Full version: Tips på bok?
Nybörjar´n
Någon som har tips på en bra trädgårdsbok?
För nybörjare som tar upp lite av allt möjligt..vilken bok ska man investera i som första?
Susanna
Min första bok:

Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson. Helt suverän om man vill ge sig på grönsaker. Använder den fortfarande i stor omfattning. Fanns på rea i somras för 129 kronor, kanske finns det några kvar fortfarande!

Susanna
Ingrid på Västkusten
Karin Berglund - Din Trädgård. Bonniers förlag


ingen konkurrens alls :-) som bästa största bok för så gott som alla trädgårdsböcker.

Klicka här;

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...R55XV0VGT3QE0BB

Hälsar ingrid
Susanna
Kom på en sak till, nu vet jag inte vad du bor men om du bor i närheten av Stockholm så finns det en helt suverän andrahandsbokhandel på Rörstrandsgatan i Birkastan. Den är helt inriktad på trädgårdsböcker och har nästan bara sådana samt en del kokböcker. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Jag har hittat många bra böcker där.
Nybörjar´n
Tack!

Andrahand är ju kanon med men jag bor i Dalarna så det blir lite långt men jag kanske tittar in där när jag har andra ärenden till stan.
Ti bee
Honungsrosor och körsbärsvin - trädgård för ovana, tror jag att den heter, minns ej författarnas namn. Den är lättsam och trevlig och går igenom trädgårdsåret månad för månad med tips och råd om lite av varje.
Perenner - heter en annan, mkt matnyttig bok. Fullpackad med just perennbeskrivningar. Minns ej författare. Utgiven för ett eller två år sedan tror jag.
Madeleine1
Håller definitivt med Ingrid om Din trädgård av Karin Berglund. Den funkar i alla lägen, både som uppslagsbok och inspiration.
Min är välbläddrad! Det är alltid den bok jag går först till när jag funderar på något. rolleyes.gif
Erika zon 4
Om man vill ha en bok som bara beskriver blommor (gärna både ettåringar, tvååringar, perenner, buskar o träd) tex. växtzon, plats, hur de vill ha det osv. med bild, finns det nån sån uppslagsbok?
Adri-Anne
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-08-2003, 22:01)
Karin Berglund - Din Trädgård. Bonniers förlag


ingen konkurrens alls :-) som bästa största bok för så gott som alla trädgårdsböcker.

Klicka här;

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...R55XV0VGT3QE0BB

Hälsar ingrid

Hmm Ingrid... Den skulle ju jag föreslå!!!! biggrin.gif
Men jag får istället tipsa om en annan alldeles ljuvlig bok.
Ingen läro- eller uppslagsbok förvisso. Denna är bara för njutning.
Tasha Tudors Trädgård är absolut den vackraste trädgårdsbok jag någonsin sett. För en nybörjare kan denna bok inte ge annat än mersmak på trädgård.
Hannele
Gå till biblioteket! Dom har massor!

Några av mina favoriter: http://hem.passagen.se/solovetski/bocker.htm
Hannele
"Om man vill ha en bok som bara beskriver blommor (gärna både ettåringar, tvååringar, perenner, buskar o träd) tex. växtzon, plats, hur de vill ha det osv. med bild, finns det nån sån uppslagsbok?"

Botanica
beskriver ca 10.000 trädgårdsväxter - men de amerikanska zonerna kan vara lite knepiga...
Man kan hitta Botanica för 200-300 kr.
Betty
Hannele, var kan man hitta Botanica till det priset???
Hannele
Tydligen på ica max och coop. Under reatiden, februari?
Själv betalade jag 290 kr på Akademibokhandeln.
Betty
Jag ser fram emot Februari... blink.gif Fick inte tag i den på årets bokrea och på nätbokhandeln kostar den 910:- sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon