Full version: Dammsugarrobot
netaave
Undrar hur det fungerar med prång och under möbler, om man har två våningar, kan/ska man ha två laddningsstationer?
Tobb
Funderade först på hur den skulle kunna ta sig upp och ner i trappen blush.gif Men kom på att den går ju att bära duh.gif
Har ni frågat någon som säljer robotar om det går att köpa en separat laddstation?
aanderss
CITAT (Tobb @ 09-04-2008, 18:49) *
Funderade först på hur den skulle kunna ta sig upp och ner i trappen blush.gif Men kom på att den går ju att bära duh.gif
Har ni frågat någon som säljer robotar om det går att köpa en separat laddstation?



tummenupp.gif
Netha
En sådan fungerar inte alls " i prång och under möbler" ...
den går bara på öppna ytor, vänder om vid varje hinder den möter ... har jag sett på teve.
Aqvakul
Min fru har en dammsugarrobot















Det är jag! rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2008, 21:58) *
Min fru har en dammsugarrobot
Det är jag! rolleyes.gif

Kan man få låna den lite? rolleyes.gif
Netha
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2008, 21:58) *
Min fru har en dammsugarrobot
Det är jag! rolleyes.gif

Då är hon lika lyckligt lottad som jag. biggrin.gif
Lady Hamilton
Jag är en dammsugarrobot w00t.gif
Magdis
Jag med Ladyn, jag med! trostar.gif
zissi
Hemma hos oss finns det två halvtaskigt fungerande dammsugarrobotar sick.gif whist.gif 000.gif -fear-.gif .........lite slöa i starten .....så där ni vet wink.gif
Magdis
CITAT (zissi @ 09-04-2008, 22:47) *
Hemma hos oss finns det två halvtaskigt fungerande dammsugarrobotar sick.gif whist.gif 000.gif -fear-.gif .........lite slöa i starten .....så där ni vet wink.gif

Här hemma finns det en robot som ständigt är ur funktion och en annan som går fram som en galen ångvält. rotfl.gif
zissi
Antar att det bara är att skaka lillemans kläder någon gång i veckan så där ..........
Någon annan städning behövs väl inte hemma hos er va?? biggrin.gif
netaave
Ja skoja ni men när man inte kan längre....sad.gif gubben får ju göra mer och mer här hemma o försöker förtvivlat underlätta....
yngsta dottern har så himla mkt i skolan nu (8an) o den andra kan ju inte heller p.g.a. sitt handikapp

Hörde med en återförsäljare och den vänder inte alls utan ska gå runt ben m.m. följer väggen o tar alla prång
Sen kan det ju finnas billiga kopior även av denna, ca 12 000 kr dyrt som 17, javisst men hemtjänst kostar 3000/månad o vill inte ha nån som rotar i vårt...
PernillaJ
Vi köpte en dammsugarrobot av märket iRobot Roomba, för ca 2700 kr, i höstas. Anledningen att vi köpte en är att jag har en nacksakda och har väldigt svårt att dammsuga, utan att få jätteont. Dammsugaren fungerar kanonbra för "grovrengöring", vi använder den så gott som dagligen i tvättstugan/grovingång, köket, hallen och sovrummet. Den tar ju inte allt ut i hörnen och efter kanterna, men alla dammtussar, smulor och grus försvinner. Min man har gjort lite lösningar för att den skall komma fram under möbler; han har tex höjt upp sängen och soffan. Och så har vi fixat elfa-system för skohyllor, så att den kan ta sig fram därunder också. Att dammsuga under sängen går numera som en dans, och det är sällan vi har några dammtussar där längre!

Den största nackedelen som jag tycker finns är att batteriet inte räcker så länge, så det går inte att köra en storstädning, utan man får välja ett eller två rum, sedan är det dags för laddning i några timmar. Och så är den rätt bullrig. Och så krävs det lite pyssel med att göra rent den och tömma rätt ofta. Men jag vet att det kommit en ny modell sedan vi köpte våran, kanske finns det några fördelar med den framför våran.

Min man gjorde en rätt grundlig "marknadsundersökning" och kollade en del tester etc innnan vi köpte den.

Trots lite nackdelar så är jag väldigt glad att jag har den. Synd att man inte har en robot som kan plocka grejer och vika tvätt också. För att inte tala om att gräva i trädgården...



Netha
CITAT (netaave @ 09-04-2008, 23:07) *
Ja skoja ni men när man inte kan längre....sad.gif gubben får ju göra mer och mer här hemma o försöker förtvivlat underlätta....
yngsta dottern har så himla mkt i skolan nu (8an) o den andra kan ju inte heller p.g.a. sitt handikapp

Förlåt!
Min mening var inte att skoja ang. din situation.
Eftersom jag själv är helt oförmögen att vare sig dammsuga eller annan städning.

Du skriver att maken försöker förtvivlat underlätta ... det synsättet kan inte jag förstå.
Hemmet är ju ert gemensamma och därför är det väl rätt naturligt att den som kan/orkar städa, gör det.
Magdis
CITAT (Netha @ 10-04-2008, 07:45) *
Du skriver att maken försöker förtvivlat underlätta ... det synsättet kan inte jag förstå.
Hemmet är ju ert gemensamma och därför är det väl rätt naturligt att den som kan/orkar städa, gör det.

Håller helt med där! Man behöver väl inte dammsuga mer än en gång i veckan och det ska han väl klara av om han är frisk? Även din yngsta dotter, även om hon har läxor så tar det väl inte sååå lång tid att dammsuga nån gång då och då. När jag var från 10 år och uppåt så fick jag städa övervåningen en gång i veckan, mitt rum, badrummet och vardagsrummet. Det tror jag att jag haft nytta av senare.

Lady Hamilton
CITAT (netaave @ 09-04-2008, 23:07) *
Ja skoja ni men när man inte kan längre.... sad.gif gubben får ju göra mer och mer här hemma o försöker förtvivlat underlätta....

Hörde med en återförsäljare och den vänder inte alls utan ska gå runt ben m.m. följer väggen o tar alla prång
Sen kan det ju finnas billiga kopior även av denna, ca 12 000 kr dyrt som 17, javisst.................


Ber också om ursäkt kompiskram.gif det var kanske lite *plumt* skrivet
Men borde inte så där pass dyra saker finnas att låna hem INNAN man kan bestämma sig vad man vill köpa? Jag menar om det finns lite olika modeller För hur skall man veta vilken modell som passar bäst just i mitt hem? dunno.gif
skogstroll
ja det låter vettigt. den kanske bara står å gnuggar sig mot ett stolsben istället för att suga vidare runt hörnet. Sen kanske man inte har några jätteytor att dammsuga
Gossen Ruda
Vet inte exakt varför dammsugningen är besvärlig men skulle det kanske fungera bättre med en centraldammsugare? Man kommer inte ifrån att släpa på slangen men själva dammsugaren behövs inte.
Bee
PernillaJ: Jag blir lite nyfiken på den här roboten. Vad är det för mått på den? Diameter och framförallt höjd? En annan fråga: Låter ni den gå när ni inte är hemma eller måste den vaktas?
Hur mycket ström drar den? Är den lika bra på mattor och rent golv eller skiljer det?
Magdis
Centraldammsugare lär vara väldigt praktiskt men det är nog väldigt dyrt.
skogstroll
sen ska man väl ha den nånstans också...
Gossen Ruda
Det brukar finnas nån plats för den men det förutsätter nog att man bor i villa.
Anma
CITAT (Magdis @ 10-04-2008, 10:07) *
Centraldammsugare lär vara väldigt praktiskt men det är nog väldigt dyrt.

Nja, från drygt två tusen och uppåt nio tusen på pricerunners jämförelselista. De flesta ligger runt tre- fyra tusen. Installationen tillkommer ju, men är man händig gör man det själv.
grace
Centraldammsugare är toppen!! Eftersom vi har både hundar och katter och jag är överkänslig mot damm så finns det inget bättre. Mycket tystare, ingen lukt, ingen klump att släpa efter sej och inget damm som pyser ut där bak! Vår centraldammsugare kostade 5000 kr. behållaren sitter i källaren. Jag skulle aldrig vilja vara utan den. Rekommenderas varmt! tummenupp.gif
netaave
CITAT (Magdis @ 10-04-2008, 09:21) *
Håller helt med där! Man behöver väl inte dammsuga mer än en gång i veckan och det ska han väl klara av om han är frisk? Även din yngsta dotter, även om hon har läxor så tar det väl inte sååå lång tid att dammsuga nån gång då och då. När jag var från 10 år och uppåt så fick jag städa övervåningen en gång i veckan, mitt rum, badrummet och vardagsrummet. Det tror jag att jag haft nytta av senare.


Men han är inte heller fullt arbetsför, har bara en arm/hand som funkar 100%. Det är jag som förtvivlat försöker underlätta för honom. Skrev kanske lite luddigt.
Dottern har redan saker hon gör varje dag, bl.a. så sköter hon all disk nu, jag kan inte stå någon längre stund o maken är fumlig när han diskar eftersom han inte kan hålla i ordentligt. På nya stället kommer vi dock att ha en diskmaskin igen.
Hon städar dessutom, badrum, toa och sitt eget (naturligtvis) och systerns rum. Det med alla läxor och den dans hon tränar är redan lite för mkt för henne känner jag. Hon är hemma vid 15.30, tränar tre dar i veckan, gör läxorna dom andra dagarna + på helgen.
Förhoppningsvos ska det bli bättre när jag opererat mitt knä men det här med dammsugningen kom jag på häromnatten då vi nu får en betydligt öppnare planlösning än vad vi haft här om vi får det hus vi vill ha.

Smart att höja soffan, det skulle faktiskt underlätta för mig också.
Ska nog också bedriva en marknadsundersökning, tycker er va otroligt billig Pernilla, vad är det för märke??
torvan
Vilken fin dotter du har. Ge henne beröm från mig! wub.gif torvan
netaave
CITAT (torvan @ 11-04-2008, 09:18) *
Vilken fin dotter du har. Ge henne beröm från mig! wub.gif torvan


Tack smile.gif
Anma
För att underlätta för hela familjen, ni harinte funderat på att ta in privat städhjälp? Kanske en och en halvtimme varannan vecka, blir drygt tusenlappen i månaden som man får dra av.

Så klart känns det jobbigt att ha någon som "rotar" i ens hem, men man kan komma överens om vilka saker man vill ha hjälp med, bara golven till exempel.
netaave
CITAT (Anma @ 12-04-2008, 16:08) *
För att underlätta för hela familjen, ni harinte funderat på att ta in privat städhjälp? Kanske en och en halvtimme varannan vecka, blir drygt tusenlappen i månaden som man får dra av.

Så klart känns det jobbigt att ha någon som "rotar" i ens hem, men man kan komma överens om vilka saker man vill ha hjälp med, bara golven till exempel.


Nej men funderat på en städfirma, typ Hemfrid eller nåt, nej privat är inget alternativ, inga försäkringar, och väldigt osäkra "rättigheter" + att man kan råka ut för "vad som helst"

Centraldammsugare är väl inget alternativ, hur bökigt som helst tycker jag, du har ju typ 10 m skrymmande slang och en behållare som tar plats, dessutom måste du lik förb**** dammsuga och det är ju det vi inte klarar.
anna_rispan
Är jag dum som trodde att privat städhjälp var just städfirmor. I motsats till hemtjänst som är en kommunal verksamhet.
netaave
CITAT (anna_rispan @ 12-04-2008, 17:51) *
Är jag dum som trodde att privat städhjälp var just städfirmor. I motsats till hemtjänst som är en kommunal verksamhet.


Jaha du menar sååå biggrin.gif jo den tanken är nog inte så dum hmmm.... wink.gif trodde det menades nån liten polska eller nåt.
Anma
CITAT (netaave @ 12-04-2008, 17:59) *
Jaha du menar sååå biggrin.gif jo den tanken är nog inte så dum hmmm.... wink.gif trodde det menades nån liten polska eller nåt.

Nää, menade just hemfrid och liknande. giggle.gif så fel det kan bli!
Alltså inte kommunens hemtjänst...
Skulle aldrig falla mig in att föreslå svart arbetskraft, men en polsk anställd har jag inget emot! smile.gif
PernillaJ
CITAT (Bee @ 10-04-2008, 10:03) *
PernillaJ: Jag blir lite nyfiken på den här roboten. Vad är det för mått på den? Diameter och framförallt höjd? En annan fråga: Låter ni den gå när ni inte är hemma eller måste den vaktas?
Hur mycket ström drar den? Är den lika bra på mattor och rent golv eller skiljer det?


Våran Roomba, som vår 4 åring döpt till Kalle, är ca 35 cm i diameter ch ca 7 cm hög. Den behöver inte passas, men om det finns risk för att det ligger någon liten leksak, papper eller dyligt under någon soffa eller säng eller så finns risk att den "hakar upp sig" på denna. Så då tycker jag att det är bäst att vara hemma och "passa". Undantag är kök, hall och tvättstuga där vi har fixat till så att det i princip bara är att köra igång utan att plocka så mycket eller flytta saker. Tex så körde jag igång den i köket nu ikväll, och så stack vi hela familjen ut och cyklade en sväng. Sedan kom vi hem till ett nystädat kök. Lyxigt! Den klarar av de flesta mattor, dock inte vår ryamatta och inte heller trasmattor.

Vi är kanonnöjda, men jag hade gärna haft modellen som kom efter den vi köpte. Den finns tex här:http://www.tretti.se/sjalvgaende-dammsugare
PernillaJ
CITAT (netaave @ 10-04-2008, 13:26) *
Smart att höja soffan, det skulle faktiskt underlätta för mig också.
Ska nog också bedriva en marknadsundersökning, tycker er va otroligt billig Pernilla, vad är det för märke??


Visst är det jobbigt att inte kunna städa själv. Ibland längtar jag efter den gamla goda tiden när jag körde iväg familjen och storstädade hela huset i några timmar (även om det inte hände så ofta). Nu blir det mest ett rum i taget. På sin höjd. Men jag försöker vara glad för det som jag orkat. Tex kan jag gå och titta på den nyputsade duschblandaren och tänka "å vad fint här är", medan resten av huset är total kaos.

Vår dammsugare heter iRobot Roomba SE, men det finns nyare modell. Kolla här http://www.tretti.se/sjalvgaende-dammsugare.
imk
CITAT (zissi @ 09-04-2008, 22:54) *
Antar att det bara är att skaka lillemans kläder någon gång i veckan så där ..........
Någon annan städning behövs väl inte hemma hos er va?? biggrin.gif

Herregud vad har ni för taxor i er kommun om städning från kommunen kostar 3000 kr/mån...verkar konstigt.

Sen jobbar jag i hemtjänsten och måste bara säja...vi rotar i inte i folks hem...blir faktiskt lite ledsen över sånt uttalande. Men jag vet att i en dels ögon är inte hemtjämsten nåt statusjobb!!!! Sorry men jag var tvungen att skriva det...
/maja

Sorry igen...blev nåt konstigt med då jag tryckte på "citera" var ju Netas inlägg angående hemtjänsten jag skulle citera..hoppas ni förstår...orkar inte ändra det nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon