Gossen Ruda
För den som vill titta på sånt. Fascinerande system med dessa kabelvagnar men det är nästan det enda som funkar i backarna. Under hur det skulle bli med blixthalka i den stan? rolleyes.gif

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=12065
Berith
Tjusigt! Men hjälp! w00t.gif där skulle jag aldrig våga åka, jag som är så höjdrädd. Och förresten blir jag sjösjuk bara av att åka spårvagn i Göteborg. sleep.gif

Såg en Volvo på en av bilderna. rolleyes.gif
Monaxe
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 11:31) *
För den som vill titta på sånt. Fascinerande system med dessa kabelvagnar men det är nästan det enda som funkar i backarna. Under hur det skulle bli med blixthalka i den stan? rolleyes.gif

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=12065


Inte så konstigt att alla har automatväxlade bilar heller, inte lätt att hålla dragläge i de backarna. Men en fantstisk stad är det!
Loobaman
Vilka fina bilder, jag som ska dit om tre veckor yaay.gif
Aqvakul
Fräckt! wub.gif
MariaÖrebro
Gillade den staden skarpt! Trevliga människor och bra shopping! Fishermans Wharf är ett måste! Och en tur till Alcatraz. Då kommer man ju ut en bit från stan och kan få fina sky line-bilder också! Jag åkte också en guidad rundtur (3 timmar tror jag den var) som utgick från Fishermans Wharf. Den var verkligen toppen! Vi åkte bland annat till det ställe där Huset fullt spelades in, över Golden Gate-bron och till en japansk trädgård som var så fin, så fin. Rekommenderas!
Netha
Åh vad fina bilder.smile.gif


Skulle vilja se video där man ser hur spårvagnarna tar sig upp och nerför de branta backarna.
Gossen Ruda
Det finns alldeles säkert på Youtube. En ganska finurlig konstruktion. Nere i gatan ligger en kabel som dras runt med en konstant hastighet på ca 15 km/h. På spårvagnen sitter en klo som klämmer åt om kabeln och vagnen dras med. Samma hastighet uppåt som nedåt. Nar man skall stanna lossas gripklon och bromsarna sätts till. Likadant vid korsningar. Sen finns det ett nödstopp med en stålkil som pressas ner i spåret i gatan där gripklon håller om kabeln.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 21:34) *
Det finns alldeles säkert på Youtube. En ganska finurlig konstruktion. Nere i gatan ligger en kabel som dras runt med en konstant hastighet på ca 15 km/h. På spårvagnen sitter en klo som klämmer åt om kabeln och vagnen dras med. Samma hastighet uppåt som nedåt. Nar man skall stanna lossas gripklon och bromsarna sätts till. Likadant vid korsningar. Sen finns det ett nödstopp med en stålkil som pressas ner i spåret i gatan där gripklon håller om kabeln.


Tydligen en väldigt enkel men effektiv mekanisk lösning!
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 21:34) *
Det finns alldeles säkert på Youtube. En ganska finurlig konstruktion. Nere i gatan ligger en kabel som dras runt med en konstant hastighet på ca 15 km/h. På spårvagnen sitter en klo som klämmer åt om kabeln och vagnen dras med. Samma hastighet uppåt som nedåt. Nar man skall stanna lossas gripklon och bromsarna sätts till. Likadant vid korsningar. Sen finns det ett nödstopp med en stålkil som pressas ner i spåret i gatan där gripklon håller om kabeln.

Mycket intressant .. funderade just på hur kabeln var fastsatt.
Ska leta på You tube, men det får vänta till imorron.
Tack för länken och info.smile.gif
Solstorm
Man ser ju inte så många cyklar precis, skulle inte vilja cykla till och från jobbet där giggle.gif
silos
Fantastiska bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon