Full version: Göta Kanal
Chamomille
Ja, hur lång tid tar det att åka? Finns det "charterresor"? Vad kostar det om man har egen båt?
Vi kanske ses i Göteborg biggrin.gif
Lilla Birka
Det beror ju på varifrån till vart du ska åka? Menar du hela kanalen från Mem till Göteborg med egen båt?
Annars googla på göta kanal så får du upp www.gotakanal.se och www.gotacanal.se

Vi har bara åkt två delturer och det tar c.a 7 timmar om man åker fram och tillbaka tex mellan Berg-Borensberg t.o.r eller Söderköping ut till Capella Ecumenica och åter.
henriks
Det GÅR att åka sträckan mellan vänern och vättern på en dag med en flipper 707.

Men det var inte precis en söndagstripp - bara för att transportera båten
Chamomille
Jag menade från ena till andra sidan. Vi bor i Stockholms skärgård och ville se den andra sidan.

CITAT (henriks @ 22-03-2008, 22:45) *
Det GÅR att åka sträckan mellan vänern och vättern på en dag med en flipper 707.

Men det var inte precis en söndagstripp - bara för att transportera båten

biggrin.gif Får man åka så fort?
henriks
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 23:01) *
Jag menade från ena till andra sidan. Vi bor i Stockholms skärgård och ville se den andra sidan.
biggrin.gif Får man åka så fort?


Nja - nästan, faktiskt hade vi i princip laglig fart alla sträckor med begränsning, men ute på öppet vatten gick det för full gas.

Hann till sista slussen PRECIS i tid för sista slussningen för dagen
Chamomille
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 23:22) *
Nja - nästan, faktiskt hade vi i princip laglig fart alla sträckor med begränsning, men ute på öppet vatten gick det för full gas.

Hann till sista slussen PRECIS i tid för sista slussningen för dagen

biggrin.gif
Lilla Birka
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 23:01) *
Jag menade från ena till andra sidan. Vi bor i Stockholms skärgård och ville se den andra sidan.

Då får du alla uppgifter du behöver på de två adresser jag angav. smile.gif
Ralf
Man kan klämma Göta Kanal på 3-4 dgr, men jag har bekanta som har tagit 10 dgr på sig och njutit av många sevärdheter längs vägen.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 24-03-2008, 03:30) *
Man kan klämma Göta Kanal på 3-4 dgr, men jag har bekanta som har tagit 10 dgr på sig och njutit av många sevärdheter längs vägen.

Tack. smile.gif
Anma
Fungerar det att åka götakanal ända till GBG med båt utan sovmöljligheter?
Ralf
CITAT (Anma @ 24-03-2008, 11:26) *
Fungerar det att åka götakanal ända till GBG med båt utan sovmöljligheter?

Finns ju folk som paddlar o tältar på rastplatserna/vid slussarna. Det fungerar fint, längs med Göta Kanal! Längs med Göta Älv vet jag inte. Tror dessutom att dom flesta åker den i ett svep ner till Göteborg.
(Ska vi vara gnetiga/besserwisseraktiga så går ju Göta Kanal mellan Vänern och Östersjön. smile.gif)
*Stintan*
Det finns ju också massor med vandrarhem längs vägen.
Meriona
Ska man gå hela vägen från mem till götet så skulle jag inte rekommendera mindre än 10 dar. Vi brukar ägna åtminstone 6 dagar åt mem-vänern och 2 dar till vänersborg och sen 2 dagar i älven ner. Då har man sluppit stressa, men inte har man slöat heller.


CITAT (Ralf @ 24-03-2008, 03:30) *
Man kan klämma Göta Kanal på 3-4 dgr, men jag har bekanta som har tagit 10 dgr på sig och njutit av många sevärdheter längs vägen.


Nu är ju Göta kanal bara biten mellan mem och sjötorp. Att hinna till göteborg dessutom är lite annorlunda, men många tror att den biten liksom ingår bara för att de sett filmen Göta Kanal.... angel_not.gif

CITAT (Ralf @ 24-03-2008, 12:03) *
Finns ju folk som paddlar o tältar på rastplatserna/vid slussarna. Det fungerar fint, längs med Göta Kanal! Längs med Göta Älv vet jag inte. Tror dessutom att dom flesta åker den i ett svep ner till Göteborg.
(Ska vi vara gnetiga/besserwisseraktiga så går ju Göta Kanal mellan Vänern och Östersjön. smile.gif)


Det är riktigt jäkla segt att sitta på älven från Vänersborg till Göteborg på samma dag. Beror mycket på om man har tur med slusstiderna. Men annars brukar det bli ett stopp i LillaEdet eller Älvängen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon