igl
utrotning av jätteslide, Fallopia sachalinensis

Jag tänker försöka utrota det från min trädgård med början i vår. Så när snön nu smälter tänker jag lägga dammduk över växtplatsen och ta kål på alla skott som kommer upp överallt. Det är nog ca 10-15 meter från moderplantan som de kommer upp. Jag tänker klippa ned alla små skott som kommer upp hela tiden. Det måste väl fungera eller hur?

Har någon utrotat denna och vet hur lång tid det tar?

mvh

inger
Cilla
Det tar tid, men med täckning går det snabbare. Det handlar om minst ett par växtsäsonger. Gäller att se till att skotten inte kan lyfta täckningsanordningarna och därmed få ljus. Bra om täckningsmaterialet samtidigt släpper igenom regnvatten, för när man väl tar bort duken så är jorden helt underbart lucker och full av maskar och mikroliv. Har man helt vattentät duk kan jorden torka och packas, och en mängd mögelarter för sitt eget liv som man inte har nytta av sedan när man vill återplantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon