Full version: Buske, tips mottages
Fatamorgana
Hej

Jag undrar om någon har ett tips på en lättskött vacker buske som även är fin på hösten? Alltså inte pion eller liknande som behöver klippas ned. Inga giftiga bär eller liknande.

Området där vi planerar att plantera busken har morgonsol och skugga från eftermiddag. Jorden är något stenig.

Trädet kommer att stå i Stockholmsområdet.

Tack på förhand för hjälpen!

Busken kommer att stå i Stockholmsområdet...
Sagosessa
Du skriver ingenting om storlek, men en buske som jag tycker är fin nästan året om är Häggmispel.
Den blommar, får vackra ätbara (ej särskilt goda) bär som fåglarna tycker om och en fantastisk höstfärg.
Däremot blir den ganska stor så småningom. Upp mot 3-5 meter (om du inte klipper den), fast det finns olika sorter så du kan ju välja en mindre modell om du inte vill ha en jättebuske (fast stora blir de allihop till slut)

Några bilder

[attachment=16543:häggmispel_blomma.jpg]
Blomman

Bären
[attachment=16545:haggmispel_bar.jpg]

Höstfärgen (som kan vara ännu eldigare)
[attachment=16544:hostfarg.jpg]

Bilderna är hämtade ifrån http://www.eplanta.com
Fru Frö
Svart aronia tycker jag är väldigt vacker.
Blommor i vitt på våren. Bladen blir fantastiskt röda på hösten och så blir det dekorativa svarta bär som är ätliga, går tydligen att göra saft på dem.... har själv inte provat

Hugin är en sort som inte blir mer än 1 meter hög, finns även en som blir högre, "Elata" blir 2-3 meter.
MB1965
Well, lite annorlunda men inte så dumma:

Koreansk azalea:

Rhododendron schlippenbachii ?

Guldazalea - Rhododendron Luteum , den luktar gott dessutom, som en kaprifol ungefär: fina hästfärger dessutom smile.gif
Boxer
Jag tycker också om Aronia tummenupp.gif

Sedan finns Enkianthus campanulatus, klockbuske. Länk till bilder

Sorbus koehneana, pärlrönn bilder

Rhus typhina 'Tiger Eyes', rönnsumak bilder vill visserligen ha mycket sol men kan vara värd att prova eftersom höstfärgerna är "hysteriskt läckra" wub.gif

Sorbaria sorbifolia, rönnspirea bild

Fothergilla major, häxal bilder

Spiraea betulifolia ´Tor´, björkspirea bilder




MB1965
klockbusken är inte alls dum, har en på långsidan biggrin.gif

Rönnsumak är ju mer mindre träd än buske, så den kanske inte passar så bra.

Pärlrönnen är en höjdare

Boxer
CITAT (MB1965 @ 10-04-2008, 21:06) *
Rönnsumak är ju mer mindre träd än buske, så den kanske inte passar så bra.


Namnsorten 'Tiger Eyes' blir ca 1,5 - 2 meter hög och får inte så mycket rotskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon