Full version: pion el ngt annat?
Maria82a
Ser detta ut som en pion? Bladen ser lite annorlunda ut om man tittar på vanliga pionblad? eller för liten att se vad det är? [attachment=15317:gallery_...834_7978.jpg]
Aqvakul
Det är väldigt "smått", men inte vore pion det första jag skulle gissa på. Hade snarare trott på en fröplanta från bär- eller fruktträd.
Eva i Höga
Är inte säker på att det är en pion, mina ser inte så ut riktigt. Visserligen är de röda när de tittar fram, men bladen ser inte ut som pion.
Mollis
Det där ser inte alls ut som pion i mina ögon, har ingen bra gissning på vad det kan vara heller tyvärr...

Irene_L
[attachment=15318:skott.JPG]
Så här ser pionskott ut. Jag tror inte att ditt är en pion...tyvärr
marskattan
Jag håller oxå med, det där ser inte alls ut som pion. Misstänker att detta är den där "tradera-pionen" du nämnde i en annan tråd. Har du bild på hur "stor" själva plantan var och hur den såg ut? När fick du hem den?
MariaÖrebro
Jag fick tanken på ett körsbärsträd! De har ju en viss förmåga att skicka upp små skott både här och var. Har du körsbär/bigarråer/klarbär i närheten? Kanske något djur som lagt en liten korv med kärnan...
Aqvakul
CITAT (MariaÖrebro @ 19-03-2008, 19:16) *
Jag fick tanken på ett körsbärsträd! De har ju en viss förmåga att skicka upp små skott både här och var. Har du körsbär/bigarråer/klarbär i närheten? Kanske något djur som lagt en liten korv med kärnan...

Var oxå min tanke, se min tidigare kommentar.
Maria82a
nej tyvärr inte ngt körsbärsträd eller sådant. Jag la bud på en pion på tradera förra året. Vid namn buckeye belle. Då fick jag denna rotklump hade med sig ett skott och detta skott blev detta lilla blad. Men jag är lite osäker om det är en pion med tanke på att roten såg ut som 2 st delade skrövliga mörka klumpar och detta blad växte ut på rotbiten.

Själva rotklumparna var nog kring 6 cm och 2 cm tjock. Miniatyrform av pion eller ngt annat kanske. -fear-.gif
marskattan
Då vet jag vilken pion det är, såg att den blev rätt populär på Tradera förra året och jag håller tummarna att du inte betalade skyhögt pris för den. Speciellt inte nu när det verkar osäkert vad det är som kommer upp.

Ta och "krafsa" lite försiktigt och se om det börjar titta upp något annat under dom där bladen du har fotat...

Vi kanske får ta oss i kragen och ge oss iväg på en "nu ska jag hitta bra plantor att köpa-tur till Danmark". Fasen vad trevligt det hade varit!!!
C o a
Detta är en Pion!
Den ser ut så, när den precis vecklat ut första blad paret.
Samlar Pioner, och det är en av mina stora passioner.
Har nog 50 tal sorter. rose.gif
Irene_L
Här finns en bild hur dom ser ut i början. Titta på Paeonia hybrids:
http://theseedsite.co.uk/db16.html

....................................................
Ta inte bort ditt skott Maria. Det blir spännande att se vad det blir...det kanske blir en pion!
C o a
Köper man Pioner, på Tradera, eller liknande, så är det ofta delningar (skott) av en Större planta.
Då får man i regel bara en bit rot, med förhoppningsvist 1-3 ögon, och dessa blir bladpar.
Är roten liten, så blir skottet också så här. En Äldre planta, får tjockare och grövre, bladverk som sticker upp.
Plantan du köpt, kan ta upp till 3 år innan den blommar, om den var så liten, som du skriver, och som man kan tyda på¨din bild.
Kan också ana vem, du vunnit plantan av. Denna säljaren, säljer oftast bara små, små plantor, men får Alltid Skyhöga priser.
Men har du tålarmod, så har du om några år, en Underbart fin Pion! Den är verkligen Vacker!
Kram Carola smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon