Elinzon1-2
Nu har jag kommit igång ordentligt i trädgården och drömmer om ett vitt hörn i halvskugga. Plätten är ca 1 x 1.5 m och jag vill ha funkia med göna blad med vita kanter, lupin, fingerborgsblomma och vita, gammaldags akleja.

Detta är bara på idéstadiet ännu och kommer nog tidigast bli av till nästa vår, men finns det rent vita aklejor att köpa som frön. Jag vill inte ha någon förädlad modell utan den som fanns hos mormor när jag växte upp. De fröerna är blandade färger...

Är det till att odla upp tills de bekänner färg och sedan förflytta alla vita till min vita hörna?

Elin
Heda
Raraväxter har ju en Aquilegia vulgaris alba 'Nivea'! Den är visst utan sporrar men i mitt tycke mycket lik den 'vanliga'. Vita är ovanliga i "vildfröblandningar" får man dem i trädgården, självsådda, så "går de ut sig" snabbt och de blå och rosa tar över.

Om jag var du skulle jag köpa ovanstående...jag skulle inte ha tålamod att så mix och kanske inte få en enda vit...
Elinzon1-2
Den var ju jättesöt!!!

Tack så mycket för tipset biggrin.gif

Elin
Heda
Så lite så!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon