juddan
Nu har jag ett problem och skulle bli skit glad för tips!
Jag var i Italien för två veckor sen. Jag bodde hos en kompis till min pappa, otroligt snäll man. Där såg jag ett granatäppelträd i en plantskola som jag så gärna ville ta med mig hem. Tyvärr så skulle jag åka flyg hem och insåg att det skulle vara en total omöjlighet. Trotts det gick jag och tittade på trädet varje dag och försökte hitta en lösning på fraktproblemet. Så sista dagen så får jag en pressent, ett litet granatäppelträd som min pappas vän köpt på ett supermarket. Trädet kom i en åtknuten påse och jorden var väldigt torr. Den hade inga löv utan bara kvistar. (Det hade i och för sig inte trädet på plantskolan heller, men) Nu har jag lyckats frakta hem trädet till Umeå och trädet har samma skick som förr, men jag har problem med en sak, jag är orolig över att trädet inte har mått sådär super bra inne på mataffären och jag vet inte om det kommer att bli liv i den. Jag har planterat om den i en stor kruka och genomvattnat den rejält så att de få rötter som fanns skulle få kontakt med jorden och så har jag ställt den ljust. Jag har beskurit den lite och kvistarna verkar leva, men jag är inte helt hundra. Dom är gröna eller vita men lite torra. Nu vill jag bara ha hjälp med en sak, är det någon som har något tips på hur jag kan få liv i den här plantan? Jag vill verkligen inte att den ska dö. Inte bara för granatäpplets skull utan också för att jag så gärna skulle vilja kunna skicka ett foto till min vän och visa att trädet lever. Är det någon som har tips så skulle jag bli super glad!
Alexander-VG-zon3
skulle denna grantäpple dö kan du alltid dra upp från frön . men granatäpple är i vila nu och det är ett lövfällande träd när det blir kallt lika så om det är torrt så är den lövfällande .

sätt den i en temp på +15c +20c och extra ljuse ,, sedan när det är runt +15c ute tar du ut den i söderläge då . sedan efter nån lätt frost natt tar du in det och sätter det svalt 0c +5c och mörkt . trädet måste ha vintervila för att trivas bra . sedan sätter du ut det när det är över +1c ,, håll den torr under vintern såväl ute som inne .
juddan
Efter någon frost natt, menar du då att jag ska ta in den i höst eller att jag ska fejka en ny vinter för att sätta igång den?
Den har varit inomhus i ljus nu i två veckor, om den inte har satt igång med att få löv tror du att det är kört då? Förresten, en fråga till, om man sår frön, blir plantan som kommer upp av samma sort då, eller är dom såna här som kan bli lite annorlunda?
Tack så jätte mycket för svaret förresten, jag vet verkligen ingenting om granatäppelträd, men dom är så otroligt vackra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 22-03-2008, 15:24) *
Efter någon frost natt, menar du då att jag ska ta in den i höst eller att jag ska fejka en ny vinter för att sätta igång den?
Den har varit inomhus i ljus nu i två veckor, om den inte har satt igång med att få löv tror du att det är kört då? Förresten, en fråga till, om man sår frön, blir plantan som kommer upp av samma sort då, eller är dom såna här som kan bli lite annorlunda?
Tack så jätte mycket för svaret förresten, jag vet verkligen ingenting om granatäppelträd, men dom är så otroligt vackra.



du tar in den för vinterförvaring efter en frost natt när den stått ute hela vår-sommaren-hösten . nu ska du vänta tills du kan ta ut den när det är runt +15c +20c , men till nästa vår då du har övervintrat den svalt 0c +10c kan du ta ut den ute om det är över +1c .

dom kan ta tid på sig att få nya blad mina egna ,, som jag har övervintrat i en källare som håller +5c +10c och sedan satt ut dom fick nya blad nu i feb-mars . men det är bara små små nya blad .

du får vänta att se men har det inte kommit nya blad förens i maj då hade jag tyvärr gett upp hoppet . och då istället till våren köpt ett granatäpple och sått egna ,, då köper du en mogen frukt och tar ur ett par frön ( äter resten av frukten kanske ) men ta ca 10frön eller nåt . så dom i vanlig såjord inne varmt och ljust efter 1-4veckor tittar dom upp . och det blir samma sort som den du fick på latin punica granatum ,, här kan du läsa vidare på granatäpple dock står det på eng och en på sve .

http://www.floridata.com/ref/p/puni_gra.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Pomegranate
http://sv.wikipedia.org/wiki/Granat%C3%A4pple
juddan
Åh, så det är lugnt om inget händer förren maj? Då kanske jag ska lugna mig lite! Åh vad bra! Tack så jätte mycket för svaren. Jag ska prova så några på direkten i fall jag inte lyckas med trädet. Har du sått dina, vet du hur lång tid det tar innan dom ger frukt? Om dom någonsin ger frukt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (juddan @ 22-03-2008, 18:09) *
Åh, så det är lugnt om inget händer förren maj? Då kanske jag ska lugna mig lite! Åh vad bra! Tack så jätte mycket för svaren. Jag ska prova så några på direkten i fall jag inte lyckas med trädet. Har du sått dina, vet du hur lång tid det tar innan dom ger frukt? Om dom någonsin ger frukt?


köp en frukt och så nu . jag har haft granatäpple som inte fått nya blad förens i maj , jag har sått alla mina granatäpplen . mina har inte blommat än . men för att dom ska blomma behövs frost och vintervila och en smula lätt torka . då utvecklar dom frukt men sommaren i Sverige är i regel för kalla för att frukten ska bli bra och mogen . har hört att dom blommar när dom når en höjd runt 1m eller efter 3-5år .
juddan
Men då vet jag! Vad bra, nu känns det mycket bättre, jag får nog ett granatäppelträd på ett eller annat sätt tillsist! Tack så jätte mycket för all hjälp! /Judit
Preussen
säg att de sålde granatäpplen för 250kr på Hornbach. Tror ni att det skulle fungera att ha på friland?
Alexander-VG-zon3
ja jag hade ett ute när jag skrev i denna tråd förra året.

den lever inte nu längre.

jag vet att det finns andra som har ute både på öland och i skåne. så det funkar om läget är skyddat och om det är väldräneradjord. den fryser ner och återkommer sen så det är bra att djupplantera den. problemet är att är inte sommaren varm så växer dom dåligt dock är läget skyddat så kanske dom inte fryser ner heller så mycket.

den tål sådär ner till -8c -12c. ''Nana'' är härdigare och ''sägs'' tåla ner till -15c -17c. dom jag odlar i kruka brukar jag ta in efter dom första frostnätterna så dom är ju rätt så tåliga.
Preussen
tack för svaret. hur är det med fruktsättning?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 13-08-2009, 20:12) *
tack för svaret. hur är det med fruktsättning?


det är det lite sämre med om den är påfriland, i kruka får man frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon