nihtila
Hej!

Vi satte barrotad i november och nu tidigt på våren såg det lovande ut med en massa knoppar. Sedan kom påsken och minus 13 några nätter på raken (2mil norr om Göteborg). Nu ser alla knoppar ut som de har torkat.

Dog allting eller är det bara att vänta? Kanske rentav klippa ned den ännu mera?

Vad göra?

Alexander-VG-zon3
vänta tills in i maj innan du dödsförklara den .nya blad som kommer är inte beredda för frost och därför kan dom då frysa bort . du kan ju klippa i toppen och se om den är grön och du kan även skarpa på barken och så ser du om den är grön . men jag skulle tro att den lever .
Christer i Falköping
Håller med Linus, vänta ett bra tag, kanske ända in i juni innan du ger upp hoppet. Har en fläder som också frös rejält då. Bladen är borta och det tar sitt tag innan den får fram nya. Du kan ju allktid skrapa på barken så att ytan lossnar. Är den grö inunder så lever de.
Christer.
Bassam
Hej
Jag vill säga att jag vill säga varför använder inte frost varning, på den här sätt kan man lösa problem och spara tid och pengar, genom att klä dem med plast eller ge de ljummiga vatten

Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 20-04-2008, 15:18) *
Hej
Jag vill säga att jag vill säga varför använder inte frost varning, på den här sätt kan man lösa problem och spara tid och pengar, genom att klä dem med plast eller ge de ljummiga vatten

Lycka till, H: Bassam


vad menar du ??

att ge dom vatten kommer väl knappast att hjälpa . och att skydda dom med ''plast'' kommer inte heller hjälpa och är väl inte heller någon större mening . det är sånt här som händer när vintern är som den är . och det är oftast bladen som skadas många växter är vana vid att detta händer även där dom växer vilt och har minst 2-3blad reserver som kan börja växa om den första omgången blad fick skador .
nihtila
CITAT (flaxss @ 20-04-2008, 17:05) *
vad menar du ??

att ge dom vatten kommer väl knappast att hjälpa . och att skydda dom med ''plast'' kommer inte heller hjälpa och är väl inte heller någon större mening .


Hej!

Jag undrade det med, dock gissar jag i efterhand att man syftade på "förebyggande" åtgärder, att jag skulle vattnat ljummet och klätt in dem i plast dagen före det blev -12 på natten... Dock var det ju en överraskning för de flesta så jag missade detta kan man väl lugnt säga.

Var ute förut och klippte av lite på några, de flesta var torra/bruna, några såg ut att vara lite grönt i alla fall.
De torra/bruna är väl då helkörda eller kan sådant återhämta sig också?
Alexander-VG-zon3
CITAT (nihtila @ 20-04-2008, 18:27) *
Hej!

Jag undrade det med, dock gissar jag i efterhand att man syftade på "förebyggande" åtgärder, att jag skulle vattnat ljummet och klätt in dem i plast dagen före det blev -12 på natten... Dock var det ju en överraskning för de flesta så jag missade detta kan man väl lugnt säga.

Var ute förut och klippte av lite på några, de flesta var torra/bruna, några såg ut att vara lite grönt i alla fall.
De torra/bruna är väl då helkörda eller kan sådant återhämta sig också?



jag ska förklara för dig varför det inte funkar att vattna och lägga över plast ,, att vattna växter innan frost hjälper inte plus så fryser det hårdare hos växten . man ska vattna växten efter frost när det blir varmt väder plus att vattna med väldigt hett vatten och rikligt kan göra att tjälen släpper lättare detta gäller främst städsegröna växter . att skydda med plast ska man inte göra för att skydda dels blir det för fuktigt och det bildas mer is och växten ruttnar lättare och plast skyddar inte så bra .

dock kan vatten hjälpa en växt under lätt frost ,, då om man sätter på sprinklers elelr annat över växten så bildas det inte frost över den . men då måste man vattna växten under hela frost natten . men under vintern skulle det ändå frysa då det blir väldigt kallt plus skulle det gå åt mycket vatten mägnd . bland annat i florida som bara får enstaka frostnätter så funkar detta väldigt bra att ''vattna'' bort frosten .

så nu vet du det tummenupp.gif ,, ska en växt tåla kyla bättre ska den hållas torr ( i jord och luften ) är en växt uttorkad reglerar den upp mer socker och står emot kyla bättre . är det blöt och fuktigt så bildas det is istället och vid plusgrader så kan den ruttna . sedan vill man skydda sin växt mot kyla ska man inte ha plast utan istället fiberduk och vinterväv vilket gör det ca 5c varmare .

jag är säker på att dina liguster kommer att klara sig . vänta in i maj-juni . jag har många även härdiga växter som fryser ner av att dom vaknar för tidigt bland annat min bokharabinda som brukar vakna 4-5gånger i vintern och sedan fryser ner till hälfte n men den återhämtar sig väl varje sommar .
nihtila
CITAT (flaxss @ 20-04-2008, 19:44) *
jag är säker på att dina liguster kommer att klara sig . vänta in i maj-juni . jag har många även härdiga växter som fryser ner av att dom vaknar för tidigt bland annat min bokharabinda som brukar vakna 4-5gånger i vintern och sedan fryser ner till hälfte n men den återhämtar sig väl varje sommar .


jepp, tack att du fick mig att vänta. Nu efter 2 dagars +15 - +18 så börjar det komma grönt på nytt!
Nu är väl det bästa att låta den få/behålla så mycket blad som möjligt för att kunna bygga rotsystem under sommaren? Skulle man klippa ned nu så går väl all energi åt att fixa nya löv som behövs för att fångar solens energi?

Bättre klippa ned i september för första gången?

Dessa var barrotade och sattes i oktober-november 2007, ca 30cm och klippta på "fabrik".. ;-)


Ingrid Zon3
CITAT (nihtila @ 21-04-2008, 21:24) *
Nu är väl det bästa att låta den få/behålla så mycket blad som möjligt för att kunna bygga rotsystem under sommaren? Skulle man klippa ned nu så går väl all energi åt att fixa nya löv som behövs för att fångar solens energi?

Bättre klippa ned i september för första gången?

Dessa var barrotade och sattes i oktober-november 2007, ca 30cm och klippta på "fabrik".. ;-)

Enligt min "husbibel" Nya Beskärningsboken (Vollbrecht m.fl, 2001) ska du t.o.m. vänta till tidigt nästa vår och då skära ner dem till 20 cm. Så det är helt rätt tänkt, låt dem behålla så mycket blad som möjligt för att bygga upp rotsystemet. Och därefter släppa upp dem 20 cm per år.

Det tar ett år extra att få upp dem till rätt höjd, men förhoppningsvis klarar de sig bättre och blir de tätare. Men visst fick man häckar förr också när man skar av dem direkt vid planteringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon