c ,, hur exakt vad den tål vet jag inte .
mogge92
tack för dina svar flaxss! smile.gif Men när du säger att paw paw har ungefär samma härdighet som tulpanträd, vad innebär det? Zon 1 eller?
Christer i Falköping
Kan nog klara bra zon 3 lägen. Men då hinner med största sannolikhet inte frukten att mogna. Då faller ju idén med det trädet eftersom det är frukten (som skall vara otroligt god) som man vill ha.
Christer.
mogge92
Ibland(läs väldigt ofta) så känner man ju verkligen olycklig över vilken del av landet man bor i sad.gif Crister, tror du det är möjligt att odla Paw Paw inomhus över vintern, och sen låta den stå i växthus när vädret tillåter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 03-05-2008, 15:14) *
Kan nog klara bra zon 3 lägen. Men då hinner med största sannolikhet inte frukten att mogna. Då faller ju idén med det trädet eftersom det är frukten (som skall vara otroligt god) som man vill ha.
Christer.


lika dant med tulpanträdet den blommar ju bara bra i zon 0-1(2) . men hade säkert tålt upp till zon 3-4 nånting i soliga och varma lägen .
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:18) *
Ibland(läs väldigt ofta) så känner man ju verkligen olycklig över vilken del av landet man bor i sad.gif Crister, tror du det är möjligt att odla Paw Paw inomhus över vintern, och sen låta den stå i växthus när vädret tillåter?


går inte odla inne åretrunt utan pawpaw behöver viss vinterkyla alltså frost för att sätta blomknoppar och trivas bra . bara för du inte har den i rätt zon ska du ju ändå utsätta den för rejäl frost ner till -10c behövs . ev isolera krukan med nåt och sedan ta in den under just dom kallaste nätterna ( vet med säkerhet att du får kallare än -10c ) ,, det är bara sydligaste skåne som kan ev hålla en konstant lägsta temp på -10c .

väl inne ska den övervintras mörkt och kallt runt 0c och sedan ut igen så fort det bara går om det så är mitt i vintern . då du ska ha den inne är just dom nätterna som den inte tål eller ha den inne om det är långvarig kyla . alltså ge den en zon 1-2vinter .

sen under sommaren i växthus eller i ett varmt och soligt läge där du då håller den vattnad . eller har du den ute i marken åretrunt med skydd om det skulle bli en kall vinter . som denna vintern hade den nog klarat sig . men det finns ju ingen säkerthet att alla vintrar blir som denna .
mogge92
Aha, okey flaxss, där hade jag inte läst på. Sitter och funderar lite på det du sa om att man kan ha den ute med skydd, då kanske jag inte får frukt för att sommaren är för kort och kall..? Men skulle vara kul att prova, om inte annat så bara för att se hur långt man kan gå med zonknäckning. Tänkte på om man kanske kunde göra något liknande skydd som de gjort här på en musa basjoo:Snowpalms eller vad tror du flaxss? alla tips mottages! smile.gif
Alexander-VG-zon3
beror ju som sagt på sommaren hur frukten blir .

att skydda med frigolit är nog lite väl . skyddat läge med fiberduk räcker nog . frigolit använder jag endast till verkliga känsliga växter som oliv,dadelpalm,knariedadelpalm resten ger jag fiberduk,grön vinterväv som väderkvarnsplam,en del fikon,lager,kamelia .



mogge92
Jo det kanske är lite väl, men man är ju lite överförsiktig, man vill ju inte attt växterna ska gå och dö rolleyes.gif När jag ändå håller på och frågar, så tänkte jag fråga dig om du tror att mitt fikonträd klarar sig ute(alltså planterad i marken..) ? Funderar på att sätta ut det när det blivit lite större. Ang att skydda med frigolit; hur mycket hjälper det egentligen? Tänkte på lite känsligare växter som man kanske skulle kunna plantera ut med sådant skydd.
Alexander-VG-zon3
ja min kanriedadel tål bara -9c i rätt vinterklimat ,, den har hos med med frigolit och leca klarat igenom vintrar på -15c och lång varig frost under -5c . så det ger väl en liten fingervinings om vad det skyddar . men får du in is eller snö eller kallt material innan för skyddet kyler det istället .

ja det kan nog gå med frigolit skydd , ta en frigolit låda och sätt den upp och ner sedan skär ut en fyrkant i botten ,, sedan på den fyrkanten lägger du över locket . igenom hållet i botten fyller du sedan upp med leca ev sätter du in nåt som tillför värme om det blir väldigt kallt . plus skyddat läge och bra jord . då skriver jag om fikon nu hos dig kommer den garanterat frysa ner utan skydd alla ''normala'' vintrar . men den får nog bättre med frukt om du har den i kruka . plus fikonen ( som andra har i mitt område där jag har min trädgård ) fryser också ner några vintrar här men dom överlever utan skydd . jag skyddar ju mest mina bara för att spara fruktanlagen .



mogge92
okey, jag hade bara lite funderingar ang fikonet, fortsätter nog ha det i kruka isåfall. smile.gif
Thomas Wahlqvist
CITAT (flaxss @ 03-05-2008, 17:56) *
lika dant med tulpanträdet den blommar ju bara bra i zon 0-1(2) . men hade säkert tålt upp till zon 3-4 nånting i soliga och varma lägen .



Bra är en stor överdrift, det är väl mer sällan det blommar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 03-05-2008, 20:10) *
Bra är en stor överdrift, det är väl mer sällan det blommar.



det i hammenhögs ( Weibulls ) blommade för fullt när jag vara där och det var ett väldigt kraftigt och stort träd,, mina föräldrars träd i zon två har också blommat kan tillägga att det står i ett soligt syd/öst läget öppet och är lika stor som huset ( två vånings hus ) . tror det är rätt så vanligt att dom blommar om dom trivs . har dom inte ett i Lunds Botansika trädgård som också blommat eller var det på Alnarp ??

så jag skulle tro det även här kan blomma .
mogge92
Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade wub.gif fast det är väl zon 1 kanske.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:38) *
Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade wub.gif fast det är väl zon 1 kanske.


Thomas har kanske inte sett så många blommande Tulpanträd ??!!

men visst kan dom blomma . väldigt vackra blommor . på Gotland har dom zon 1 .
Thomas Wahlqvist
Vanligen bränns blommorna av frosten i zon 1 Kalmar.
Sen sitter ju blommorna oftast en bra bit upp i toppen, många meter dit :-)
Svårt att se dem.
Men visst är det ett häftigt träd. Fantastisk bladform.
jegi
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:38) *
Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade wub.gif fast det är väl zon 1 kanske.


Det finns ett stort fint tulpanträd i de badande wännernas park innanför ringmuren. Man brukar säga att det är zon 0 där.
mogge92
aha, se där ja.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 03-05-2008, 20:50) *
Vanligen bränns blommorna av frosten i zon 1 Kalmar.
Sen sitter ju blommorna oftast en bra bit upp i toppen, många meter dit :-)
Svårt att se dem.
Men visst är det ett häftigt träd. Fantastisk bladform.


hos mina föräldrar blommade det långt efter frostrisken varförbi ( är inte säker på månad men tror det var i juni nånting ) ,,lika så det andra trädet blommade också efter frostrisken . men det är ju skillnad från att blommorna skadas av frost än att sällan blomma i Sverige . många magnolior skadas blommorna också av frost men dom får blommor .

CITAT (jegi @ 03-05-2008, 20:51) *
Det finns ett stort fint tulpanträd i de badande wännernas park innanför ringmuren. Man brukar säga att det är zon 0 där.


fast zon 0 är ju ingen fastställd zon som finns på kartan ,, utan räknas väl mest dessa områdena som är vid kusterna utmed zon 1. tror inte att hela Gotland är zon 0 . plus är det ju en väldigt blåsig och blöt vinter där och en kall och sen vår . kollar man på SMHI så är det ju fortfrande vår på Öland och syd Gotland medans jag hos mig har sommar .

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8861&l=sv
Anders zon 1
CITAT
fast zon 0 är ju ingen fastställd zon som finns på kartan ,, utan räknas väl mest dessa områdena som är vid kusterna utmed zon 1. tror inte att hela Gotland är zon 0 . plus är det ju en väldigt blåsig och blöt vinter där och en kall och sen vår . kollar man på SMHI så är det ju fortfrande vår på Öland och syd Gotland medans jag hos mig har sommar .


Jo det stämmer nog att det är betydligt kallare på inre Gotland än längs kusten. Inre Gotland har till och med förhållandevis mycket frost, i synnerhet på våren, fast man brukar väl räkna det som zon 1 i alla fall. Innanför ringmuren i Visby är det dock extremt skyddat och jag skulle tro att klimatet där tillhör de allra bästa i Sverige. Åtminstone för särskilt köldkänsliga växter. Till exempel så finns Sveriges kanske största brödgran (Araucaria araucana) i DBV:s botaniska trädgård och flera meter höga fikonbuskar som uppenbarligen mycket sällan fryser ner finns på flera platser. För att inte tala om alla stora mullbärsträd (svart mullbär) som ger rikligt med frukt! Gotland är ju skyddat av hav runt om vilket dämpar kylan oavsett vindriktning. Här i Skåne t ex finns inget som skyddar när "rysskylan" slår till från nord-nordost. Den kyliga våren på Gotland kan i vissa fall vara positiv genom att växterna inte luras att starta för tidigt på våren. Här i Skåne tycker jag rätt ofta att det kan bli frostskador på växter som tjuvstartar tidigt på våren. Gotland har ju dessutom soliga och förhållandevis varma somrar och långa milda höstar vilket är gynnsamt för växternas avmognad inför vintern.
Thomas Wahlqvist
Ja det är ju så att de lite känsligare växterna i vissa fall startar sin vår så fort solen visar sig, och vid nästa bakslag i vädret får de skador, våra inhemska växter vet att det är lika bra att vänta tills det är alldeles säkert att sätta igång att växa.

Om man är alldeles särskilt intresserad av att försöka odla "svårare" eller "icke testade" buskar och träd så kan jag rekomendera att ni tar kontakt med äldre odlare som ofta har testat detta många gånger, titta i deras trädgårdar och räkna hur många känsliga som överlevt.
Stefan P
I höstas hölls RST ett seminarium om behovet av att rita en ny zonkarta med tanke på klimatförändringen. En deltagare menade att den befintliga zonkartan kan behållas till vidare eftersom "de allra flesta svenska vedartade trädgårdsväxter är i underkanten av den optimala temperaturen för sin utveckling."
Det kan ju vara bra att ha i åtanke när handelsträdgårdar vill kränga växter som inte är härdiga enligt zonkartan med hänvisning till klimatförändringen.

Thomas Wahlqvist
Ja men visst, håller verkligen med dig Stefan P.
Det du nämner är alltid en bra tanke att bära med sig.

Visst är det kul att testa och hoppas på framgångar med icke härdiga växter, men att ha någon sorts övertro på det mildare vädret är ingen nytta, särskilt då för dem som inte är väldigt pålästa och känner till att det finns speciella genre inom odlandet som handlar om zonknäckeri.

Med det mildare vädret har jag fått bakslag i min trädgård.
Tidiga tulpaner startade för tidigt och brändes mycket svårt av frost.
Kopparlönnen dog i vinter zon 1, kanske har det varit för mycket svampsjukdommar med det milda vädret.

Själv tycker jag att det är kul med zonknäckeri, men jag skulle aldrig sälja iden till en oerfaren odlare.
Anders zon 1
CITAT
Med det mildare vädret har jag fått bakslag i min trädgård.
Tidiga tulpaner startade för tidigt och brändes mycket svårt av frost.
Kopparlönnen dog i vinter zon 1, kanske har det varit för mycket svampsjukdommar med det milda vädret.


Ja, svampsjukdomarna verkar ha gynnats av den milda vintern. På två av mina japanska lönnar har stora grenar angripits av någon sjuka och torkat nu under våren. Än så länge ser träden i övrigt bra ut så man får väl hoppas att det inte sprider sig. Japanska lönnar brukar visserligen rätt ofta drabbas av grentorka men sällan så här kraftigt. Min vingbenved har också torkat in kraftigt - också troligen p g a någon svamp/bakterie - och det har aldrig skett förut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 06-05-2008, 07:46) *
Ja det är ju så att de lite känsligare växterna i vissa fall startar sin vår så fort solen visar sig, och vid nästa bakslag i vädret får de skador, våra inhemska växter vet att det är lika bra att vänta tills det är alldeles säkert att sätta igång att växa.

Om man är alldeles särskilt intresserad av att försöka odla "svårare" eller "icke testade" buskar och träd så kan jag rekomendera att ni tar kontakt med äldre odlare som ofta har testat detta många gånger, titta i deras trädgårdar och räkna hur många känsliga som överlevt.



fast det är ju känsligare växter som startar under en mild period under vintern inte solen ,, våra inhemska träd/buskar startar när solen är stark nog i kombination med värme . blir det då varmt under vintern startar dessa växter att växa och blir då skadade i hård frost , medan våra inhemska väntar tills solen är rätt .

angående klimatet -- så visst man ska inte förlita sig på dessa vintrar som varit . för det kommer garanterat bli kallare vintrar än -10c -15c . men hos mig har det varit sådana här vintrar innan bland annat har mormor berättat om ett par vintrar som varit utan snö och enbart kallast på -10c -12c . men mormor har ju också berättat då det har varit -10c i maj . jag själv har nog aldrig upplevt kallare än -25c ,, så jag tycker nog jag bor rätt så milt ändå med tanke på den varma hösten och den relativt varma sommaren och våren . en annan sak idag som ''äldre'' odlare inte hade var ju mer avancerat skydd som man kan använda kalla vintrar . plus många ''äldre'' odlare är ibland lite väl gamla ibland med gammal uråldrig kunskap,, fast det gäller ju inte alla . men dessa växter som är i underkant ,, är det väl bra att kartan inte ändras .
Thomas Wahlqvist
Jag fattar inte vad du menar bäste flaxss.
Koncentrera till en eller två meningar.

Christer i Falköping
Ofta är det så att det som vi ser som nya metoder och skydd är just uråldriga. Tittar man i gamla böcker står de oftast där. Så även när det gäller växter. Många så kallade nya växter var inte alls ovanliga innan krigsvintrarna.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 06-05-2008, 23:00) *
Jag fattar inte vad du menar bäste flaxss.
Koncentrera till en eller två meningar.


jo du skrev ju att känsliga växter vaknar så fort solen lyser på våren ,, men icke inhemska växer vaknar ju efter temperatur och inte solen . det är därför dom går ur vila under milda perioder under vintern . inhemska träd tar efter solen i samband med ökad värme vilket gör att dom får ny tillväxt efter vintern .

sedan skrev jag lite om klimatet ,, bland annat att det var bra att dom inte ändrade den zonkartan då många växter är känsliga . plus så skrev jag att jag själv har nog aldrig upplevt kallare än -25c ,, och att min mormor själv har upplevt flera vintrar innan på -10c -15c och kalla vintrar då det även blivit frost sent på säsongen . du skrev ju om att man inte bör lita på milda vintrar som doms senaste men hos mig är det inget ovanligt . jag bor ju ändå rätt så milt .

CITAT (Christer i Falköping @ 07-05-2008, 17:48) *
Ofta är det så att det som vi ser som nya metoder och skydd är just uråldriga. Tittar man i gamla böcker står de oftast där. Så även när det gäller växter. Många så kallade nya växter var inte alls ovanliga innan krigsvintrarna.
Christer.


fast att skydda ned leca,frigolit,uppvärming kan väl inte vara gamla metoder ??

tänker mig mer som löv,halm annat som äldre metoder att skydda känsliga växter med .
Thomas Wahlqvist
Man odlade ju annanas i England på 17-1800 talet, uppvärmningen bestog av hästskit som höll drivbänkarna varma.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 07-05-2008, 23:14) *
Man odlade ju annanas i England på 17-1800 talet, uppvärmningen bestog av hästskit som höll drivbänkarna varma.


vad har det och göra med detta ?
Thomas Wahlqvist
Man kan ju ana att jag vill mena att leca och frigolit kanske inte är helt nödvändiga moderniteter då Hästskit använts som värmekälla med halm och inbyggnad.
Inlägget var bara rent allmänt, kanske inte riktat till bara dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon