Full version: kromputsning
Dollie
Har hållit på att putsa och polera på min "pärla" hela dagen, men tycker inte att kromet blir tillräkligt blankt.
Det verkar som att autosol har blivit värdelöst, är det nån som vet om det finns nåt "supermedel" för att få kromet blänkande?
Det är ju inte så kul att åka runt på träffar odyl med en nyvaxad bil med halvtaskigt krom.
Pia L
Testa att använda jif innan autosol, jifen tar bort det ingrodda och autosolen fungerar mest för att polera upp det högblanka, så gjorde vi på våran Buick
*Stintan*
Finns det inte något som heter Rubber som man kan putsa krom med g.gif
Thomas Wahlqvist
En dålig krom är liksom helt kört.
Surkoppar och proffsverkstad för kromatering är det enda om glansen gått förlorad.
Dollie
Det är inget fel på kromet men jag får inte upp glansen på det.
Thomas Wahlqvist
Berätta lite om ditt krom så kanske vi kan hjälpa dig.
Är det riktigt krom eller nickel ?
Vad sitter det på?
Bra krome behöver endast bilvax, skadat krom, ja då behövs omkromatering.
Dollie
En liten berättelse om mitt krom: det är riktigt krom ca 5 år gammalt, och det är alltså kofångare och lister det handlar om.
Och bilen är en Cadillac, inte för att det har nån betydelse wink.gif
Thomas Wahlqvist
Årsmodell? Är den ny lär det kunna vara både klarlack och ev plast, ja t.o.m så kallad plastkrom.
Dollie
nej, den är inte ny. så nån plast är det aboslut inte.
MariaS
Jag gav upp Autosolen för ett antal år sedan. Jag upptäckte Hanssons lackrengöring. Den gör underverk med matt krom, sen är det bara att polera upp glansen med hanssons polich. Detta gör jag på vår Dodge -57 och Imperial -56 med kanonresultat!
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 24-04-2008, 21:29) *
Jag gav upp Autosolen för ett antal år sedan. Jag upptäckte Hanssons lackrengöring. Den gör underverk med matt krom, sen är det bara att polera upp glansen med hanssons polich. Detta gör jag på vår Dodge -57 och Imperial -56 med kanonresultat!


driver du med oss? confused.gif
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2008, 21:33) *
driver du med oss? confused.gif

Så här viktiga saker skojar jag aldrig om!
Faktum är att jag märkte att autosolen lämnade små små fina repor, som sen såg grumliga ut i kromet. Så nää, inget mer autosol här inte!
Tosan
Jag har åxå gett upp autosolen, det blir bara en fet flammig yta av det. Nu använder jag Enjo´s skurpasta som består av apelsinolja och marmormjöl. Tom min dåliga, prickiga krom ser någorlunda bra ut med den.

Dessutom har man ju ett x antal kilo krom på en cadillac att putsa, då hinner man ju ge upp flera ggr med autosol. Skurpastan och medföljande handske är ju betydligt snabbare på de större ytorna framförallt, och mindre arbetskrävande.
Aqvakul
Vad sägs om tomteskur? crazy.gif
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2008, 21:42) *
Vad sägs om tomteskur? crazy.gif

santa.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif
Thomas Wahlqvist
Bra krom tvättar man med bilschampo och vaxar.
Dollie
Tack för era förslag, ska testa dem. Fast tomteskur hoppar jag nog över, även om jag har en gammal förpackning.
Tosan, var köper man enjo`s skurpasta?
Pirum
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 24-04-2008, 21:51) *
Bra krom tvättar man med bilschampo och vaxar.

Ja. Och ska man ha tillfällig glans från lite matt och sliten krom (som inte är sönderoxiderad/etc) kan man spraya med lite 5-56. Det funkar ungefär som MP-52 på möbler, ger en lite oljig yta.
Tosan
CITAT (Dollie @ 24-04-2008, 21:57) *
Tack för era förslag, ska testa dem. Fast tomteskur hoppar jag nog över, även om jag har en gammal förpackning.
Tosan, var köper man enjo`s skurpasta?

Den säljs via återförsäljare, framförallt på homepartys... http://www.enjo.net/data_set1/window_klein...id=2&s_id=4 kanske hittar du nån återförsäljare där...
Deras produkter kostar lite i inköp, men blir ruskigt billiga i längden. Tex min burk med skurpasta har jag haft i ca 3 år, och använt till allt, kromputs, cabrengöring, spis, diskbänk, ugn, osv osv och jag har ff halva burken kvar.
Kan dessutom varmt rekommendera deras bilvårdsset. När man använt dem ett par ggr (man måste få bort en massa gammalt kem) så går det lekande lätt att tvätta 2,3 ton jänkebil...
Whiskuchi
Mythbusters testade om myten att man kan putsa krom med Coca Cola och aluminiumfolie var sann - och gissa vad? Det var den! biggrin.gif
Dollie
Nu har jag putsat kromet, jag tog lackrengöring och efter det polish.
Det blev kanonbra, blankigt till tusen.
Aldrig mer autosol.
Nu ska jag bara hitta en återförsäljare till Tosans mirakelmedel, perfekt att kunna ha samma till krom och cab och även till spisen.
Tack för alla tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon