MammaMattsson
Jag bor för litet. maken blir galen av alla krukor... Så, i två år nu har jag förkultiverat mina dahliaknölar genom att ha ett par vanliga plastkassar, litet jord och knölarna.

Metoden är busenkel, släng ned säg, 1-2 liter jord i plastkassen, och sätt ned knölarna. Vilket håll spelar ingen roll, men påsarna skall vara vita. jorden är fuktig, inte blöt.
Sedan står de mörkt en vecka eller två, och sedan när skott och rötter bryter fram, så ställer jag dem ljusare, men inte i sol. jag knyter till kassarna litet löst, så att det inte är tätt.

Bär påsarna försiktigt bara, så att inget bryts. jag har mina i en banankartong, och skotten blir alltså gröna. När de har blivit 3-5 cm. långa, så försiktig plantering i kruka.

Fungerar jättebra på gladiolus också, och hollänsk iris!

frågor?

Gåsis
Du är glasklar och så glad jag blir när någon måste ta till nödlösningar. Någon mer än jag... Tomater i hinkar utan bottenhål, dahlior i påsjord i datarummet, fingervantar till chatten... Det som är lite underligt är nog att jag är ganska nöjd med vad jag får till, kanske inte bäst men bäst utifrån förutsättningarna.

Kom med fler goda råd!

/Åsa
Kilmister
Murhinkar med ett par hål i botten e min melodi.
Plasten i dessa är kraftig så de håller många år och kostar väldigt lite i inköp.
Bee
Mamma Mattsson: Tack för superbra tips! Jag har dahliaknölar kvar men inga bra krukor.
Hur gör du med hål i botten? behövs kanske inte på en plastpåse?
Hm. skulle i såfall en stor ytterkruka (för inomhusbruk) kunna funka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon