Thomas Wahlqvist
Satt och knaprade på ett par goa Salinaskex från GBG kex och får plötsligt se inehållsförteckningen.
DELVIS HÄRDAT FETT
Men va f_n nu?
Är det inte detta som kallas Transfetter? Jag trodde GBG kex tagit bort dessa allra farligaste fetter.

Någon som vet mer om det här?
Piccante
låter som transfett ja. Än värre är om de vågar skriva ut att det är palmolja för det är riktigt dåligt fett.
gammelnalle
Varför trodde du att GBGs kex skulle ha gjort det? (Tagit bort transfetter)

b
Thomas Wahlqvist
Jag har hört det eller läst det i tidningen för nåt år sedan, att de slutade med transfetter, ingen annan som hört det?

kolla, de har det på sin hemsida.
http://www.goteborgskex.se/
Magdis
Går det ens att göra kex utan transfetter? Om man vill att de ska hålla sig mer än nån vecka menar jag...
Thomas Wahlqvist
Vet inte, men GBGkex säger ju att man tagit bort det, tydligen kör de med palmolja istället, även den direkt skadlig har jag hört.

Någon som vet vart man finner en lista på Transfetter i maten, så att man kan undvika dem?
gammelnalle
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...ardat_lista.htm


Intressant med dina kex...
KAN de vara äldre?? Dvs att GBG kex NYLIGEN har tagit bort transfettet??

b
*Stintan*
På mitt kexpaket står det att det innehåller vegetabiliskt fett. Dessutom står det på förpackningen "Alla våra produkter innehåller 0% transfett.
Thomas Wahlqvist
Men delvis härdat fett är väl transfetter?
gammelnalle
Jag blir fundersam...
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...fett/upprop.htm

dessutom finns b la. Göteborgs Kex med på "svarta listan" http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...ardat_lista.htm

TROTS att de SAMTIDIGT finns med på "Gröna listan"
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...dat.htm#listagk

CITAT
Alla produkter från Göteborgs Kex är transfettfria och följande är nu också fria från härdat fett:
Kakor Brago
Kakor Brago cocos
Kakor Brago kola
Kakor Café Brownie Cookies
Kakor Cafe Colour Cookies
Kakor Café Cookies
Kakor ChokoDig
Kakor Colour Bites
Kakor Cookie Bites
Kakor GuldMarie
Kakor Kalle Anka & Co
Kakor Safari Cookies choklad
Kakor Safari Cookies original
Kakor Tom&Jerry, kexfigurer
Kakor Tom & Jerry choklad
Kakor Brago fullkorn
Kakor Brago pepparkaka
Kakor Bixit Mellanmål
Kakor Bixit Mellanmål blåbär
Kakor Bixit choklad
Kakor Kung Oscar mandelcrisp
Kakor Nalle puh
Kakor Fiberrik med solrosfrö
Kakor Café Krikant cookies
Kakor Noble collection Condis

Mjuka kakor Café Brownie
Mjuka kakor Café Brownie med hasselnötter
Mjuka kakor Café mini Brownie

Pepparkakor Figurbakade pepparkakor
Pepparkakor Hjärtpepparkaka i burk
Pepparkakor Kung Oscar välkryddade

Kex Cream Cracker
Kex Digestive kex
Kex Digestive Olive
Kex Digestive utan socker
Kex Kornmo
Kex Smörgåskex vete



??? hmmmm

b
Magdis
Jaa nog tror jag att delvis härdat fett är samma sak som transfett. Det hörde jag i en föreläsning av Fredrik Paulún på TV häromdagen.
Maria82a
Göterborgs kex.. BRAGOKEX! Förut matade jag mina hamstrar med bragokex..satte in ett helt kex..de tuggade hela natten på den...

Inte konstigt de såg ut som köttbullar efter ett tag...för feta kex.. thumbdown.gif
Thomas Wahlqvist
ja feta och feta, tydligen så är detta fett betydligt skadligare än andra, i Danmark är det lag på att det skall vara uppmärkt tydligt, eller om det är förbjudet.
Värsjö
Härdat fett och transfetter är inte samma sak. Transfetter kan bildas då oljor härdas, dvs görs hårda, bredbara. Margarin är en gammal produkt som generationer svenskar har ätit långt innan någon kom på att analysera för transfetter. Dvs, om transfetter är farliga så har de inte på något uppseeendeväckande sätt påverkat vår hälsa. Hälsotillståndet och medellivslängden har ökat under de senaste hundra åren.
Thomas Wahlqvist
Men vad konstigt!
Du menar alltså att transfetter är helt OK?
Det står delvis härdat fett på paketet, det är bara att äta dem och le. Eller?

Värsjö har du några referenser på ditt påstående?
Magdis
CITAT (Värsjö @ 21-03-2008, 21:18) *
Härdat fett och transfetter är inte samma sak. Transfetter kan bildas då oljor härdas, dvs görs hårda, bredbara. Margarin är en gammal produkt som generationer svenskar har ätit långt innan någon kom på att analysera för transfetter. Dvs, om transfetter är farliga så har de inte på något uppseeendeväckande sätt påverkat vår hälsa. Hälsotillståndet och medellivslängden har ökat under de senaste hundra åren.

Nähä och vad är transfett då?
*Stintan*
Jag trodde att härdat fett var just transfetter och detta bör vi undvika.
Thomas Wahlqvist
Delvis härdat fett är transfetter, vad jag vet.
Thomas Wahlqvist
Hej om nån är intresserad av den egna hälsan.

Hittade ett forum där dessa fetter avhandlas.
http://matforum.nu/index.php?topic=448

Skrämmande att läsa om hur de stora företagen försöker att låtsas att de inte har transfetter, inte helt otippat.

Där får man veta att det är Transfetter så snart industrin manipulerat fettet.
I Danmark är det förbjudet och i delstaten New york.
Sammanlagt blir det väl som 2 Danmark :-)

3 Danmark har förbjudit Transfetter tummenupp.gif
Grå
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-03-2008, 09:20) *
Hej om nån är intresserad av den egna hälsan.


Där får man veta att det är Transfetter så snart industrin manipulerat fettet.


Du kan sådant här Thomas, det vet jag, men kan du förklara för mig hur det kommer sig att människor överhuvudtaget har överlevt fram tills nu, med tanke på hur lite kunskap vi har om fetter och tillsatser?
Visst, vi rör oss inte lika mycket som förr - men jag har lite svårt för hälsopaniken som uppstår, så fort någon har kommit på något.
Du får hemskt gärna förklara för mig hur detta ligger till - för som sagt, jag vet att du kan detta och jag kan det inte.
Värsjö
Thomas - om det står härdat fett på paketet så betyder det inget vad gäller innehållet av transfetter. Det kan antingen vara högt eller lågt. Förr var det alltid högt men med moderna metoder kan halten trans vara låg. Härdat fett har ingått i vår diet i ca 100 år och under 80 av dem har transfetterna varit okontroversiella eller ansetts vara hälsosammare än mättade fetter. För ca 20 år sedan började man misstänka ett samband mellan intag av transfetter och hjärta-kärlsjukdomar. Säkert är det så att det är dumt att överkonsumera transfetter och många länder har infört högsta rekommenderadt dagligt intag.
Transfetter finns naturligt i många livsmedel även om de inte är härdade. Mjölk och mjölkprodukter, t.ex smör (4%) innehåller transfetter vilka bildas i kons våmm. Även kött och speciellt fett från nötkreatur innehåller transfetter. Så länge människan ätit kor och mjökprodukter har vi exponerats för transfetter.

Thomas, Magdis och Stintan43 - här är några bra referenser:
http://www.svenskmjolk.se/ImageVault/Image...ultHandler.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans_fat
http://www.margarine-institut.de/presse2/i...ik=1&id=117
Thomas Wahlqvist
@ Grå Näe jag kan det inte, sorry.
Men jag fattar ju att vi ätit naturliga Transfetter i hela mänsklighetens utveckling, visst.

Men det jag är orolig för är att industrin manipulerar fettet och vi vet inte hur det påverkar oss.
Grå
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-03-2008, 09:51) *
Men det jag är orolig för är att industrin manipulerar fettet och vi vet inte hur det påverkar oss.


Nja.. med tanke på hur industrivärlden - vare sig det gäller matvaror eller annat - såg ut för 20 år sedan, när vi var små och utsatta, så går det väl utmärkt att göra en utredning i fallet? Det lär ju knappast bli sämre.

Jag tycker det är bra när fallen uppmärksammas och industrin tvingas göra något åt det, men sitta och bita på naglarna och vara orolig tycker jag nog är lite onödigt. Det jag tycker är värre isåfall är panikuppdrivningen av frukt och grönt, så vi tvingas köpa och äta färskvaror som inte innehåller någon näring alls.
Tur att man har trädgård smile.gif

[attachment=15481:Skörd.jpg]
Magdis
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-03-2008, 09:51) *
@ Grå Näe jag kan det inte, sorry.
Men jag fattar ju att vi ätit naturliga Transfetter i hela mänsklighetens utveckling, visst.

Men det jag är orolig för är att industrin manipulerar fettet och vi vet inte hur det påverkar oss.

Ja det stämmer väl att det finns naturligt också men jag tror ändå det är värre med det manipulerade fettet. Efter vad jag hört ska det farligaste fettet vara delvis härdat fett.
gammelnalle
Är det skillnad på Transfetter och transfettSYROR????

b
skogstroll
jag är glad jag inte har nåt sockersug smile.gif
Farbror Blå
transfet.. är det runt midjan å¨lasse Flinkman?
storm
CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 21:27) *
låter som transfett ja. Än värre är om de vågar skriva ut att det är palmolja för det är riktigt dåligt fett.

Palmolja skadar det kroppen? jag trodde att det var ur miljösynpunkt att man ska undvika det.
Värsjö
Thomas - varför är du orolig för att industrin manipulerar fett? Vad menar du med manipulera? Jag har arbetat i kemiindustrin i 18 år och aldrig haft känslan av att manipulera (i betydelsen "påverka någon med en lömsk och elak baktanke") någon.

Magdis - samma fråga till dig om ordet manipulera. Du har rätt i att det delvis härdade fettet som kan innehålla transfettsyror.

Gammelnalle - fetter består av fettsyror och glycerol. Fettsyrorna kan vara mättade, eller omättade. De omättade kan vara cis eller trans. I dagligt tal skiljer man alla gånger inte på fett och fettsyror. Lite slarvigt används orden synonymt. Rena fettsyror kommer man sällan i kontakt med. Det enda exemplet jag kan komma på just nu är stearinsyra som finns i fina stearinljus (ju billigare,dessdå mer parafin).

Skogstroll - det är jag med just nu för jag har precis satt i mig ett påskägg från frun med godis.

Farbror blå - vem vet?

Storm - Utan att ha exakta siffror i huvudet så är palmolja rätt likt olivolja. Det trista med den är att där oljepalmen växer växte tidigare regnskog.

Varför härdas fetter? Jo, det finns åtminstone två förklaringar. En är att vi i vår del av världen tycker om smörgåsar. För att kunna göra en macka behöver man smör eller ett annat bredbart fett. Smör var förr en lyxvara men för ca 100 år sedan kom man på hur man skulle kunna göra förhållandevis billiga växtoljor lagom fasta. Processen kallas härdning, dvs "att göra något hårt".
En annan anledning till att fetter härdas är att de blir stabilare och inte härsknar lika lätt. Härskning leder till att reaktiva peroxider bildas. Dessa får fettmolekylerna att klumpa samman, vilket händer då t.ex. linolja torkar. Samtidigt bildas mängder med nya ämnen som alla är mer eller mindre obehagliga.
gammelnalle
cis??

Jag tackar iallafall för svar även om MINA frågetecken har blivit ännu fler. Min förra fråga (skillnad på fett och fettsyra) uppstod när jag läste på svenskmjölks hemsida.
Man måste alltid veta VEMS ärenden uppgiftslämnaren går.....

Farbror Blå: giggle.gif



b
Anki på Öland
Här finns en annan lite mindre "trevlig" förklaring vad transfetter är och innehåller........

Sveriges Konsumenter i Samverkan

Anki
Piccante
värsjö, jag har läst att naturliga transfetter inte är farlliga på samma sätt som de från härdat elelr delvis härdat vegetabiliskt fett. Eftersom många fetter är just "delvis härdade veg fetter" så har processen avstannat för att inte härda helt och då bildas mkt fria transfettsyror. Så har jag iaf fått det förklarat.

storm, jo ur miljösynpunkt är palmolja katastrof men jag har för mig att det är ganska dåligt fett att äta med sett till sammansättningen och sämre blir det när det härdas. Palmolja = miljövidrig olja som härdas artificiellt och blir ohälsosam!
Thomas Wahlqvist
@ Värsjö
Nu fattar jag ingenting.
Är det OK med Transfetter ?
Har Danskarna och Amerikanarna och våra svenska forskare helt fel?
gammelnalle
Efter att ha mer noga läst länken som Anki på Öland hänvisar till http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...ett/klargor.htm

blir åtminståne jag mycket fundersam...
kan någon "motpart" kommentera den?? (Värsjö t.ex. du verkar ha koll)

CITAT
Vid den industriella härdningsprocessen används en rad kemikalier som bättre hade passat vid tillverkning av skokräm, petrokemiska produkter eller målarfärg. Själva härdningen sker i stora reaktorer, det finns cirka sex stycken hos Karlshamn AB. I reaktorn blandas kemiskt förbehandlad flytande olja med nickelspån och vätgas. Vid denna brutala kemiska process förändras fettmolekylerna och en uppsjö av naturfrämmande molekyler bildas samtidigt, t ex positionella isomerer, aromatiska ämnen, transfettsyror, polymeriserade syror, karbonyler, nickelsåpa, koordinerade komplex mm.



URRK!!! nuke.gif


b
Värsjö
Hallå alla. Jag har varit på 70-års kalas några dagar utan datorkontakt. De fleromättade fettsyrorna i smörkrämen i tårtan som bjöds var lite peroxiderade. Hade innehållet av delvis härdat fett varit högre så hade smaken varit bättre men kanske att konsistensen varit något hårdare. Alltid har man ändan bak. Nåväl...

Gammelnalle - jag är ledsen att jag gav dig fler frågetecken än svar.

Markus H - Om fettsyrorna är fria eller inte påverkar inte deras hälsosamhet men smaken och utbytet i processen.
Om ett ämne är naturligt eller konstgjort påverkar inte dess hälsosamhet. I smör är vaccensyra den vanligaste transfettsyran. I delvis härdade fetter är elaidinsyra vanligast men den finns även i lägre halt i t.ex. smör. Elaidinsyra är alltid elaidinsyra oavsett källa. Fetter som är rika på mättade fettsyror som t.ex smör, ister och talg har sedan länge ansetts kunna ge upphov till "åderförkalkning". Om det beror på innehållet av transfettsyror eller verkligen på de mättade fettsyrorna tror jag inte har undersökts.
Jag har svårt att se att palmolja skulle vara annorlunda hälsomässigt sett, jämfört olivolja eftersom båda innehåller mycket mättade fettsyror och lite fleromättade fettsyror.
"Artificiellt" är inte ett fult ord.

Anki - artikeln innehåller för mycket att kommentera. Det skulle ta mig flera kvällar. Antingen tycker man verkligheten är ond eller så gör man det inte.

Thomas - nej, varningarna för fetter med transfettsyror är sanna men man måste ha lite perspektiv på vad som är farligt och OK. Min yngsta dotter frågar mig ofta om vad som är nyttigt. Ofta svarar jag "det beror på". Vad det beror på är ofta hur mycket man äter, vilket behov man har och övriga riskfaktorer. För att ta ett övertydligt exempel så påverkar inte intaget av transfettsyror den förväntade livslängden hos den som har för vana att köra berusad på motorväg. Däremot kan jag tänka mig att mängden transfettsyror skulle kunna påverka den återstående livslängden hos den som lever ett stilla och ombonat liv på ett servicehem. I brist på andra riskfaktorer och motion kan jag tänka mig att transfettsyrorna får betydelse.

Gammelnalle - bara för att något kan nämnas med kemiska namn är det inte urrk. Se denna: http://www.youtube.com/watch?v=3eH0z_8EKII
gammelnalle
CITAT (Värsjö @ 25-03-2008, 20:46) *
Gammelnalle - bara för att något kan nämnas med kemiska namn är det inte urrk. Se denna: http://www.youtube.com/watch?v=3eH0z_8EKII



tongue.gif confused.gif

udrar bara om du menar så med allt ditt skrivande om Hornborgasjönsfetter..???

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon