Full version: Dymmelonsdagskort
aanderss
Dymmelonsdagskort? var inte de något man hade för i tiden. jag fick de bara i skallen just nu. vad är de?
LadyG
Har aldrig hört talas om kort på dymmelonsdagen. Dymmelonsdagen fick man inte väsnas, till och med kyrkklockornas klang dämpades med dymblar (träkläppar istället för metall).
aanderss
CITAT (LadyG @ 19-03-2008, 12:49) *
Har aldrig hört talas om kort på dymmelonsdagen. Dymmelonsdagen fick man inte väsnas, till och med kyrkklockornas klang dämpades med dymblar (träkläppar istället för metall).


jaha men gar inte astrid lindgren skrivit om korten i någon bok. typ emil bullerbyn eller madicken
LadyG
CITAT (aanderss @ 19-03-2008, 12:50) *
jaha men gar inte astrid lindgren skrivit om korten i någon bok. typ emil bullerbyn eller madicken


Inte som jag känner till iaf, dymmelonsdagen är en del av stilla veckan (Psalmsöndag till påskafton) men de enda kort jag förknippar med stilla veckan är påskkort fast det började man inte skicka förrän runt förra sekelskiftet så det är ingen särskilt gammal tradition.
*Stintan*
Va det inte lappar man försökte fästa på ryggen på folk utan att dom märkte nåt. Det skulle stån nåt lite småelakt på dom. Men jag kanske minns helt fel.
Malvia
CITAT (aanderss @ 19-03-2008, 12:50) *
jaha men gar inte astrid lindgren skrivit om korten i någon bok. typ emil bullerbyn eller madicken


"Det är inte många som vet att onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdagen. Ännu färre vet vad ett dymmelonsdagspass är, men också det finns med i Barnen i Bullerbyn. Ursprungligen trodde man att häxorna behövde dymmelonsdagspass för att komma till Blåkulla, men sedan blev passen små lappar som man i smyg kunde fästa på varandras rygg."

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article224408.ece


"På dymmelonsdagen kom Britta och Anna till mej tidigt på morgonen, för vi skulle göra dymmelonsdagspass, såna där som man sätter fast på ryggen på folk med en knappnål utan att dom vet om det. Vi klippte en hel massa av vitt papper som vi målade roliga gubbar på. På en del skrev vi Arg orangutang och Varning för hunden och sånt där...

...Om en liten stund kom Agda, vår jungfru, för att säja till oss, att vi skulle gå hem och äta. Och Lasse hoppade genast ner från brädstapeln och sprang ifatt Agda och gick bredvid henne och pratade så mycket han orkade. Och utan att Agda märkte något, satte han fast ett dymmelonsdagspass på ryggen på henne. Oh vad jag tycker om Oskar, stod det på lappen. Oskar, det är vår dräng..."

Ur boken: Påsk i Bullerbyn av Astrid Lindgren.
Aqvakul
CITAT (Malvia @ 19-03-2008, 12:58) *
"Det är inte många som vet att onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdagen. Ännu färre vet vad ett dymmelonsdagspass är, men också det finns med i Barnen i Bullerbyn. Ursprungligen trodde man att häxorna behövde dymmelonsdagspass för att komma till Blåkulla, men sedan blev passen små lappar som man i smyg kunde fästa på varandras rygg."

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article224408.ece
"På dymmelonsdagen kom Britta och Anna till mej tidigt på morgonen, för vi skulle göra dymmelonsdagspass, såna där som man sätter fast på ryggen på folk med en knappnål utan att dom vet om det. Vi klippte en hel massa av vitt papper som vi målade roliga gubbar på. På en del skrev vi Arg orangutang och Varning för hunden och sånt där...

...Om en liten stund kom Agda, vår jungfru, för att säja till oss, att vi skulle gå hem och äta. Och Lasse hoppade genast ner från brädstapeln och sprang ifatt Agda och gick bredvid henne och pratade så mycket han orkade. Och utan att Agda märkte något, satte han fast ett dymmelonsdagspass på ryggen på henne. Oh vad jag tycker om Oskar, stod det på lappen. Oskar, det är vår dräng..."

Ur boken: Påsk i Bullerbyn av Astrid Lindgren.



Tack för den fina berättelsen smiley_small_hug.gif - hade faktiskt glömt den....
aanderss
CITAT (Stintan43 @ 19-03-2008, 12:57) *
Va det inte lappar man försökte fästa på ryggen på folk utan att dom märkte nåt. Det skulle stån nåt lite småelakt på dom. Men jag kanske minns helt fel.



så var de kanske

CITAT (Malvia @ 19-03-2008, 12:58) *
"Det är inte många som vet att onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdagen. Ännu färre vet vad ett dymmelonsdagspass är, men också det finns med i Barnen i Bullerbyn. Ursprungligen trodde man att häxorna behövde dymmelonsdagspass för att komma till Blåkulla, men sedan blev passen små lappar som man i smyg kunde fästa på varandras rygg."

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article224408.ece


"På dymmelonsdagen kom Britta och Anna till mej tidigt på morgonen, för vi skulle göra dymmelonsdagspass, såna där som man sätter fast på ryggen på folk med en knappnål utan att dom vet om det. Vi klippte en hel massa av vitt papper som vi målade roliga gubbar på. På en del skrev vi Arg orangutang och Varning för hunden och sånt där...

...Om en liten stund kom Agda, vår jungfru, för att säja till oss, att vi skulle gå hem och äta. Och Lasse hoppade genast ner från brädstapeln och sprang ifatt Agda och gick bredvid henne och pratade så mycket han orkade. Och utan att Agda märkte något, satte han fast ett dymmelonsdagspass på ryggen på henne. Oh vad jag tycker om Oskar, stod det på lappen. Oskar, det är vår dräng..."

Ur boken: Påsk i Bullerbyn av Astrid Lindgren.



ja de är där jag har läst de!!!
LadyG
CITAT (Malvia @ 19-03-2008, 12:58) *
"Det är inte många som vet att onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdagen. Ännu färre vet vad ett dymmelonsdagspass är, men också det finns med i Barnen i Bullerbyn. Ursprungligen trodde man att häxorna behövde dymmelonsdagspass för att komma till Blåkulla, men sedan blev passen små lappar som man i smyg kunde fästa på varandras rygg."

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article224408.ece
"På dymmelonsdagen kom Britta och Anna till mej tidigt på morgonen, för vi skulle göra dymmelonsdagspass, såna där som man sätter fast på ryggen på folk med en knappnål utan att dom vet om det. Vi klippte en hel massa av vitt papper som vi målade roliga gubbar på. På en del skrev vi Arg orangutang och Varning för hunden och sånt där...

...Om en liten stund kom Agda, vår jungfru, för att säja till oss, att vi skulle gå hem och äta. Och Lasse hoppade genast ner från brädstapeln och sprang ifatt Agda och gick bredvid henne och pratade så mycket han orkade. Och utan att Agda märkte något, satte han fast ett dymmelonsdagspass på ryggen på henne. Oh vad jag tycker om Oskar, stod det på lappen. Oskar, det är vår dräng..."

Ur boken: Påsk i Bullerbyn av Astrid Lindgren.


Aha, det var inte kort av typen påskkort eller julkort det var frågan om, det förklarar en del smile.gif
Kul att lära sig något nytt!

Tack tummenupp.gif
aanderss
CITAT (LadyG @ 19-03-2008, 13:03) *
Aha, det var inte kort av typen påskkort eller julkort det var frågan om, det förklarar en del smile.gif
Kul att lära sig något nytt!

Tack tummenupp.gif



alla lär vi oss något var dag
LadyG
CITAT (aanderss @ 19-03-2008, 13:13) *
alla lär vi oss något var dag


Ja det får man hoppas smile.gif

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett.
Sämre vägkost man ej släpar över fältet än övermått utav öl.
-- Eddan, Den Höges sång, vers 11

Passande, eller hur? smile.gif
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 19-03-2008, 13:16) *
Ja det får man hoppas smile.gif

Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett.
Sämre vägkost man ej släpar över fältet än övermått utav öl.
-- Eddan, Den Höges sång, vers 11

Passande, eller hur? smile.gif


suverän!! tummenupp.gif
Lilla Birka
Jag minns att när jag gick i skolan var det på dymmelonsdagen eller strutonsdagen som vi sa ibland, så skulle man fästa en pappersstrut på någon annans rygg utan att den som fick den märkte det. Mäkta kul, det blev mycket fnissa och helst skulle man ju sätta en strut på någon man var förtjust i! Hihihi, att man tordes! blush.gif shy.gif
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 19-03-2008, 17:54) *
Jag minns att när jag gick i skolan var det på dymmelonsdagen eller strutonsdagen som vi sa ibland, så skulle man fästa en pappersstrut på någon annans rygg utan att den som fick den märkte det. Mäkta kul, det blev mycket fnissa och helst skulle man ju sätta en strut på någon man var förtjust i! Hihihi, att man tordes! blush.gif shy.gif

Tänkte att det möjligen var före min tid, men nu börjar minnet återvända..... giggle.gif
Bettis
Varför heter det Skär Torsdag?? någon har sagt att det är finlands nationaldag flirting.gif finns roliga människor överallt giggle.gif
Berith
CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 18:12) *
Varför heter det Skär Torsdag?? någon har sagt att det är finlands nationaldag flirting.gif finns roliga människor överallt giggle.gif

slap.gif

Neej, jag tror att det har med ren att göra. Inte att nån skär upp en ren alltså utan ren som i "ren och skär".
bear
Från wikipedia


Skärtorsdag

Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid.
Bettis
thanks.gif
Biggan_
Här säger vi askonsdag. yes.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 19-03-2008, 22:59) *
Här säger vi askonsdag. yes.gif

Särskilt vi i Torna Härad! whist.gif
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 23:01) *
Särskilt vi i Torna Härad! whist.gif


Jepp! biggrin.gif
LadyG
CITAT (Biggan_ @ 19-03-2008, 22:59) *
Här säger vi askonsdag. yes.gif


Ur Wikipedia:

"Askonsdagen (lat. dies cinerum) är en gammal benämning på onsdagen efter söndagen Quinquagesima, d.v.s. fastlagssöndagen. Askonsdagen är den dag som inleder den egentliga fastetiden. Den har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö aska på de botgörare som denna dag jagades ut ur kyrkan. Efter absolution fick de åter komma in i kyrkan på skärtorsdagen.

Tidpunkten för Askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 40 dagar före Påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Det är således månens bana som styr tidpunkterna för varje år.

I folklig tradition inträffar Askonsdagen istället på onsdagen i påskveckan, alltså onsdagen före Skärtorsdagen. Denna onsdag kallas i kyrkoåret för Dymmelonsdagen."

Så du är med andra ord folklig smile.gif
Malvia

Askonsdagen var i år den 6:e februari, på Samernas nationaldag.
Betty
CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 18:12) *
Varför heter det Skär Torsdag?? någon har sagt att det är finlands nationaldag flirting.gif finns roliga människor överallt giggle.gif


Finlands nationaldag = Självständighetsdag, firas den 6 december, så de så... rolleyes.gif
Berith
CITAT (LadyG @ 20-03-2008, 02:29) *
"---I folklig tradition inträffar Askonsdagen istället på onsdagen i påskveckan, alltså onsdagen före Skärtorsdagen. Denna onsdag kallas i kyrkoåret för Dymmelonsdagen."

Så det är skillnad på det...? Trodde att Askonsdagen alltid var i fasteveckan, så när andra sagt Askonsdag om onsdagen i påskveckan har jag trott att dom haft fel. g.gif
LadyG
CITAT (Berith @ 20-03-2008, 08:42) *
Så det är skillnad på det...? Trodde att Askonsdagen alltid var i fasteveckan, så när andra sagt Askonsdag om onsdagen i påskveckan har jag trott att dom haft fel. g.gif


Jag vet inte vilket som är vanligast faktiskt, men det är ju upplagt för förvirring helt klart smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon