Åsa i Nacka
Hjälp!
Mina majsplantor gror fint, men då de är 5-10 cm börjar yttersta bladet bli brunt och sedan följer de andra efter och plantan dör.
Jag använder samma frön som förra året, då varenda planterat korn tog sig och blev kanonbra.
Jag använder samma jord som övriga grönsaksplantor som verkar må OK.
De står på samma plats som övriga plantor (där de har mycket ljus och de har inte torkat ut).
Jag kan inte se någon ohyra.
Som vanligt får man ju lite panik när växterna dör utan att man förstår varför! Om det är någon som har varit med om detta och har något tips - hör gärna av er. Helst snart, innan alla dött...
Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Övervattning kanske?? Står plantorna kallt eller varmt?

Annars är du lite tidig med majssådd, man brukar börja förkultivera majs ca 1mån innan utplantering och majs kan ofta inte planteras ut förren tidigast en bit in i juni (i södra och mellersta sverige kan direktsådd fungera ifall man väntar med sådden tills jorden har en temp på runt +15C).
eco-fighter
Mina majsplantor är i grädde förpakningar (alldeles för små tycker jag) ska flytta dem. De ä 40 cm höga. Har sått dem för en och halv månad sedan och visste inte att de växer så fort. När de fick 3-4 blad och jag flyttade dem från sålådan blev bladen gul-fläckiga. Några dog redan i sålådan, men 3 st ( av 7) klarade sig och nu ser dom bra ut. Mmm, håller med om paniken då plantor dör fast man har gjort allt enligt instruktionerna...
katah
Jag har omplanterat mina majsplantor idag och jag har en svag aning om att de inte gillar att omplanteras djupt utan i ungefär samma höjd som de har vuxit i såddlådan.
( oftat blir det ju bättre plantor när man planterar de små lite djupare/ väldigt djupt vid omplanteringen)

Kan det stämma, vet någon vad majsen säger om sådjupet ? smile.gif

Kan det då vara en förklaring till att åsa christianders majs plantor dör ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon