Full version: Lag på cyckelhjälm?
aanderss
Skall de vara lag på att ha cyckelhjälm?
rahmat2
Har röstat ja. Motiveringen är att cyckla börjar man i tidiga åldrar. det är bra om det finns stadgor för det.
Tezzla
Ja, för de under 15.
*Stintan*
Jag röstade nej för att jag anser att det inte ska behövas lagar för alltig man gör och för att jag tycker att folk ska använda sitt sunda förnuft. Självklart har jag sett till att mina barn använder hjälm och lika självklart använder jag det också. Det är en billig livförsäkring.
torvan
Ja röstade ja. Det är självklart för mig som råkade ut för
en skallskada trots att jag hade hjälm.
Om jag inte hade haft den så hade jag inte suttit här.
Antingen hade jag varit död eller för skadad att få
vara med här på Odla.
Jag tycker inte heller att det är upp till var och en att
bestämma det.
Trots allt kostar vi skadade samhället stora belopp som
med en enkel hjälm skulle kunnat sparas in.
Jag har varit sjukskriven+haft sjukersättning sedan -02.
Pga av olycka på väg till jobbet så har jag dessutom en
arbetskadelivränta som täcker upp min lön.
Nu när det stramas åt för alla sjukskrivna så granskas
även jag. Trots att jag har tre neurologiska utredningar
som alla säger att min skada är bestående och jag inte
kommer att kunna arbeta mer så "kostar dom på mig."
En veckas utredning i Manpowers regi med kost och logi
på ett skärgårdshotell...
Hur mycket kostar jag inte samhället nu och ändå försökte
jag att skydda mig.
Jag tycker därför att det är oansvarigt att inte bära hjälm.
Torvan
rahmat2
Efter mitt tidigare korta inlägg får jag fortsätta så här:
-Lagar är för att förändra snabbt. Och lagar kan också brytas.
-det krävs medborganas samverkan i form av att samspela med varandra frivilligt. Och detta kan man inte uppnå med lagar. Utan det är ett långvarigt arbete som man ska hålla på hela tiden.
Betty
Jag röstade JA. Jag tycker att det är lika självklart med cykelhjälm som med mopedhjälm, MC-hjälm och bilbälte. Det är lättare att bryta mot en rekomendation än att bryta mot en lag.
Pirum
Jag tycker det ska vara lag. Men själv hade jag nog säkert halverat cyklingen om det blivit lag på att ha hjälm. Dels för att jag inte hittat någon hjälm som inte är obekväm, dels för att folk skrattar åt mig när jag tar av den. Har frisyr som ett troll efter att ha tagit av mig hjälmen.

CITAT (Betty @ 08-04-2008, 16:57) *
Jag röstade JA. Jag tycker att det är lika självklart med cykelhjälm som med mopedhjälm, MC-hjälm och bilbälte. Det är lättare att bryta mot en rekomendation än att bryta mot en lag.


Det håller jag med om. Bland annat därför så förespråkar jag ett förbud mot tobaksförsäljning och -användning annat än som besprutningsmedel i växtsammanhang smile.gif
Floppy
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 16:57) *
Jag röstade JA. Jag tycker att det är lika självklart med cykelhjälm som med mopedhjälm, MC-hjälm och bilbälte. Det är lättare att bryta mot en rekomendation än att bryta mot en lag.

Röstade JA jag med och min åsikt stämmer helt överens med Bettys...och JA jag cyklar alltid med hjälm
swetrot
Jag röstade Nä eftersom jag tycker att lagboken är tjock nog som den är. Tänk att det skall behövas en så tjock bok för att vi skall vara lagliga...
Aqvakul
Jag röstade JA, för att vi borde vara försiktigare med vår viktigaste kroppsdel. Jag köpte en hjälm i höstas, men har varit jättedålig på att använda den. Förhoppningsvis kommer jag att sköta mig bättre om det finns en lag.
KURT
Det finns ju lag om cykelhjälm i b l a Australien Nya Zeeland och i Finland, bara för att man har en lag så behöver man ju inte ha några sanktioner. Lagen kan fungera som en motivation och som ett råd, man får ju t ex inte böter om man går på höger sida om vägen!
Cacki
Röstade också ja. Var det inte precis samma reaktioner när man införde hjälmtvång vid mopedåkning och då gick det ju bra. Nu ser man aldrig någon mopedist utan hjälm. Säger som någon skrev, huvudet ska man vara rädd om.
Gossen Ruda
Tycker det skall vara upp till var och en, framför allt skall behovet styra. En kort cykeltur till affären på en cykelbana kan knappast motivera hjälm, skall man däremot ut och trängas med bilar är det klokt.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 08:59) *
Tycker det skall vara upp till var och en, framför allt skall behovet styra. En kort cykeltur till affären på en cykelbana kan knappast motivera hjälm, skall man däremot ut och trängas med bilar är det klokt.



De flesta cykelolyckor är singelolyckor, och det är ofta just under korta turer som folk skadas. Ett exempel är t ex cyklisten Veronica Andréasson, som krockade på väg från hotellet till starten för cykel-SM förra året:

http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/a...artikel=1450137

Det är precis som med bilbälte, man kan "ta emot sig" om man kör bil i hastigheter under 7 km/h, och man skadas inte på cykel om man leder cykeln! Men annars kan man mycket väl skada huvudet även om man faller från en stillastående cykel!

Pirum
Cykelbanor är dessutom farliga eftersom gående och bilar ofta passerar utan att titta åt något relevant håll. Många gånger har man fått väja för trevliga, men ouppmärksamma, barnvagnsframförare, fyllon, nyktra, hundar och deras ägare, etc. Tycker överlag att en hastighetsbegränsning borde införas på många av cykelbanorna, max 20km/t, även om jag själv ofta inte vågar cykla fortare än dryg gånghastighet.
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 09-04-2008, 10:19) *
De flesta cykelolyckor är singelolyckor, och det är ofta just under korta turer som folk skadas. Ett exempel är t ex cyklisten Veronica Andréasson, som krockade på väg från hotellet till starten för cykel-SM förra året:

http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/a...artikel=1450137

Det är precis som med bilbälte, man kan "ta emot sig" om man kör bil i hastigheter under 7 km/h, och man skadas inte på cykel om man leder cykeln! Men annars kan man mycket väl skada huvudet även om man faller från en stillastående cykel!


Man kan hitta invändningar mot allt. Vid en singelolycka är det den egna farten som viktig i sammanhanget.
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 10:29) *
Man kan hitta invändningar mot allt. Vid en singelolycka är det den egna farten som viktig i sammanhanget.



Håller med där. Och då kanske man kunde tycka att cyklisten borde ha vett att skydda sig med hjälm. För övrigt är cyklister - med eller utan hjälm - de värsta trafikmarodörerna enligt en undersökning jag läste om häromdan. Ingen ordning på cykeln, ingen ordning på sig själv och ekipaget i trafiksituationen. Vanliga trafikregler förefaller glömmas bort när dom sätter sig på cykeln.
Gita
Trygghetsnarkomani! Varför inte hjälm för gående också?
Gita
aanderss
CITAT (Gita @ 09-04-2008, 19:52) *
Trygghetsnarkomani! Varför inte hjälm för gående också?
Gita

thumbdown.gif
torvan
Gita, en cykelolycka i Stockholm kostar mellan 0,8-1,8 miljoner kronor.
Men vill du vara med och betala så, gärna för mig. Torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon