Tjosan
Hej.
Lägger upp lite bilder på mitt Päronträd, Pepi, som är planterat förra sommaren.
Jag kommer kapa topparna eftersom trädet höll på att brytas på mitten av tyngden förra sommaren då den var full av blad. Den stora frågan är om jag ska låta den få en stam eller två.

Trädet har fyra grenar och 2 toppar.
Tips på hur mycket som ska kapas skulle vara trevligt.
Trädet är 1,90 högt.


20080403045.jpg


20080403046.jpg


20080403047.jpg


20080403042.jpg


20080403043.jpg


20080403044.jpg

Christer i Falköping
Kapar du toppen, kommer den ju att dela sig ännu en gång, så det tycker jag inte du skall göra. Däremot skulle jag ta bort en av topparna helt.
Christer.
Madeleine1
Hm... g.gif men kan man inte bara korta in den som är till vänster på den sista bilden ovanför en utåtgående vegetativ knopp (blad) för att den ska underordna sig (inte längre konkurrera om topp-platsen) och låta den högra vara? Jag tycker att det ser ut som att den högra är stammen.

Jag skulle inte spara båda långa för fläkrisk när trädet blir större, jag skulle inte kapa båda topparna och jag skulle nog inte vilja ta bort hela den ena, det känns som ett onödigt stort ingrepp. Kanske längre fram när jag ser hur trädet utvecklas.

Vore kul att höra vad "proffsen" säger! smile.gif
Cilla
En situation som denna hade jag i min frågesport, men då handlade det om äpple. Svaret med bild finns i nr 24 här http://www.juniper.se/tradvard/svar.htm

Man kan göra på minst två sätt här. Det viktigaste att komma ihåg är att alla sidogrenar och den topp man väljer att göra en sidogren av - alla sitter för lågt för att behållas en längre tid. åtminstone om man vill kunna sitta och gå under trädet när det blir lite större.

Antingen tar man nu bort hela den topp som är minst rak i förhållande till stammen. Eller så kortar man in den kraftigt så att den förlorar i konkurrensen med det man väljer som toppskott, låter den vara en eller två växtsäsonger till innan man tar bort den helt.

Inte i första hand på grund av att grenvinkeln är lite smal - den här vinkeln klarar päron. Men för att en sidogren på denna nivå kommer att bli flera meter lång, bilda sidogrenar i sin tur som får sidogrenar och som kommer att täcka ett stort område och göra det omöjligt att sitta och gå under trädet.

Också de andra sidogrenarna sitter för lågt. Jag tror att jag skulle börja att ta bort dem (nu i vår om knopparna inte börjat svälla, eller i JAS om de nu är svullna) och korta in ena toppskottet. Nästa år skulle jag tagit bort den inkortade grenen också.

När man stammar upp gör man det lite pö om pö. Krona med sidogrenar bildas då från toppskottet högre upp.

Att träd inte stammas upp i tid, innan grenarna är grova, är en av de vanligaste orsakerna till att träd inte får ens hälften av den levnadslängd som de skulle kunna ha. Stora snitt, särskilt intill stammen, kan inte övervalla och rötan går därför in i stammen som är den viktigaste överjordiska delen av trädet.
Tjosan
Trädet har även funktion som insynsskydd så jag tänkte först låta de nedersta grenarna få vara kvar. Men man kanske ångrar sig längre fram i tiden.. hmm
Cilla
Jag förstår. Detta skulle jag hellre löst med att plantera några buskar invid, elelr kanske spaljerade päron? Då får du frukt snabbare (päron som kronträd kan ta 15 år på sig) och dessutom bra pollinering när päronträdet väl börjar blomma.

Kronträd växer ju inte bara i längsled, som man ofta vill ha insynsskyddet. De grenar du spar på låg nivå kan om de utvecklas täcka ett stort område runt om trädet.
Tjosan
Jo jag har köpt 3 st. Maidens Blush som jag ska sätta mellan trädet och staketet..
Om jag förstått dig rätt Cilla så menar du att jag borde kapa de 4 grenarna och hälften av ena toppen och sedan resterande av den nästa säsong?
Låter som hemskt mycket kapande.. blir ju bara en pinne som sticker upp från backen då känns det som crying.gif
Cilla
Toppskottet kommer att utveckla sidogrenar så i slutet av denna sommar kommer det inte bara vara en pinne. Antagligen kommer toppskottet göra det snabbare också om det konkurrerande skärs in eller bort.

Och sedan kommer trädet att utvecklas mycket bättre om det befrias från gräs över rötterna, om et är gräs som växer där nu. Skillnaden blir enorm.
Tjosan
Tack för din hjälp. Då får det bli så.
Men varför bara halva ena toppskottet nu? Blir det för hård beskäring för trädet annars?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon