MammaMattsson
Ursch!

Att komma ihåg allt är ju hopplöst! Drabbades av total minnesförlust när jag skulle ta ut pengar, och slog in makens kod på mitt kort. Och jag har haft samma kod i 10 år på mitt VISA, Jesses!

Och, lösenord på forum, det är nästan ännu värre!
Fast, nu har jag gått till motattack, jag har en laptop med fingeravtrycksläsare, så numera drar jag bara mitt finger när jag skall logga in. Lösenorden ligger nedbrända på en cd ifall något skulle gå sönder, så jag har dubbel säkerhet. Hoppas jag iallafall. Hunden kan ju äta upp CD-n, i data och teknikvärlden är väl inget säkert...

Men, dessa olika plastkort... thumbdown.gif
ängsvädd
Oj, fingeravtrycksläsare, det låter avancerat. Man kan ju köra med samma lösenord på alla forum man är med i, men det kanske inte är så smart ur säkerhetssynpunkt?
Piccante
Man kan inte alltid ha samma lösenord för vissa sajter kräver att man har lösenord som är säkra där man både använder bokstäver och siffror och att lösenordet inte är för kort elelr att an använder sitt namn som lösenord eller något som är jättelätt att gissa.

I Mozilla Firefox kan man kolla under sekretess och se en lista på alla lösenord man har sparat på sin dator. Den listan har jag kopierat för säkerhets skull.
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 18-04-2008, 21:01) *
.....

I Mozilla Firefox kan man kolla under sekretess och se en lista på alla lösenord man har sparat på sin dator. Den listan har jag kopierat för säkerhets skull.

Vad bra, undrar om det finns något liknande i Internet Explorer. Det förutsätter ju i så fall som sagt att man sparat lösenorden på datorn.
Inga från Närke
Förstår inte problemet med att det är svårt med koder m.m.
1 ICA-kort
2 Coop-kort
3 Bankkort
4 Till internettbanken
5 Till datorn på jobbet skulle man ha 3 inloggningar för att komma in men oberoende av varandra så man kunde ha samma. Men många skapade olika och då blev det ju genast krångligt.
Alla dessa har jag samma på och har haft i många år förutom till jobbet som jag ju har slutat på.

Till detta forumet har jag också samma lösenord men annat inloggningsnamn.
Till pinkoden i mobilen samma lösenord.
Samma på Tradera. Så det är bara 2 olika till allt som jag måste komma ihåg. Tycker många gör det svårt för sig med att alltid skapa ett nytt varje gång man måste skaffa sig något lösen m.m.
Av säkerhetsskäl kanske det inte är så bra att göra som jag men de år det har behövts koder m.m. så har det inte hänt något under den tiden i alla fall. Måste jag av någon anledning byta så kommer jag att byta på samtliga.


CITAT (MimmiH @ 18-04-2008, 21:18) *
Vad bra, undrar om det finns något liknande i Internet Explorer. Det förutsätter ju i så fall som sagt att man sparat lösenorden på datorn.


Det finns i Internet Explorer eller möjligen i Windows för jag får i alla fall upp en fråga om lösenordet skall sparas på datorn och jag har alltid klickat i nej för om någon obehörig kommer in i datorn kan de ju lista ut det lättare än om man förvarar dem någon annan stans tror jag i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon