Full version: planering av rabatt
veronika.ek
Hej!
Jag är ny här på forumet och behöver hjälp med min rabatt hemma.
Den sträcker sig utmed en södervägg, är 7,40 meter lång och 60 cm bred. Mitt i rabatten växer perenna luktärtor i ca. en meter. Dessa vill jag ha kvar men resten vill jag ha hjälp med.
Jag vill ha en rabatt som blommor i från april till september. Vad kan jag då ha för växter i den?
Kan jag göra så att det blommar olika blommor på samma ställe men vid olika tidpunkter? Jag vill till exempel ha något där luktärtorna blommar innan dessa har kommit upp.


Tacksam för hjälp/ Veronika
cissi i onsala
Söder och torrt, lång och smal rabatt, rätt?

Lite klängrosor piggar upp och ger utrymme till växter framför. Mitt förslag är att sattsa på några växter som blommar vid olika tidpunkter och komplettera med några som blommar länge. I tort läge och med långblomning så finns tex höstvädd i vitt el blått. Glöm heller inte bort att en blomma med kort blomning men fint bladverk kan behövas för att ge lugn.
Vid vägg kan du också ha perenna stockrosor och klematis, men det sista vill ha skugga på fötterna. På våren vill du säkert ha lite lökväxter.

Fundera på vad du har för jord och om du har några favorit färger eller om det är några färger du inte alls kan tänka dig. Vill du vattna mycket eller lite? Skall den vara fin även på vinter så finns det ju perenner som håller bladverket året om och naturligtvis, vilken zon du bor i. Ibland kan det ju också vara skäl att fundera på om man vill köpa alla växter eller byta sig till eller så en del av dem.
Hoppas dessa motfrågor kan komma till hjälp. Får man helt fritt så blir man snurrig av alla val, men har man några riktlinjer så minskar ofta valmöjligheterna och därmed förvirringen. Hälsn cissi i onsala
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon