Full version: Ta död på en thuja?
Moonbeam
Har en enorm thuja på baksidan av mitt hus som jag ska kapa ner, den ska helt bort. Men rotsystemet är under altanen (den har fått ett hål i altanen av tidigare ägare) så hur ska jag verkligen få bort den? Kan man elda, eller ska man hacka med spett i den? Så vi kan bygga igen hålet och att den inte kommer upp genom träet igen smile.gif

Behov av tips omgående!! confused.gif
ingrids
Om jag förstår dig rätt är du rädd för rotskott - såvitt jag vet skjuter thujor ganska sällan rotskott. Eller har du en sort som skjuter rotskott och börjar oroa dig för en hel thujaskog?
Jill-Ulrika
CITAT (Moonbeam @ 02-05-2008, 15:02) *
Har en enorm thuja på baksidan av mitt hus som jag ska kapa ner, den ska helt bort. Men rotsystemet är under altanen (den har fått ett hål i altanen av tidigare ägare) så hur ska jag verkligen få bort den? Kan man elda, eller ska man hacka med spett i den? Så vi kan bygga igen hålet och att den inte kommer upp genom träet igen smile.gif

Behov av tips omgående!! confused.gif


Vi hade ett antal förvuxna tujor som vi tog ned förra året. Efter sågningen grävde vi upp rötterna med hacka och spade. Det var slitigt! Rotsystemet var som ett "skatbo" med tre tjockare rötter och resten smårötter som gick att klippa och såga av efter hand. Efter det har vi inte haft några problem, sådde gräs och anlade rabatt efteråt och inga spår efter tujorna finns kvar:)
Åsa, mälardalen zon 2
Tujor brukar inte skjuta rotskott så det brukar räcka med att såga ner en thuja och sedan förmultnar stubben med tiden, vill man ha bort stubben snabbare kan man hyra en stubbfräs.
Moonbeam
Till alla! Stort tack för svaren!

Jag vill ta bort den, men roten ligger liksom under altanbräderna, så den kommer vi inte åt, bara stubben som blir kvar efter nedsågning. Men en rotflis kanske vore nåt? Var hyr man en sån?
ingrids
Jag skulle kolla eniro - maskinuthyrning brukar omfatta även trädgårdsmaskiner.
KURT
En stubbfräs kräver fritt tillträde till stubben:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon