Full version: Såtider
Towanda
Nu har mina frön från Impecta kommit! Nu undrar jag, på vissa av odlingsanvisningarna står det något i stil med "sås mars-april", men på andra finns det ingen tidsangivelse i odlingsinstruktionerna. Betyder det att man kan så dessa året runt? Hur är det med att så saker JUST NU (vilket jag är bra sugen på att göra), är det för sent på sommaren? (Givetvis förstår jag att jag inte kan sätta de som ska sås på våren nu. ;)

Tack på förhand,
Lena
mynta
Perenner kan du med fördel så nu, lixom tvååringar.
Towanda
Åh vad bra, då ska jag sätta igång omgående. Tackar! =)

Mvh,
Lena
cissi i onsala
Men som du antagligen själv förstår så kan du inte räkna med att de blommar iår.

Hälsn cissi Onsala
Towanda
Jodå, det förstår jag. Men tack ändå. =)

Mvh,
Lena
mimmi313
Jag trodde att perenna växter skulle sås utomhus när det har frusit. Har jag fel är det bättre att så nu?
mynta
Näpp, mimmi313. så gott som alla härdiga perenner kan sås nu ända fram till februari. De som inte behöver ngn köldknäpp för att gro kan sås när som på året.

Mina favvomånader är november-februari åsså mars-maj, för respektive ovan nämnda. Men nog så blir det en å annan sådd även dessemellan... laugh.gif tongue.gif
mimmi313
Spännande. Då ska jag raskt ge mig ut i rabatten. Behöver man täcka de små planterna i vinter? Jag antar att det blir små plantor redan nu, det blir det väl?
mynta
Näpp... Inte allla. En del behagar inte bli små plantor förrån till våren, eller tom juli/augusti... Det är lite olika. Men jag brukar täcka mina sådder med fiberduk, dels för att hindra ogräsfröerna en smula, dels för att slippa passa på eventuella höst/tidigvåruppkommlingar för brännande aprilsol... DEN kan ställa til det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon