Sidor: 1, 2
MariaÖrebro
Så var det dags igen! Idag damp deklarationsblanketten ner i brevlådan. Jag har nästan alltid fått pengar tillbaka, men inte den här gången. Nu ska jag betala drygt 1600 kronor. När ska jag göra det? Har verkligen ingen aning! Jag har precis SMS-deklarerat, så då antar jag att det går fortare än om jag skickar in blanketten och att jag måste betala tillbaka tidigare? Fick betala ett par hundra förra året, men de betalade jag så fort deklarationsblanketten kom för att ha det överstökat, men i år tänker jag vänta till absolut sista dagen, när nu den är!

Hur gör ni?
Lemonne
Förra året var november sista betalningsdatum för min del... I år har jag köpt aktier istället för sålt, så i år får jag tillbaka lite pengar igen.

Men visst är det härligt när man får brev. Man blir så glad över att se hur mycket skulder och hur lite tillgångar man har! wub.gif
Pirum
Det varierar lite, men hörde nån som sa 6 maj om man har under 20000 i kvarskatt. Men det varierar som sagt. Jag biter hellre sura äpplet och tar betalningar tidigare, "pengar man inte har kan man inte slösa på godis" är min devis wink.gif
MariaÖrebro
CITAT (Pirum @ 03-04-2008, 14:08) *
Det varierar lite, men hörde nån som sa 6 maj om man har under 20000 i kvarskatt. Men det varierar som sagt. Jag biter hellre sura äpplet och tar betalningar tidigare, "pengar man inte har kan man inte slösa på godis" är min devis wink.gif



Jag hoppas verkligen att det inte är den 6 maj! Har inte ens pengar att slösa på godis nu!
Pirum
CITAT (MariaÖrebro @ 03-04-2008, 14:09) *
Jag hoppas verkligen att det inte är den 6 maj! Har inte ens pengar att slösa på godis nu!

Du kan säkert betala efter slutskattebeskedet också, i typ november, men då blir det väl lite ränta på det antar jag. 6 maj är nog för att INTE få betala ränta också. Men lita inte på mig, jag är sannerligen ingen expert.
*Stintan*
På sidan 26 i "Dags att deklarera" står det när man ska betala in. Det är olika beroende på när man får slutskattbeskedet.

Läs också under "viktiga datum" på samma sida.
Aqvakul
Jag har inte fått mitt kärleksbrev än. Kan man bli bortglömd? Hustrun får pengar tillbaka, men hon delar nog inte med sig. Hon brukar hävda att hon ska ta hand om ev. pengar som blir över, eftersom "jag aldrig gör av med några".....vad kan hon mena med det? wub.gif
skogstroll
jag har också för mig det är november så var det för mig förra året när jag skulle betala tillbaks. Jag försökte ringa men fick plats 101 i kön sweatingbullets.gif I år fick jag tillbaks massvis, vann i svenska statens lotteri för en gångs skull...
MariaÖrebro
CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 14:28) *
jag har också för mig det är november så var det för mig förra året när jag skulle betala tillbaks. Jag försökte ringa men fick plats 101 i kön sweatingbullets.gif I år fick jag tillbaks massvis, vann i svenska statens lotteri för en gångs skull...



Grattis! Det må jag säga, svenska statens lotteri! Tänk att man kan pengar av staten, inte bara betala! Hur mycket av de pengarna kommer att gå till växter? tongue.gif
skogstroll
hehe... innocent.gif måste ju ha clematis å dammduk å pump å näckrosor å..... sen är väl pengarna slut..
Tosan
Ja, ifjol "vann" jag ett växthus... I år är det väl risk att jag blir skyldig, hoppas verkligen ränteavdragen täcker upp...
skogstroll
olustigt att det kommer som en överraskning varje gång, jag var helt säker på att jag skulle få en saftig räkning som förra året - och tittade skräckslaget på kuveret.

Det är ju svårt att veta ibland hur man ska få ihop pengarna tills november t.ex. om man ska betala tillbaks en rejäl slant. Försökte få anstånd några månader förra året när jag skulle betala in 10.000 (man är väl inte den rikaste när man precis köpt hus för sina sista slantar) men nehej då det fick jag nobben på... ganska visset tycker jag
Tosan
Nej man har ju aldrig en susning om hur man ligger till... Iofs så kunde man kanske räkna ut det själv, men då får man ju aldrig göra annat än räkna.
Men numer kan man ju själv göra extra insättningar på skattekontot, så vet man med sig att det antagligen går åt skogen så kan man ju sätta in nån slant då och då under året. Fast det har då inte jag gjort, säkert inte så många andra heller.
Pirum
Jag får tydligen tillbaks en liten smula, räcker väl till att cykla och handla mat 1 gång. Tycker hela systemet borde förenklas, bland annat är jag skeptisk till att man ska få lägre skatt för att man kör bil långt till arbetet eller har tagit stora lån, eller på annat sätt gjort förluster på spekulation.

Varför varierar det så mycket? Förra året fick jag tillbaks mer, var det för att fackföreningsavgift och a-kassa var avdragsgillt? (Något de inte borde vara, däremot borde a-kassan skattefinansieras *tycka* )
skogstroll
Tycker man borde kunna se löpande på Skatteverkets hemsida hur man ligger till
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 15:54) *
Tycker man borde kunna se löpande på Skatteverkets hemsida hur man ligger till

spännande läsning? confused.gif
skogstroll
nä inte direkt, men kanske bra om man är lite fattig som jag smile.gif
Pirum
Bäst är ju helt klart att för mycket skatt dras från lönen, det brukar väl gå att säga till lönekontoret att dra nån procent extra? Har för mig att folk har gjort så, och sedan vet att de får pengar tillbaks. Ok, det går säkert att argumentera mot det, räntan är låg osv, menmen.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 03-04-2008, 16:38) *
Bäst är ju helt klart att för mycket skatt dras från lönen, det brukar väl gå att säga till lönekontoret att dra nån procent extra? Har för mig att folk har gjort så, och sedan vet att de får pengar tillbaks. Ok, det går säkert att argumentera mot det, räntan är låg osv, menmen.

klart att det är det bästa tummenupp.gif
skogstroll
ja det blev ju en glad sörprajs för mej men ibland kan det vara bra att sprida ut det smile.gif
Ralf
Efter som jag har ganska mkt i räntor så sökte jag jämkning för första gången i mitt liv förra året. Resultatet? 11400 i kvarskatt?
Vippan
Jo då en sån fin kärleksförklaring av Skatteverket har dykt upp här med. Född fri skattad till döds.
ingrid fuxwall
Brevet kom idag och jag grävde ner det whistling.gif

Blir väl tvungen att öppna det någon gång men väntar till en regnig dag.

ingrid
Netha
Har inte fått något brev... ännu
men hoppas på lite pengar tillbaka eftersom jag/vi gått ur kyrkan.smile.gif
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-04-2008, 22:09) *
Brevet kom idag och jag grävde ner det whistling.gif

Blir väl tvungen att öppna det någon gång men väntar till en regnig dag.

ingrid

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
swetrot
Jag har inte fått deklarationsblanketten än, men var inne på Skatteverkets hemsida och tittade. Man kan göra det om man ha E-leg. Sedan konstaterade jag att lönetanten på förra jobbet hade dragit alldeles för mycket skatt på min slutlön, för det var tack och lov mycket jag skulle få tillbaka. Tråkigt med människor som saknar koll på hur mycket det skall dras, det hade ju lika gärna kunnat bli en obehaglig överraskning åt andra hållet.

Apropå kyrkan så medlemsavgiften dit ganska svettig. En normalinkosttagare har c:a 2000kr/år i avgift dit.

mamamaggan
Vi har inte fått några kärleksbrev än men de kommer väl. Blir väl att betala som vanligt , förstår inte men jag brukar få betala in tusenlappar verje år även fast det dras skatt som det ska. Har inga andra inkomster eller förmögenheter heller , fattar inte varför det blir så.

Tycker man skulle förenkla ännu mer och köra med Hasse&Tages variant:

- Hur mycket tjänade du förra året ?

- Hur mycket har du kvar ?

- Skicka in det !


Aqvakul
Kanske jag får mitt lilla brev idag? whist.gif
Anma
Gubben får tillbaka 20.000:-. Han har bestämt att 15.000:- ska rakt in på sparkontot.
Förutsatt att jag inte får kvarskatt, hoppas att mitt kommer på måndag!
titti49zon6
Fick mitt idag och "bara" 700:- i rest, hade väntat att jag skulle få mer så det var ju possitivt
Ing-Marie i Finnerödja
Ja här blev det rest också, dryga 500 bara med det är mycket pengar för en som bara får 63% av sin sen tidigare låga lön i sjukbidrag. Varför drar inte sjukkassan skatt så man slipper få såna här otrevliga brev.
nykvistad
Ändrat det är nog bäst att ha det privat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Ing-Marie i Finnerödja @ 04-04-2008, 14:25) *
Ja här blev det rest också, dryga 500 bara med det är mycket pengar för en som bara får 63% av sin sen tidigare låga lön i sjukbidrag. Varför drar inte sjukkassan skatt så man slipper få såna här otrevliga brev.


F-kassan drar alltid för lite i skatt.

Jag har sagt att dom skall dra lite mera så att jag slipper restskatt. Gillar inte det.

Förstår inte att man hör så många människor klaga på att dom får restskatt. Betalar jag för lite i skatt under ett helt år, då får jag betala sedan. Eller om man har stora kapitalinkommster.

Det är ju inte så att Skatteverket drar lott för att se vem som får restskatt och vem som får tillbaka.

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 07:39) *
Kanske jag får mitt lilla brev idag? whist.gif

Nope, får vänta till nästa vecka...
Cathis
Har också fått mitt tyvärr, 752 kr i restskatt, dom kunde man haft roligare
för på mässan blink.gif
skogstroll
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-04-2008, 14:38) *
Det är ju inte så att Skatteverket drar lott för att se vem som får restskatt och vem som får tillbaka.


jo jag tror det flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag får tillbaka pengar, visserligen bara 300kr men jag slipper ju betala iallafall. yahoo.gif
skogstroll
själv hade jag ingen aning om jag skulle få betala 10.000+ eller få tillbaks 10 kronor. Fast fick mycket mer.... varför kan man undra - men lycklig är jag! smile.gif
Aqvakul
Lite info från skattemyndigheten
  1. Har du inte fått din deklarationsblankett senast den 18 april bör du kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567.
  2. Utskicken sker inte områdesvis, så därför behöver du inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som din make/maka eller dina grannar.
  3. Sista dag att lämna in deklarationen är den 5 maj för både företag och privatpersoner.
  4. För dig som är bosatt utomlands är sista dagen den 2 juni.
Thomas Wahlqvist
Har det hänt er att de mejlat er en påminnelse om att deklarera sidoinkomster?
Skall man betrakta detta som ett skämt? Ett mejl utan tel nr för vidare kontakt.
Jag har mejlat vederbörande och frågat efter dennes tel nr men inget svar.
Aqvakul
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-04-2008, 19:05) *
Har det hänt er att de mejlat er en påminnelse om att deklarera sidoinkomster?
Skall man betrakta detta som ett skämt? Ett mejl utan tel nr för vidare kontakt.
Jag har mejlat vederbörande och frågat efter dennes tel nr men inget svar.


Låter skumt, mer som ett skämt... confused.gif
Magdis
Jag får tillbaka ganska mycket. yahoo.gif
Alphaville
CITAT (Magdis @ 04-04-2008, 19:10) *
Jag får tillbaka ganska mycket. yahoo.gif


Grattis Magdis! tummenupp.gif
Jag får också tillbaks en del. Om de dimper ner före semestern hamnar de i semesterkassan. Kommer pengarna efter semesern kan de användas till att ha lite roligt för i höstmörkret.
Magdis
Förra året investerade jag skattepengarna i plantor smile.gif
Alphaville
CITAT (Magdis @ 04-04-2008, 19:20) *
Förra året investerade jag skattepengarna i plantor smile.gif


De pengar jag fick tillbaka förra året sparade jag till årets Stockholmsresa. Räckte till hotell och tågresa.
Witgenstein
CITAT (Ralf @ 03-04-2008, 19:04) *
Efter som jag har ganska mkt i räntor så sökte jag jämkning för första gången i mitt liv förra året. Resultatet? 11400 i kvarskatt?


Din ansökan om jämkning baseras på den information du själv lämnar till Skatteverket. Om du sedan får restskatt och inte är nöjd med det så får du vända dig till dig själv och klaga. Ingen annan.
Aqvakul
CITAT (Witgenstein @ 04-04-2008, 20:09) *
Din ansökan om jämkning baseras på den information du själv lämnar till Skatteverket. Om du sedan får restskatt och inte är nöjd med det så får du vända dig till dig själv och klaga. Ingen annan.


och hur glad blir man av ett sådant svar..... flirting.gif
ylvahi
CITAT
[quJag får tillbaka ganska mycket.

ote]



Jag får tillbaka en hel del med.
Hoppas det kommer i sommar. Har fått till jul några år men det stod inte det nu.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 20:10) *
och hur glad blir man av ett sådant svar..... flirting.gif

Inte desto mindre sant. smile.gif Har själv råkat ut för samma sak för ett antal år sedan. Jag missade räkna in mina inkomster från extrajobbet och då blev det kvarskatt...
Tosan
För mig har FK dragit nästan en tusenlapp för lite varje månad, så trots att jag har rätt bra ränteavdrag så blev det ändå en hel del rest. Fast man har en skitlön som man får sjukpenning på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon