Full version: Citrus-frågor!
*Digitalis*
Jag har ett "gammalt" citrusträd (från 2001 tror jag), som frös ner i början av 2005 (har för mig att det var ner mot -25 den vintern i början av året och trädet stod på en inglasad, men ej isolerad, altan). Jag trodde trädet var dött när jag hämtade det några månader senare, men av sentimentala skäl tog jag det ändå med mig när jag flyttade. Det hamnade på uteplatsen i mitt nya hus sommaren 2005 och till min förvåning sköt det nya skott, ett par dm upp på stammen.

Jag sågade ner den döda stammen och lät de nya skotten komma upp. Det blev två huvudstammar och jag tog bort den ena efter ett år. Då hade trädet vuxit rejält redan. Och det har fortsatt växa rekordartat.

Däremot verkar det inte längre vara ett citronträd (citrus limon), som det var från början. Bladen ser lite annorlunda ut och doftar inte längre citron när man gnuggar dem och det har fått lite längre piggar med. Men det verkar otroligt härdigt, vad det nu än kan vara för grundstam som citronen var ympad på. Och starkväxande! I sommar fyller det nygamla trädet 3 år och det har ännu inte blommat, så jag väntar med spänning på att det ska ske, så att det kan bli frukt och jag äntligen kan få veta vad det är för citrussort jag har i den stora krukan.

Och där kommer vi till slutklämmen. Förra året bytte jag till en väldigt stor kruka, jag orkar snart inte flytta den själv längre och den skulle nog behöva en ännu större kruka i år. Mätte precis trädet och det är 145 cm högt (mätt från jordytan och upp till toppen) och har nyligen börjat växa för i år. Ett riktigt fint litet träd. Men, skulle jag kunna plantera ut det i trädgården istället? Full sol hela dagen och ganska vindskyddat kan jag erbjuda det. Jag pysslar gärna med vintertäckning ifall det krävs, men hur gör man då? Sveper om jutesäckar?

Jag är väldigt tacksam för råd, tips och hjälp!
Christer i Falköping
Det är troligen en Pommerans eller ett Citrontörne du har. Är det möjligtvis ett tredelat blad eller ett som påminner mycket om citronens? Är det tredelat är det citrontörne och härdigt i zon1-2 skulle jag säga. Men det tappar sina löv på vintern. Ser det ut som citronbladen är det säkert en pommerans, men då klarar den sig inte ute under vintern.
Christer.
*Digitalis*
Tack för svaret! Jag har kollat runt lite efter att jag skrev min fråga och vad jag kan förstå så är mitt träd en pommerans. Men, om den inte klarar sig ute ens under en normal Skåne-vinter, hur kommer det sig då att den överlevde ända ner mot -25 i ett par, tre veckor? Den inympade citronen dog ju, men grundstammen överlevde och sköt nya skott. Borde den inte vara väldigt härdig då?

Skulle man kunna plantera den nära huset i skyddat söderläge, täcka marken runtom med frigolit plus skydda hela trädet på något sätt? Eller går det att övervintra det i ett växthus?

Som det är nu har det plus lite andra växter övervintrat i vårt inglasade, men oisolerade, uterum. Det blir minusgrader på nätterna om det är kallt nog utomhus. Både pommeransen och citronträdet har överlevt utan problem och växer och frodas. Det lilla citronträdet (som jag köpte förra sommaren) har massor av blomknoppar, som snart ska slå ut. Är det så att de klarar minusgrader ifall det åtminstone är skyddat? Det blåser ju inte i uterummet i alla fall...
Alexander-VG-zon3
tappar den bladen ?? hur ser frukterna ut ??

med tanke på kylan så kan det vara en citrontörne ( går upp till zon 2-3(4)beroende namns ort )

och den tål neråt -28c -26c beroende namn sort .

vanliga citron tål neråt -6c om den är i vila och om det bara är kortvarigt -6c (den tål långvarig frost ner till -3c utan större skador ) . pomerans vet jag inte vad den tål . dock blommor tål inte frost lika så om den inte är i vila och har nya skott så tål dom nya skotten inte frost och växten kan bli chockad och tappa bladen .


Christer i Falköping
Hur den klarat sig där kan jag inte säga. Några gissningar dock. Tror inte att det gått ned till -25 där inne, men kallt har det nog varit. Det är vindstilla och den har klarat sig från vädret där ute. Troligen har det dessutom varit rätt torrt i krukan, så att rötterna inte fått hjälp att frysa av fukten där, plus att den varit i vila helt och hållet och därför bara gått på sparlåga så att säga. Med största sannolikhet hade den inte klarat -25 ute. Pommeransen är väl ungefär lika köldtålig som apelsin om jag inte blivit felinformerad. Men det är roligt att läsa om den och det är bara till att gratulera dig!
Christer.
*Digitalis*
Tack för svaren!

Flaxss: Den tappar inte bladen och den har inte blommat ännu. Den frös ner för tre år sedan (vintern 2005) och kom sen med sina nya skott efter några månader, så i sommar räknar jag den som tre år gammal. Hur länge dröjer det innan den börjar blomma och få frukt? Ett par år till kanske? Den växer kraftigt i alla fall!

Christer: Den är stor och tung redan, så jag vet inte hur länge jag klarar av att baxa den in och ut. Har dessutom ett par trappsteg mellan uterummet och altanen, vilket inte underlättar precis.

Här är ett par halvdåliga bilder från juni 2007:


citronträdet.jpg



närbildcitronblad.jpg

Om ni vill kan jag försöka ta några bättre och färska bilder på mitt citrusträd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon