toni
Såg ett tips som jag gillade mkt. Nämligen att plantera smultron över en stor sten. Så hela den blir blir täckt av smultron. Tänkte att lillflickan ska få sitta där och mumsa. Så nu undrar jag om det verkligen går? Det tipset jag såg så var de visserligen en spricka i stenen som de planerat i men även över övriga stenen. Hur djupt måste man plantera smultron? Och dränering vad visst viktigt? Något annat jag bör tänka på? Tror ni att man kan göra så med några andra bär? Vi har nämligen mkt stora stenar här (Bor i zon 4)
Cilla
Smultron som revar sig brukar kunna vandra över stock och sten om det finns sol. Men är stenen slät så gäller det att få lite jord att stanna kvar, t ex genom kokosmatta eller något liknande man kan hitta på som komposterar sig så småningom och får lite jord att ligga kvar.

Kanske kräver plantor med större bär mer jorddjup än plantor som man hittar i närheten som är mer förvildade. I min trädgård är det de vilda smultronen med små, runda bär som klarar torka bäst. Också jordgubbar av någon förvildad sort börjar krypa i ängen och över sten hos mig - det blir små men mycket goda gubbar.

Det enda som smultron inte brukar gilla är om de blir omplanterade för djupt. Annars är de tåliga. Men om du köper plantor - välj sådana som revar sig så att de kan sprida sig.
toni
Hur vet jag om de revar sig? Något annat jag bör tänka på innan jag köper en planta? Förresten jag kanske lära köpa några stycken? Räcker väl inte med en? Sedan då förökar d sig själv? kan jag planera nu? ursäkta mina korkade frågar men detta e helt nytt för mig blush.gif
Cilla
;-) Välkommen in i smultronvärlden...
Om de revar sig - fråga i affären eller kolla på plantan som du flyttar i naturen. Kanske är det så att de flesta smultronsorter revar sig medan deras förädlade släkting jordgubben har sorter som gör det och inte. Vissa vill inte ha revande sorter på jordgubbar för att de inte vill ha spridning och jag tror det åtminstone finns en smultronsort som är dålig på att reva sig också.

Om du vill att stenen ska vara täckt under rimlig tid köper du så många som du kan plantera i bredd med ca 15 cm mellanrum på stenens norra sida. Då kryper de mer åt söder och med lite hjälp av dig kan de krypa också åt andra håll som du hjälper revorna att ligga.

Blanda den ev köpejord du skaffar med befintlig jord. Köpejord bvestår av stora mängder torv som packar ihop sig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon