Sussie F-Flower
Har köpt Trumpetrankafröer från Impecta.

Finns två odlingsanvisningar.
Den ena ska fröerna blötläggas, den andra ska dom inte.... confused.gif

Har nu misslyckas med så många olika sorter ifrån Impecta att jag väljer nu att fråga Er, för bästa resultat.

Ge mig några råd, snälla...
Tack på förhand.
Christer i Falköping
Tanken är att du skall kombinera de bägge råden. Den behövde väl inte kyla för att gro? I annat fall får det bli kylskåpet sådden åker in i. Om jag inte minns helt fel slipade jag upp ytan på fröerna med lite sandpapper och lade dem sedan i blöt några dagar. Därefter åkte de ned i jord. Har också ett minne av att de grodde ojämt och en del tog bra tid på sig.
Christer.
Sussie F-Flower
Hej Christer!

Tack för ditt svar.
Nääe, det står "8 el 16".

Står inget om att kyla, inte heller att fila. Det skulle jag göra med Brugmansian, minns jag, när jag sådde den.
Ett gräs som jag har sått skulle in i kylen i 4-6 veckor, men då stod det ju så på anvisningen.

På pnkt 16 står det "Ett bättre sätt är dock enligt anvisning 8". confused.gif
Men om man fortsätter att läsa på 16 så står det att "gronong främjas av kalla och mildare väderperioder".

Jag upptäckte efter att jag skrivit frågan att det var så pass många fröer i påsen så nu har jag lagt 25 frön (ser ut som små döda nattfjärilar) i varmt vatten, inte kokhett utan duschvarmt, i en kaffekopp utan lock/fat över. Så får dom ligga till imorgon eller nästa dag.

Sedan har jag blandat plantjord med sand och satt 6 krukor med 5 frön i varje. Vattnat och ställt ute på altanen vid husväggen. Skyddat läge.

Hoppas att det funkar för jag tyckte att den här klätterblomman var så otroligt vacker.
Vill inte misslyckas med den också.

Det står i.o.f.s "kalljord alt kallbänk".... (!!!!)

Ska jag sätta in några krukor i kylen.......?
tulle
Hej
Har du tänkt att ha den ute? Den är väl knappast härdig hos dig. Så här brukar min se ut i zon 1, sådd av frö (dock inte Impectas) för ca 15 år sedan, utan filning, med blötläggning.
tulle
Sussie F-Flower
Åhhh, Herregud, vilken FIN du har tulle!!!

Enastående vacker!!!!!!!!!!

Hoppas att jag kan få till något liknande....

Nej, den kan ju inte övervintra ute. Min tanke var att ha den i stora krukor och ta in den över vintern och ha den i min källare.
Kan man inte klippa ned den lite innan. Går det tror du?

Får jag fråga, hur sköter du den?
Klipper du ner? Allt eller lite? Är alla kvistar/grenar gröna hos dig året om?

Jag hade aldrig hört talas om den här rankan förrän nu i mars, och jag blev "helfrälst"
Vill iaf chansa och prova om det går....

Tack för att du visade din praktfullhet!!!!
Christer i Falköping
Eftersom de rekommenderar 8:an tycker jag att du skall ha några i kylen. De kan gro ändå, men det är säkrare med köldperioder. Två månader i köld borde vara nog.
Christer.
tulle
Hej Susanne
Så här är det:
Den behöver absolut ingen kylperiod för att gro, jag har sått många, sått inomhus för senare utplantering.
Vid första frosten tappar den alla blad, den är alltså inte grön på vintern på friland.
Om du tänkt dig kruka, måste den med tiden vara jättestor, för trumpetranken får kraftiga morotsliknande rötter.
Har du fönster i källaren? Jag tror inte den kan stå alldeles mörkt, men det vet jag inte säkert.
Man beskär den hårt på våren, låter bara två/tre "ögon" vara kvar och så blir den så pampig på en säsong.
Jag har klippt min i denna vecka, så nu ser den inte mycket ut för världen.
Du får en nytagen bild av den nu.
Ful eller hur!
Hälsn
tulle
Sussie F-Flower
Tack så mycket för all info!

Ja, om det är så säkert att inte fröerna behöver stå i kylen så hoppar jag över det. Nog så fullt där ändå...

Jag var in på Impectas sida och läste om rankan. Där står att den är härdig till zon 4, vilket jag bor i.
Ägaren till handelsträdgården här på orten, säger att vi kan ha zon 3-växter också, om de står i "skyddat läge".

Jag har fönster i källaren och jag förstår att krukan bör vara i hästväg...
Men om den går till zon 4 så kanske det inte behövs.

Finns det någon som bor i zon 4 som har en så'n här ranka utomhus, året runt????

Det var väldigt vad grova rankor din hade, tulle. Hur hög är den, efter att den blivit nedklippt?

Jag håller med dig. Den var inte lika snygg nu... flirting.gif

Måste man hjälpa den att klättra eller suger den tag själv?

Och så bara två frågor till....
Vad använder du för jord när du sätter fröna?
Vad vill den ha för jord sedan, när det blivit en "planta" och när det är dags för den att komma i backen?

Återigen ett Varmt Tack!
smiley_small_hug.gif



tulle
Susanne, jag har mailat svar till dig.
tulle
Christer i Falköping
Impectas zonangivelser lämnar en hel del att önska tyvärr. Vete katten hur de fått fram dem, men de är inte alltid att lita på. Trumpetrankan kan nog klara sig bra i zon2 vad jag vet, men får man många fröplantor är det ju bara till att testa och hålla tummarna.
Christer.
Sussie F-Flower
Ja, Christer, jag har nog också tänkt på det...
Är det det kanske som kallas för "försäljningstaktik/teknik"??????

Köpte en ros på Lidl också för ett par månader sedan. Fanns massor (säkert 10) med sorter och det stod zon VIII- IX på allihop. Hur många zoner finns det egentligen...? Tur att dom inte kostade så mycket. Jag köpte en, ska testa och se om den överlever i 25-30graders kyla också.

Jag har 100 fröer av Trumpetrankan (har inte räknat men det står det på påsen...) så det var väl "banne mig" om det inte ska bli något!
Undra om det finns någon möjlighet att det kan finnas mer/mindre härdiga, fast det är samma sort, som det ibland kan vara med andra arter?

Har du provat denna ranka någon gång?
Christer i Falköping
Står det zon VIII-IX på är det säkert amerikanska zoner det står. Vi har ju inte högre zon än 8 i sverige. Deras zonangivelser är ju tvärt om mot våra så zon1 kallaste områdena och 12(tror jag är högsta) är varmast. Jag tror att vi i Sverige ligger från 1-6. Så de rosorna är nog inte allt för härdiga. Jag sådde trumpetrankan när jag flyttade hit för 8 år sedan. Behöver väl inte berätta att den inte klarade sig här laugh.gif Men visst kan det finnas variationer i härdighet bland frösådder. Levde moderrankan i en kallare zon, kommer säkert en hel del av fröerna klara lägre temperatur.Bara till att hoppas på det!
Christer.
Sussie F-Flower
Jahaaa slap.gif så var det nog, förståss.... Och jag som tänkte att här är en ros som kan växa ända in i Lapplands fjällmarker. Hahaha....
Tänkte inte på att det var andra zoner...

Vilken zon är det där du bor Christer?

Jag har en husgavel som "läker" värme. Snön tinar bort där väldigt snabbt. Tänkte att det får bli den bästa plats på friland som jag kan erbjuda rankan.
Christer i Falköping
Jag bor i ett litet köldhål i en by som vanligtvis ligger i zon 3 ungefär, medans jag har zon4-5 (på den allra bästa platsen kan jag nog ha zon3, men det är alldeles intill huset på sydsidan). Mina växter kommer igång ett par veckor efter grannarnas vanligtvis, utom i år. Den här milda vintern har gjort att de ligger lika långt fram som granarnas för en gångs skull. Blev en chock efter att ha bott i zon1-2 innan. Nittio procent av det jag tog med från min förra trädgård dog den vintern. Inget ovanligt med -29 här på vintern.
Christer.
Alexander-VG-zon3
jag har trumpetranka här i zon 1-2 i skåne ,, allt som är grönt fryser veck vid första frost . annars är den bara i vila tål den rätt så sträng kyla . men sedan måste den ha sommar värme för att få full härdighet .

min växer jätte bra under sommaren fryser ner lite ibland men inte så mycket att den växer minus ,, har den i ett soligt och öppet läge ( blåser en hel del ) men det verkar trivas bra ändå .

min har inte blommat än .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon