Full version: Stekpanneskötsel?
Gossen Ruda
Hur sköter man en gammal gjutjärnsstekpanna? Finns säkert någon här med goda råd. Frågan dök upp sen jag gjort ren min stekpanna, det krävdes sammanlagt 1 dygns blötläggning i kaustiksoda för att få bort det mesta trots att det bara var ca en mm tjockt lager. Jag sköljer ur den ordentligt efter varje användning och ser till att den blir torr men det räcker tydligen inte. Det var väl ett par år sen jag gjorde ren den ordentligt förra gången. Finns det något annat bättre sätt för grovrengöring?
ingrid fuxwall
Du har inte funderat på att använda en stålborste på tex. borrmaskinen?

ingrid
anna_rispan
Vad är det för lager?? På utsidan eller insidan?? Ursäkta en gjutjärnsstekpannenovis.


Min/vår gjutjärnspanna diskas i hett vatten och får lufttorka. Jag ser inget lager på den...
Lemonne

Jag har en speciell diskborste som jag använder till mina gjutjärnspannor, denna diskborste får aldrig möta diskmedel. Efter användning diskar jag pannan med denna borste under hett rinnande vatten.

När stekpannan börjar bli "avfettad" kokar jag matolja i den och torkar ur den med hushållspapper.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2008, 20:38) *
Jag sköljer ur den ordentligt efter varje användning och ser till att den blir torr men det räcker tydligen inte.

Man ska diska omedelbart, när pannan fortfarande är varm, då lossnar smuts lättast. Egentligen ska man aldrig ha vatten i en järnpanna, rengöra med våt borste bara, inte tvätta bort allt fett. Torka gärna snabbt på varm platta och kanske lägga i lite extra olja.
Kat
En stekpanna i gjutjärn diskas bara ur med hett vatten.
Det är meningen att fettskiktet ska vara kvar i pannan.

Uppenbarligen finns det många skolor.
*haha*
Gossen Ruda
CITAT (Kat @ 02-04-2008, 21:04) *
Uppenbarligen finns det många skolor.
*haha*


Verkar så. biggrin.gif Jag sköljer ur den direkt under rinnande vatten med en diskborste. Tydligen räccker det inte utan det fastnar en del som sen byggs på. Det kan ju bli ganska varmt på gasspisen men jag tycker inte att det bränns vid nån gång.

Tillägg: Stålborste är jag rädd repar, Svinto har jag använt utan problem.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2008, 21:24) *
Verkar så. biggrin.gif Jag sköljer ur den direkt under rinnande vatten med en diskborste.

Du ska ha varmt vatten och inte ha stekpannan i rinnande vatten, bara borsten.
Fenja
Du kan skura ur den ordentligt med svinto, det repar minst. Sedan häller du i ett cm tjockt lager med vanligt salt och sätter plattan på ettan. Låt den stå så minst över en natt. Saltet lagar eventuella ojämnheter och återger en bra yta. Smörj sedan med olja av god kvalitet och låt den stå tills nästa gång den ska användas. Eventuellt kan saltbehandlingen behöva upprepas ett par gånger. Detta är ett gammalt kockknep wink.gif.
Mvh
Fenja
Pirum
Är det bara som jag inbillar mig, men sköljs smör ur mycket lättare än olja? Dvs, är smör bättre än olja inte bara ur smaksynvinkel utan även disksynpunkt?
lena:-)
Funkar detta med gjutjärnsgrytan med...? ( dum fråga egentligen)
Invändigt tycker jag nog att stekpannan och grytan håller sig fräscha men utvändigt blir det lite "pålagrat" som jag skulle vilja ha bort..Konstigt för jag diskar ju lika noga utvändigt som inuti...
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2008, 21:24) *
Verkar så. biggrin.gif Jag sköljer ur den direkt under rinnande vatten med en diskborste. Tydligen räccker det inte utan det fastnar en del som sen byggs på. Det kan ju bli ganska varmt på gasspisen men jag tycker inte att det bränns vid nån gång.

Tillägg: Stålborste är jag rädd repar, Svinto har jag använt utan problem.

efter varje gångs matlagning brukar man hälla i en dl vatten ovh lägga på spisen igen på eftervärme. Då kokar vatnet och allt lössnar snabbare.
LindaA
Jag såg en tillverkare av gjutjärnspannor på tv förut. Han sa att det var helt okej att någon gång då och då diska ur pannorna med diskmedel, så länge man smorde in den med matolja igen efteråt.
Vet inte om det är till någon hjälp för dig men jag hoppas det ordnar sig.
henrikj
Jag använder alltid diskmedel och så smörjer jag in med lite olja efteråt, har haft mina pannor i ca 5 år nu och de är fortfaradne som nya, vad är det som kan hända egentligen?
Anma
Jag brukar också diska ur med diskmedel då och då. Efteråt ställer jag stekpannan på spisen i ganska hög värme med en massa salt och olja som får stå tills saltet blir ljusbrunt. Pannan får en fin beläggning igen och inget fastnar. Gör samma sak med gjutjärnsgrytan.

Mellan diskningarna kokar jag upp vatten i pannan efter användning och borstar av med diskborsten som jag har bara för detta ändamål. Oljar in efteråt. Blir rent och fint.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 02-04-2008, 22:50) *
Jag brukar också diska ur med diskmedel då och då. Efteråt ställer jag stekpannan på spisen i ganska hög värme med en massa salt och olja som får stå tills saltet blir ljusbrunt. Pannan får en fin beläggning igen och inget fastnar. Gör samma sak med gjutjärnsgrytan.

Mellan diskningarna kokar jag upp vatten i pannan efter användning och borstar av med diskborsten som jag har bara för detta ändamål. Oljar in efteråt. Blir rent och fint.


Så gör jag också.
Solstorm
När jag har stekt något så häller jag ofta i vatten efteråt och låter koka upp. Så får man ju den viktiga skyn att göra sås på. Om något har bränt fast så får pannan koka med vatten och jag skrapar bort det ibrända med stekspaden. Någon gång ibland doppar jag diskborsten i vatten och diskmedel och gör rent med. Doppar aldrig hela pannan i diskvatten.

Med tiden så kan det ju bli besvärlig beläggning på undersidan av pannan. Jag lägger pannan upp och ned på diskbänken och sprutar på super10. Det får verka en stund och sedan skrubbar jag med grön svamp. Sprutar igen, låter verka, skrubbar.

En bra stekpannan ska man vara rädd om. Den har man hela livet, det är absolut ingen förbrukningsvara till skillnad från teflonpannor. Känner att jag vill sjunga gjutjärnspannans lov. Skulle aldrig drömma om att steka kött i teflon. Teflon har jag till ägg och fisk men aldrig någonsin till kött eller grönsaker.
Thomas Wahlqvist
Stekbord och pannor behöver ibland en riktig grovrengörning.

Ett trix är att skruva upp värmen ganska rejält, då flagar skiten väck och det ryker obehagligt.
Skrapa med en rakbladskrapa eller hårdstålsverktyg.
Ugnsrent/grillrent.

Trotts alla dess hårdhänta metoder har jag inte förstört något stekbord eller panna på 20år i köket.
Enda nackdelen är att det fastnar när man steker i hårdrengjorda pannor/bord.

Man låter alltså bli denna metoden om man skall steka ex fisk eller potatis till lunch dagen efter.
ninnisky
Här finns en del att läsa om skötsel av gjutjärnspannor

http://www.skeppshult.com/sv/info/skotsel/
KURT
CITAT (Pirum @ 02-04-2008, 20:41) *
Är det bara som jag inbillar mig, men sköljs smör ur mycket lättare än olja? Dvs, är smör bättre än olja inte bara ur smaksynvinkel utan även disksynpunkt?



Smör innehåller lecitin som delvis fungerar som detergent (diskmedel), det är också en av anledningarna till att olja "sprätter" mera om man steker i det .
anna_rispan
CITAT (Solstorm @ 02-04-2008, 23:19) *
Med tiden så kan det ju bli besvärlig beläggning på undersidan av pannan. Jag lägger pannan upp och ned på diskbänken och sprutar på super10. Det får verka en stund och sedan skrubbar jag med grön svamp. Sprutar igen, låter verka, skrubbar.

Tack! Nu fick jag en ledtråd till det där lagret jag inte visste om. Tack tack.
emmas matte
jag diskar med varmt vatten om det är en begäggning eller brännt fast så häller jag i salt o nån droppe vatten o gnor tills stekpannan är slät o fin igen ,har haft samma stekpanna i över 25 år nu.Alla andra typer av stekpannor bränns sönder efter några år tycker jag. monica
Bee
Det är viktigt med rengöring på utsidan av stekpannan om man har en glashäll. Jag har märkt att det blir fula märken på hällen när jag använder min gjutjärnsstekgryta. Därför rengör jag undersidan av den ordentligt numera. Bara varmt vatten räcker inte.

Numera finns det moderna (lätta!) stekpannor med beläggning av typ "teflon" som ger riktigt fin stekyta. Tex Ikeas 365.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon