Full version: Kopernikum
Chamomille
fFnns det ett ord som heter "kopernikum"? Och vad betyder det i så fall?
Aqvakul
Tvivlar starkt på det - möjligen någon som skojat till det utifrån "Kopernikus"
*Stintan*
Kan det vara kapernikum du menar. Det finns något om "jul i kapernikum". Kan det kanske komma av Kapernaum confused.gif g.gif
Alphaville
Jag har sökt i både Wikipedia och Nationalencyklopedin (nätupplagan) utan att hitta Kopernikum. Var hittade du ordet?
Chamomille
CITAT (Alphaville @ 05-04-2008, 21:25) *
Jag har sökt i både Wikipedia och Nationalencyklopedin (nätupplagan) utan att hitta Kopernikum. Var hittade du ordet?

Ordet kom från sambon.... giggle.gif

CITAT (Stintan43 @ 05-04-2008, 21:24) *
Kan det vara kapernikum du menar. Det finns något om "jul i kapernikum". Kan det kanske komma av Kapernaum confused.gif g.gif

Ja, Kapernikum låter ju bättre giggle.gif Den julhistorian har jag ju sett... Men finns det en betydelse...Eller är det bara påhittat?

Vad är då Kapernaum?
*Stintan*
Om man stavar det copernicum så finns det någon sorts astronomisk enhet eller något sorts astronomiskt system efter någon hypotes som en som hette Copernicus hade för hundratals år sedan.
Chamomille
CITAT (Stintan43 @ 05-04-2008, 21:41) *
Om man stavar det copernicum så finns det någon sorts astronomisk enhet eller något sorts astronomiskt system efter någon hypotes som en som hette Copernicus hade för hundratals år sedan.

Jaha. Det ska jag läsa på... copernicus... g.gif thanks.gif
rahmat2
Är detta till nån hjälp?
http://kopernik.st.poznan.pl/index.php?url...dex&lang=EN
Chamomille
CITAT (rahmat2 @ 05-04-2008, 21:53) *

Om jag kunde Engelska så blomma.gif
rahmat2
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 22:03) *
Om jag kunde Engelska så blomma.gif

I den engelska versionen förekommer inte ordet, utan det är bara namn på en skoltidning som just heter detta på Polska.

Aqvakul
Copernicus eller Kopernikus (försvenskat) var en polsk astronom som på 1500-talet började ifrågasätta kyrkans världsbild med jorden i centrum. Tycho Brahe, Kepler och Gallileo utvecklade hans teorier ytterligare under stort motsånd från kyrkan. "Kopernikum" skulle ju kunna vara en omskrivning för att man har sin alldleles egen idé om hur saker är eller ska vara i strid med den etablerade uppfattningen.
Mollis
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2008, 22:21) *
Copernicus eller Kopernikus (försvenskat) var en polsk astronom som på 1500-talet började ifrågasätta kyrkans världsbild med jorden i centrum. Tycho Brahe, Kepler och Gallileo utvecklade hans teorier ytterligare under stort motsånd från kyrkan. "Kopernikum" skulle ju kunna vara en omskrivning för att man har sin alldleles egen idé om hur saker är eller ska vara i strid med den etablerade uppfattningen.


Ja precis så!
Berith
Jag har hört ordet kopernikum många gånger... Men jag har ingen aning om i vilket sammanhang. g.gif
theseraphim
Var inte det med i Indiana Jones and the fate of atlantis på den gamla goda Amigatiden där tror jag det var en utomjordisk kraftkälla som nazisterna ville göra bomber av..... Så vitt jag kommer ihåg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon