Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
juddan
Hallå, ursäkta att jag startar en ny tråd, men dom trådar som fanns hade blivit så gamla, så jag tänkte sätta igång en ny!

Jag tycker att det är roligt med exotiska spännande växter som ger frukt, och har börjat med att dra upp massor nya grejer i år. Har ni några spännande plantor ni vill rekomendera eller berätta om? Kanske någon konstig frukt ni har blivit expert på genom åren? Berätta! I mitt fönster står i alla fall:

Sen tidigare:

Passionsfruktplantor, 5-6 och 3-4 år gamla.
Apelsin
Physalis
Tomatillo, två meter högt träd
Oliv
Granatäpple
Kaffe (döende)
Avokado

Årets sådd:
Papaya
Större gul passionsfrukt sort
Vattenmelon
Honungsmelon
Jordnöt
Ananas (stickling från frukt)
Vinddruva (stickling från vinddruvsklase)
Feioja

Grejer som inte kommer upp men förhoppningsvis kommer:
Guava
tamarind (skum brun frukt från asien, smakar som om den är torkad, skit god)
Indisk banan
Kiwi
Mandel
Fikon
Mango
Stjärnfrukt

Är det nåt av det här ni vill ha tips om så är det bara att fråga, och vill ni hjälpa mig med det jag redan har så är det bara att skriva om det också! /Judit
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 30-03-2008, 15:00) *
Har ni några spännande plantor ni vill rekomendera eller berätta om? Kanske någon konstig frukt ni har blivit expert på genom åren?



jag kan i alla fall berätta om varje växt hur dom trivs bäst .

Passionsfruktplantor - för att sätta knoppar behövs vintervila på +10c +15c och extra ljuse ,, och gärna vara ute under vår-sommaren-hösten (skugga först) . håll fuktiga hela tiden .

Apelsin - blir inte samma frukter ,, om du tog från en köpe apelsin från kärnor . vill vila +5c +15c och extra ljuse . gärna vara ute när det är runt +5c +10c och tas in vid frost sedan tar man in den innan det blir frost . planteras i citrusjord eller medelhavsjord .

Physalis - övervintra svalt +5c +10c och ljust håll den lätt fuktad . ta ut den när det är runt +10c ute på våren och ta in inann frosten . vill ute vara väl vattnad och stå varmt och soligt . trivs inte inne

Tomatillo- borde ha blommat nu om dom är så höga ?? ,, dom övervintrar du svalt och ljust runt +10c +15c detta behövs även för att dom ska sätta knopp . vill gärna vara ute också . dels för tillväxt och dels för frukten .

Oliv - är det en frösådd kommer du få vänta mycket mycket länge på frukter . den tar du ut på våren när det är runt +1c och ta in efter det har blivet ett par frost nätter . sedan ska den övervintras svalt 0c +15c och ljust ,, står den varmare än +10c måste den ha fått en kylperiod ute . trivs inte inne . tål torka bra och vill ha varmt och soligt läge .

Granatäpple - samma som för oliv men den blommar tidigare . måste övervintras svalt 0c +5c . den är lövfällande . vill vara ute större delen av året och trivs inte inne .

Kaffe - vill övervintra ljust och svalt runt +15c ,, resten av året varmt och ljust .

Avokado - vill ha varmt och ljust ,, kan stå ute om det är över +10c . övervintras svalt och ljust +10c +20c .


Papaya - övervintras ljust och +15c +20c ,kan stå ute om det är över +15c . vill ha ljust och fuktigt och varmt åretrunt . kan inte beskäras .

Större gul passionsfrukt sort - är det en jumbo ? ,, samma skötsel som vanlig .

Vattenmelon
Honungsmelon - ettåriga växter som odlas i växthus .

Jordnöt - vet jag inte ,, odlas mycket i afrika så kan tänka mig dom vill ha ett sådant klimat .

Ananas (stickling från frukt) - övervintras svalt och ljust +10c +15c och kan vara ute på våren-sommaren-hösten tas in innan det blir kallt . resten av året varmt och soligt . kan även stå inne åretrunt om man ger den extra ljuse .

Vinddruva (stickling från vinddruvsklase) - trivs inte inne ,, vill övervintra 0c +5c och mörkt . och vara ute under hela året så fort det är plusgrader . en lätt frost natt på hösten gör att den blommar bättre .

Feioja - måste ha svalt klimat under hösten och vintern 0c +5c övervintra man den i ,, sedan ska den stå ute varmt och soligt . måste ha under +10c för att sätta knoppar . trivs inte inne .

Guava - övervintras svalt +5c +10c och ljust , sedan resten av året varmt och ljust . låt torka upp lätt .

tamarind- ljust å varmt åretrunt .lite svalare på vintern .

Indisk banan - övervintras ljust och +15c +20c ,, ville ha varmt och ljust under tillväxt perioden . mycket å mycket näring och stor kruka . vill inte torka ut .

Kiwi - trivs inte inne och vill vara ute så fort det är över +1c ,, övervintras svalt 0c +5c och mörkt . tas in efter en lätt frostnatt på hösten .

Mandel - är en ute växt ,, kan inte odlas inne åretrunt . odlar man den i kruka ska den övervintras kallt -5c 0c . ska vara ute när det är över -5c . behöver också frost för att blomma .

Fikon - övervintras mörkt och kallt 0c +5c . trivs bättre ute . är en lövfällande växt som även tål frost neråt -5c -12c . du ska sätta ut den utan blad i södersol sedan låta den fälla bladen ute .


Mango - varmt och ljust åretrunt ,, trivs ute varmt och skyddat .


Stjärnfrukt - samma som mango men tål kyla bättre( neråt 0c ) . är delvis lövfällande .

dom flesta av dessa växter är lätt skötta vill ha normal näring och låta torka upp lätt bara , det är bara att dom vill övervintra olika och ha det olika under tillväxtperioden . du planterar om dom i feb-mars .
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär, en amerikansk mer köldtålig släkting till kapkrusbäret (Physalis) man hittar i grönsaksdisken. Den har mindre bär, men godare tycker jag samt de sätter frukt snabbt ofta har jag vid sådd i april fått första bäret några av de första dagarna i juli.




Lite solskadad ingefära men man får fin färsk ingefära ändå, sättknölen köpt på ICA



Växten med de stora bladen är Kunchi/Krachi, en ingefärssläkting. Knölar hittas ofta i grönsaksdisken på många asiatiska butiker.





Malabarspenat (svindyra plantor säljs i handeln under namnet Basella, växten är dock urlätt att så och ex. Runåberg säljer ganska välfyllda fröpåsar för en inte alltför dyr slant)





Alexander-VG-zon3
Nåt du kan testa också är Longan eller litchi och chili och parika . okra är också en vacker växt ettårig lika så dadelpalmerna man äter går ju lätt som bara den dra upp från frön .
MariaS
Hur går det med din Guava flaxss?
MariaS
Sen biddrar jag med min "tropiskaätliga lista:
Kalamondin, citron, kumquat, chinotträd, alla på ympad stam. Regelbunden blomning och fruktsättning.
Kaffe, kanariebanan, fikon, passionsfrukt och blå passionsblomma. Har fått frukter på samtliga, mer eller mindre ätliga.
Oliv. Ger många och rikliga skördar med goda frukter som mognar långsamt (med goda=inlagda i saltlag)
Kapkrusbär och gyllenbär. Sticklingar från "moderplantor" sedan ett tiotal år tillbaka. Åretrunt-produktion.
Sen är ju Ingefäran ett måste. Är beroende av dess fina marmelad giggle.gif
Sen har jag nyligen frösått: grape, mango och avokado. Får väl se vad det blir av dem.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-03-2008, 18:23) *
Hur går det med din Guava flaxss?


den ena slängde jag alla rötter var bruna och intorkade ,, men jag åkte ju iväg v12 och jag kommer inte hem förens i maj ( ska ju börja jobba på plantskolan ) så jag har lämnat min ena hemma ,, hur den mår vet jag inte . så det är mormor som sköter mina växter nu . jag hoppas den får nya blad men jag vet inte , den står nu ljust och i en temp på +10c +20c . annars har jag fått en ny av markus .
MariaS
CITAT (flaxss @ 30-03-2008, 19:31) *
den ena slängde jag alla rötter var bruna och intorkade ,, men jag åkte ju iväg v12 och jag kommer inte hem förens i maj ( ska ju börja jobba på plantskolan ) så jag har lämnat min ena hemma ,, hur den mår vet jag inte . så det är mormor som sköter mina växter nu . jag hoppas den får nya blad men jag vet inte , den står nu ljust och i en temp på +10c +20c . annars har jag fått en ny av markus .

Håller tummarna för att den du har kommer igen då. Min är helt grön nu. Hoppas på blomning snart.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-03-2008, 18:35) *
Håller tummarna för att den du har kommer igen då. Min är helt grön nu. Hoppas på blomning snart.


åhh blommor tummenupp.gif hoppas din vill blomma ,, du får lova att du visar bilder på den om den blommar .
MariaS
CITAT (flaxss @ 30-03-2008, 19:39) *
åhh blommor tummenupp.gif hoppas din vill blomma ,, du får lova att du visar bilder på den om den blommar .

Den blommade förra året, men det blev inget. Var väl för liten då... Men nytt försök i år som sagt.
juddan
Amen så härligt att få höra om era grejer! Tusen tack för alla skötselråd flaxss, jag måste erkänna att alla mina blommor går på 20+ och ingen sol hela vintern (vilken är lång i Umeå) så på den punkten sköter jag dom inte riktigt efter dina råd. smile.gif Jag visste faktiskt inte att det var så pass många av mina växter som ville ha så himla kallt.
I april får jag vinterväxthus i alla fall, då ska det bli andra puckar, då blir råden följda ska jag lova!

Och vad mysigt med dina bilder Åsa, gyllenbär, vart får man tag på sånna fröer? Det låter ju som nåt jag borde prova.
/Judit
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs fröer säljer Gyllenbäret ´Goldie´som jag har. Runåbergs brukar ha rätt sort i påsarna många andra fröfirmor säljer också påsar med gyllenbär men ofta är det tyvärr andra Physalisarter i påsarna.
Anna!
Måste ju få visa min frösådda grape som slog ut idag. Bara knappa året gammal och ingen vintervila fick den.

[attachment=16281:grapeblomma_005.jpg]

Har annars även: Apelsin, mandarin (nån variant) och citron i citrusväg. Min erfarenhet är att citrus är det tacksammaste att ge sig på i fruktväg. Åtminstone om man inte har tillgång till vintervila utan förpassar sina stackars växter till 20 gradig torrluft och mörker på vintern. Passionsfrukt är också tacksam för lägenhetsklimat. De mer tropiska plantorna får jag nästan aldrig att överleva vintern... någon kanske har nåt supertips för tropiska växter i lägenhet vintertid?

Jag har nu även mango, kiwi, cherimoya, svart valnöt (från en Brysselresa), guava (nyligen uppkommna från frukter jag åt i Indien), elefantäpple och tamarind (också från Indien).

Har tidigare haft bl a: passionsfrukt, avocado, sharon, carambola mm..
Helt misslyckats med: sapota, litchie, fikon, dadlar och nektarin. Nektrainen grodde men jag bad min mor sätta grodden i en kruka. Det gjorde hon snällt, men tyvärr upp och ner...roten rakt upp i vädret alltså, så den dog! Men vi skrattade gott :-)


Hittade en liten frukt i Indien vid ett hotell vi bodde på. Lite lik kumquat, men inte lika tjockt skal och bara en central kärna i mitten. Den har grott! Nån idé om vad det kan vara? Träden var stora och planterade och hade små gula frukter, det är allt jag minns! Inte så lätt kanske.....
[attachment=16286:Indiskt_träd.jpg]
Zazu
vad vacker grapen var biggrin.gif
min tropiska fruktlista är kort än, har inga plantor men väntar på mina Solanum quitoense och passionsfrukter smile.gif
Calypso_bulbosa
Wow,vad läckert tummenupp.gif Nu vill jag också börja odla sånt yes.gif
chr
Jag har avocado och oliv, mandelträd, nektarin, fikon och några slags mandariner planterade från kärnor. Avocadona bor i badrummet med takfönster och trivs bra med denna placering. Mandarinerna har oxå varit inne i badrummet hela vintern. Resten har jag i förrådet. Kämpar även hårt med två eucalyptus globulus plantor som nu är två år...de är ganska krävande växter men helt fantastiska.
juddan
Åh, nu blir jag alldeles till mig när jag ser din grape Anna! Men nu förstår jag inte, jag har alltid fått höra att citrusfrukter ofta blir tunna och trista och nästan aldrig blommar, och om dom gör det får dom oftast äckliga oätliga frukter om man planterar dom från frön, brukar det inte bli så? Att din blommade efter bara ett år känns ju otroligt. Eller är det vanligt? Nu blir jag ju jätte peppad på citrusfrukter. Blomman på din grape var ju fantastisk!

Och Chr du har tydligen också citrus. Det kanske är en höjdare? Jag får sätta några frön direkt! Vet någon förresten om det är någon citrusfrukt som är mer säker att plantera från frön, typ någon som troligen blir lite mer blommandes och frodig eller kanske har lite godare frukter? Typ om man hittar en jätte söt apelsin, är det större sannorlikhet att man får ett apelsinträd med söta apelsiner då än om man sätter en kärna av en sur apelsin? Haha, krångliga frågor, men tack om jag får svar!
Malva15
Jag blir också imponerad och tror inte mina ögon! Kan man verkligen fröså en grapekärna och den får en blomma redan året efter sådd? OTROLIGT!
De flesta citrusplantor har jag hört blommar efter många många år om de är sådda och kanske aldrig någonsin...
Köpte du en grapefrukt i affären och sådde kärnor? bravo.gif
Christer i Falköping
Man får ungefär samma resultat när man sår en citruskärna, som man får med äpplekärnor. Vet aldrig riktigt hur frukten kommer att smaka. Det är en myt att de skulle bli extra sura och vresiga. Troligen blir det något som mycket väl går att äta, men kanske inte en sådan sensation så att man tagit fram en ny utvecklingsbar sort som odlare skulle vilja ha.
Christer.
juddan
Nu har jag kikat på gamla inlägg om citrusfrukter här på forumet, och då såg jag ett inlägg om att man kunde köpa fröer på nätet, + en sida där man kunde beställa www.tradewindsfruit.com, men nu förstår jag inte, hur kan man sälja fröer om fröerna inte är rasäkta eller vad man ska kalla det? kan man få fröerna att ge träd som är likadana? Mer knepiga frågor, tack för svar! /Judit
Christer i Falköping
Eftersom det är kärnor från sorter blir det inte samma sak, men dock samma art. Så en apelsinkärna ger ett apelsinträd.Inget fel i att sälja sådana kärnor alltså, anser jag.
Christer.
mogge92
Hrm angående just grapefrukten så är väl den en av de få citrusarna som kan blomma första året. Kommer inte ihåg exakt men läste nått om grape i en bok om att den går in ett juvenilt stadie eller nått och sedan inte blommar på många år efter det. Kanske nån citrus expert kan bekräfta om jag har lite rätt eller om jag är helt ute och cyklar?
Tosan
Om jag har förstått det rätt så kan en frösådd citrus blomma efter ca 3-30 år. Och tydligen är det större chans med småfruktiga citrusar.
Anna!

Jag trodde också det - att det skulle ta tid att få någon blomma. Jag har ett tiotal citrusplantor, de äldsta dryga sex år. Jag har varit med om blomning två gånger. Den första var precis som nu: En grapeplanta som blommade efter sin fösta vinter (också då med en blomma). Inte heller den fick någon vintervila. Plantan lever än och har inte visat några tecken på att vilja blomma mera tyvärr. Har inte lyckats få blommor på varken citron, apelsin eller mandarin än så länge, men det där om flera års väntan börjar jag tvivla lite på... och allt tjat om vintervila som en förutsättning för blomning... g.gif

Vill man ha blommande citrusar ska man nog välja att köpa en i en plantshop trots allt. Jag tycker dock att det är mycket roligare att dra upp egna, en viss känsla i att ta hand om något som andra slänger och få upp något så vackert som ett citrusplanta! De är jättevackra som grönväxter! Om de sedan väl får för sig att blomma blir man så himla glad och en blomma räcker för att hela vardagsrummet ska dofta!

Eftersom jag bara haft två blommor med väldigt långt mellanrum har jag inte fått någon frukt. Jag har dock lärt mig att ju bättre (större?) kärna man sår desto mer lik moderplantan blir plantan man får upp. Vet inte om det stämmer, men vill man ha frukt ska man helt klart köpa en planta.

Båda plantorna som blommat har varit från grapefrukter köpta i affären (och uppätna wink.gif) jag tycker personligen att grape är tacksammare att odla än apelsin. De växer bättre, har vackrare blad (och blommar mer!) men det är ju ytterst subjektivt vad man gillar! tongue.gif
Piccante
CITAT (juddan @ 06-04-2008, 20:51) *
Nu har jag kikat på gamla inlägg om citrusfrukter här på forumet, och då såg jag ett inlägg om att man kunde köpa fröer på nätet, + en sida där man kunde beställa www.tradewindsfruit.com, men nu förstår jag inte, hur kan man sälja fröer om fröerna inte är rasäkta eller vad man ska kalla det? kan man få fröerna att ge träd som är likadana? Mer knepiga frågor, tack för svar! /Judit

Om den odlade varianten är en hybrid (korsning) så blir första generationen sortäkta (när man korsar två sorter) men deras fröer kan bli lite hipp happ om de självpollineras sedan.
MariaÖrebro
CITAT (Malva15 @ 06-04-2008, 13:38) *
Jag blir också imponerad och tror inte mina ögon! Kan man verkligen fröså en grapekärna och den får en blomma redan året efter sådd? OTROLIGT!
De flesta citrusplantor har jag hört blommar efter många många år om de är sådda och kanske aldrig någonsin...
Köpte du en grapefrukt i affären och sådde kärnor? bravo.gif




Jag har läst i "Kulturväxter i kruka" av Johan Lemte ( tummenupp.gif ) att just grape ska vara en av de citrussorter som är lättast att få att börja blomma och ge frukt. Min växer jättebra, så jag hoppas att det blir blommor av till nästa år!

Har en känsla av att det var jag som rekommenderade tradewindsfruit, och de är toppen! Jag vet inget annat ställe som har ett så brett sortiment, och ett så bra pris! Självklart vet man ju inte om kärnan som man planterar blir lik moderträdet, men huvudsaken är ju att en lime blir en lime, en ponderosa lemon blir en ponderosa lemon osv. Modern har vi ju inte sett röken av! Dessutom tror jag deras kärmor testas noga för att det ska vara rätt fruktkärnor i påsarna. Ska beställa lite mer nån annan dag...
mogge92
Aha! jag visste att jag läste det någonstans.... så här skriver johan lemte om pomelo:
" Fröförökade plantor blommar ibland ett par gånger under första eller andra året men sedan uteblir blomningen till det långvariga juvenila stadiet är över. Detta fenomen kan även uppträda hos Grapefrukt."

Vilket betyder att bara för att man fått ett grapefrukt att blomma så betyder inte det att det alltid kommer blomma varje år utan det kan ju bli utebliven blomning i några år.
Stefan P
Håller med om att talet om behovet av vintervila i 5-10 graders (eller ännu kyligare) temp är något överdrivet. Min erfarenhet är att det förvisso är temperaturhöjningar som sätter fart på blommorna, men hos mig räcker det med en stegring från ca 17 till drygt 20, tillsammans med ökat solljus förstås. Hos mig har det räckt både för citron och kalamondin.
mogge92
Min calamondin blommar 1-2ggr per år och den får ingen vintervila alls.
Anna!
CITAT
Min calamondin blommar 1-2ggr per år och den får ingen vintervila alls.


Men är den verkligen frösådd??!! Bravo i så fall tummenupp.gif
mogge92
hehe, okey det är den inte tongue.gif Men jag har haft den i 6 år nu tror jag. Och under de åren så har jag lärtm igl ite grann, tex att OM man inte kan låta den vinterförvaras kallt så går det utmärkt att ha den i ett badrum med fönster. I år så har min till och med väx lite grann på vintern+ att den blommade lite(blev dock ingen frukt då, tog bort karten.) Har även provat att ha den i helt vanlig miljö i en vinter, det mådde den inte alls bra av.
juddan
Jag tänkte försöka så oliver, tror ni att det kan fungera om man sår vanliga konserverade oliver? Jag är så less på den vanliga oliv varianten som man kan köpa, jag vill ha såna här skit stora oliver. Det är ju tjockt skal, så dom borde väl kanske överleva saltet, eller? Ni kanske inte har någon aning, men det är ju värt att fråga! /Juddan
Christer i Falköping
Nix, de är förstörda. Men har för mig att man kan köpa färska oliver i vissa affärer, de borde gå att så.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stefan P @ 07-04-2008, 18:50) *
Håller med om att talet om behovet av vintervila i 5-10 graders (eller ännu kyligare) temp är något överdrivet. Min erfarenhet är att det förvisso är temperaturhöjningar som sätter fart på blommorna, men hos mig räcker det med en stegring från ca 17 till drygt 20, tillsammans med ökat solljus förstås. Hos mig har det räckt både för citron och kalamondin.


varför är det överdrivet ??


citrus växter mår mycket bättre av att vila på vintern -- då får dom inte så lätt ohyra plus blommar rikligare och växer bättre när det blir varmt . visst citrus växter är inte växter som tvunget måste ha vila utan kan växa i ett mer tropsiktklimatr men det är svårt att få till det i en lägenhet . så därför är det bättre att vara på den säkra sidan och övervintra dom svalt +5c +15c och ljust . det är ju skillnad på att få 5blommor och få en planta som är översållad av blommor . citrus växter mår väldigt dåligt på vintern av att vara inne i +20c och inget ljuse .


CITAT (juddan @ 19-04-2008, 09:09) *
Jag tänkte försöka så oliver, tror ni att det kan fungera om man sår vanliga konserverade oliver? Jag är så less på den vanliga oliv varianten som man kan köpa, jag vill ha såna här skit stora oliver. Det är ju tjockt skal, så dom borde väl kanske överleva saltet, eller? Ni kanske inte har någon aning, men det är ju värt att fråga! /Juddan


bättre du köper en planta än att så från frön ,, den kommer ju inte blomma dom närmsta åren en frösådd planta .
Åsa, mälardalen zon 2
Konserverade oliver är kokta så fröerna är stendöda, ska man så oliver måste man ha färska oliver direkt från trädet.
MariaS
Det tar ca 50år från frö till blom. Köp en färdig oliv istället, det är det värt!
Stefan P
Jag utgår från min egen erfarenhet när jag ifrågasätter behovet av vintervila på ca 10 grader eller kallare som det ofta står i skötselanvisningar. Jag har mina citrusar mot en glasdörr i västerläge från november till omkring den här tiden på våren. Inomhustemperaturen om vintern går ned till kanske 16 grader som lägst. De har under två år bara fällt några enstaka blad (vilket är naturligt) och sätter fart med tillväxt och blommor när temperaturen vid fönstret drar iväg uppåt 25 grader.
Vissa hävdar att det krävs temperaturreglerade orangerianläggningar för att klara citrusar, men det håller alltså inte jag med om.

/Stefan
Alexander-VG-zon3
vem har sagt att dom naturligt är lövfällande ??

för det är inte citrusar . som jag skrev dom är inte i behov av vintervila utan kan trivas bra i ett tropisktklimat som bara får runt +15c +20c men då måste där ändå finnas fukt och extra ljuse för att klara vår vinter bra ( utan bladfall,,ohyra och bilda bra med blommor) . men citrusarna trivs här bättre med att vila svalt ( inte under +5c helst ) och mår desto bättre dvs får ingen ohyra och fäller inte blad och bildar mer blomknoppar .

huruvida man sedan vill ge sin citrus är upp till den som har den . jag ger mina vintervila då jag har dålig erfarenhet av att övervintra dom inne ,, vilket nästan har dödat en av mina .

Stefan P
Nå, citrusväxter behåller ju inte sina blad för evigt? Jag har för mig att bladen sitter kvar 3 år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stefan P @ 20-04-2008, 11:39) *
Nå, citrusväxter behåller ju inte sina blad för evigt? Jag har för mig att bladen sitter kvar 3 år.



ingen växt behåller sina blad för evigt ,, citrus växter är städsegröna växter . visst gamla blad trillar av som dom inte behöver eller som dör undervintern . byter dom blad sker det under vår eller höst eller tappar dom bladen undervintern vilket är ett tecken på att dom mår dåligt . mina har inte tappat blad och jag har nog haft dom längre än 3år .-
MariaS
JAg bidrar här med dagsfärka foton på några av mina, nu framtagna, citrusar och andra "tropiska" vänner som jag har.
[attachment=17074:Citrofortunella_3.jpg]
Citrofortunella microcarpa, kalamondin som blommar...!?
[attachment=17075:Citrus_limone5.jpg]
Citrus limone, citron. Med aldeles för många frukter just nu...
[attachment=17076:Citrus_myrtifolia5.jpg]
Citrus myrtifolia, chinotträd. Har stått för nära fönstret i vinter och fått skalskador.
[attachment=17077:Citrus_reticulata5.jpg]
Citrus reticulata, mandarin. Blomningen har just kommit igång, liksom tillväxten. Måste nog beskära här!
[attachment=17078:Fortunel...aponica5.jpg]
Fortunella japonica, kumquat. Snart dags att göra marmelad!
[attachment=17079:Passiflo...dulis3.1.jpg]
Passiflora edulis, passionsfrukt. Äntligen lyckades jag fånga en utslagen blomma! LÄCKER!!!
[attachment=17080:Psidium_guajava2.1.jpg]
Psidium guajava, guava. Börjar ta sig riktigt bra nu, tycker i alla fall jag...
Knytt
Fantastiska citrusar! *avundsjuk*

Om du ska beskära vore en annan mycket lycklig för en stickling eller två whist.gif
MariaS
CITAT (Knytt @ 21-04-2008, 21:04) *
Fantastiska citrusar! *avundsjuk*

Om du ska beskära vore en annan mycket lycklig för en stickling eller två whist.gif

Har faktiskt ALDRIG beskurit någon av mina citrusar ännu....
De sköter sig själva helt enkelt!
juddan
Inte är dom där frösådda va? Jag håller med, otroligt fina! Verkligen fint växtsätt. /Juddan
Knytt
Sköter sig sjävla, citrusar verkar härlgia biggrin.gif

Jag köpte en citronstickling för ett tag sen. Men den tappade sitt enda blad nästan direkt och nu vet jag inte om hoppet är ute. Jag ser något liiite liiitet ljusgrönt i bladvecken så jag vill inte riktigt ge upp ...
MariaS
CITAT (juddan @ 23-04-2008, 08:28) *
Inte är dom där frösådda va? Jag håller med, otroligt fina! Verkligen fint växtsätt. /Juddan

JOdå! Kalamondin, kumquat, passionsfrukt och guava har jag allt själv sått. Visserligen har de några år på nacken nu...
Få se...
Kalamondinen är 8 år och blommar altså för första gången! Kumquaten är faktiskt inte mer än 7 år och bär frukt för andra året. Passionsfrukten är tre år och blommar då för första gången och guavan är 4 år. Blommade förra sommaren, men det blev inget. Nu hoppas jag i år igen...
De övriga citrusarna är köpta, men jag har även en liiiiten mango och en liiiiten grape också.
Christer i Falköping
Guavan brukar inte vara grinig med att ge frukt. Pensla omkring rejält bland blommorna så kommer det nog i år. Har en Lemonguava som alltid ger minst 10 frukter.
Christer.
juddan
Åh, jag viill också ha en guava, jag har sått frön men dom kommer inte upp! vad ska man göra? dom har stått i jorden i säkert en och en halv månad.

sen undrar jag en annan sak, mitt mandarinträd blommar hur mycket som helst nu, måste man pollinera allt ihop för att få frukt eller löser det sig självt på nåt obegripligt sätt? och om man ska pollinera, hur ska man göra då? tack för svar /Judit
Orkidétjuven
Ett av mina frööer jag satt av fikonkaktus som slutade som frukost har grott så det här ska bli spännande biggrin.gif
Christer i Falköping
CITAT (juddan @ 29-04-2008, 11:13) *
Åh, jag viill också ha en guava, jag har sått frön men dom kommer inte upp! vad ska man göra? dom har stått i jorden i säkert en och en halv månad.

sen undrar jag en annan sak, mitt mandarinträd blommar hur mycket som helst nu, måste man pollinera allt ihop för att få frukt eller löser det sig självt på nåt obegripligt sätt? och om man ska pollinera, hur ska man göra då? tack för svar /Judit

Har beskurit min guava riktigt hårt i år, så jag vet inte om den kommer att blomma. Men gör den det skall jag spara kärnor till dig. De kan ta sin tid att gro, men det går fortare om du har undervärme. Ja du måste leka humla hos mandarinen. En mjuk pensel och så rotar du runt lite i varje blomma.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon