Full version: Beskära blåbär
grace
Nu har jag letat runt här på forumet efter råd om beskärning av blåbärsbuskar, men inte hittat nåt. Finns det nån vänlig själ som kan tala om när man beskär dom, nu på våren eller hösten? Snälla hjälp!! wacko.gif
pellispricken
Hur man ska göra vet jag inte, men hur jag och grannen gör kan jag svara på.
Vi har fiberduk över våra så de inte ska skadas av nattfrosten som kan komma
plötsligt och skada små knoppande blad. Vi klipper endast bort grenar som inte
får blad, inte beskär alltså utan ansar...
Blåbärsbusken ska ju växa och bli en större buske (liksom vinbärsbuskar) varför
vi inte beskär våra alls
Kerstin
Jan Lindgren
Hej!
Jag har precis börjat odla blåbär så jag har ingen egen erfarenhet. Enligt litteraturen ska man beskära efter jul men innan de börjar växa således januari tom mars. En stor buske ska ha upp till 10 grenar med högsta ålder av sex år. En bra bok är Jennifer Trehane: Blueberries, Cranberries and Other Vacciniums.
MVH
Jan Lindgren
grace
[attachment=17232:solrosor.gif]Tack så mycket! Då är det alltså kört med att beskära i år! Jag skulle vilja ha den lite buskigare, kanske man kan knipsa några grenar....

Bassam
Hej
Jag vill säga att du kan beskära på hösten efter fruktfallet, också du kan gallra de på sommar och vår, sen vinter är strax innan knopparna börja svälja.
Lycka till, H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon