JohannaOhman
Ska plantera häck utanför Umeå i zon 5. Undrar om det spelar någon roll vart plantorna är uppdrivna. Är de härdigare om de drivits upp i Umeå mot om de kommer från Skåne? Är skillnaden bara överlevnad fram tills de etablerat sig eller skiljer det sig även senare?
Är det ingen skillnad så länge man håller sig till E-plantor?
Det är Slånaronia det gäller och den ska klara zonen.

Tack!
/Johanna
Tosan
Min erfarenhet är att plantor som drivits upp i Holland, eller skåne eller var det nu kan vara, oftare dör första vintern mot de som jag dragit upp från frö. Skillnaden är ju att de jag drivit upp själv får lära sig klara klimatet redan som bebisar. Men när de väl etablerat sig borde det inte va nån skillnad. Försök skydda dem lite extra kanske första året, och ju tidigare på säsongen du planterar desto bättre hinner de ju etablera sig.
annagranq
Om du bor i närheten av Umeå så tycker jag du ska inhandla plantorna på Hanskogs plantskola (teg) då vet du att de klarar klimatet här, dessutom är de mycket kunniga och plantorna jättefina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon