Ulrich
Jag fick nys om detta för två år sedan, provade. Tog loss 1-2 cm groddar, satte i såjord många, många. Varje potatis kunde ge 10-15 groddar eller fler. Krukade upp när dom växt till sig och satte ut ungefär då sättpotatisen skulle i backen. Jodå, det blev potatis, men mitt intryck är att det blir lite senare. Å andra sidan kan väl Plönninge ha rätt i att man minskar risken för sjukdomar, själva sättpotatisen behöver ju inte komma i jorden ens... Jag satte tätt, provade 10, 15, 20 cm avstånd. Men förra sommaren var inte snäll med allt regn! Är det nån mer som har erfarenheter månne?
Tosan
Nej, jag har aldrig testat, men har hört att det ska gå... Och det är ju klart, själva sättpotatisen kan ju inte ha nån större uppgift, möjligen som näringkälla i början, men den skrumpnar ju lixom bara ihop och de nya kommer ju från stammen.
Pirum
Det går, men jag fick lite mindre skörd. Inte nödvändigtvis senare vad jag kan komma ihåg...det blev liksom färre "stänglar" på plantan, fast det beror på hur bra början den får. Det är viktigt att de inte får stå i krukan för länge, för då kan tillväxten ta "paus" när krukan blivit för trång. (När det inträffar vet jag inte, men förra året var jag för dålig med att sätta ut groddarna i landet).

Man kan få bra skörd från groddar. I en potatistråd från 2005 skrev jag att jag fick 1kg Blå Kongo från en grodd, det är inte så illa, även om det säkert går att få mer om man sköter den bättre.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...31766&st=40

Det står lite grand även i http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=40604 och http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=55189 men jag har mer testat groddar för skojs skull, har inte varit riktigt seriös med det. Inbillar mig att jag fick rätt god skörd från en Early Rose förra året, satt i pallkrage.

Huruvida groddsatta potatisar är friskare eller inte vet jag inte. Vi amatörer kan inte få bort exempelvis virus så, däremot kan man ju tänka sig att haltterna av, tja, bladmögelsporer etc är lägre.


KURT
En sättpotatis ger ju många groddar när man planterar den. Om man planterar groddar direkt så kanske man bör plantera fler tillsammans. Ibland hinner inte ev virus med att sprida sig i snabbt växande delar av växter, det utnyttjas bla när man tar fram virusfria hallon, där man förökar virusfria skott.
jannika
detta vill jag testa!
undrar om groddarna ska sticka upp ur jorden eller gömmas som potatisarna?
Pirum
CITAT (jannika @ 18-03-2008, 14:44) *
detta vill jag testa!
undrar om groddarna ska sticka upp ur jorden eller gömmas som potatisarna?

Jag sätter groddarna så de kikar upp någon millimeter ovanför jordytan. Har funkat för mig, men kanske finns bättre sätt.

Här är några groddar från en Early Rose-potatis (2006)



Grodd som precis tittar upp ur jorden.


5-6 dagar senare, jag har hivat på någon centimeter extra jord också.


Rötterna tittar redan fram ur botten av krukan - snart dags att plantera om.


2 veckor efter sättning - verkligen hög tid att omplantera.


3 veckor efter att grodden planterats, nu har den bott i pallkrage några dagar och jag har kupat upp en del.

Fler bilder har jag tyvärr inte av plantan.
jannika
va' kul att se, Pirum! verkligen lärorikt och inspirerande. smile.gif

jag får genast en massa frågor, hihi!
- sätter du en grodd per kruka? jag satte 4 i en vindruvs-ask.
- gäller samma regler som för "vanliga" potatisplantor: kupa, skörda efter blom?
- får man potatis efter lika lång/kort tid?
- krävs speciell behandling på ngt sätt? plantan ser lite spädare ut... wink.gif

PS. jag sätter potäter i spann, 20 liters "häst-spann"
ingrid fuxwall
Detta måste jag testa!
Har ju en massa mjölk kartonger och spänner med potatis i garaget - mitt växthus, och har ju fått fem kolli med krukor i dag så här ska groddas potatis.

Tack för tipset
Ulrich
Så här gjorde vi (min fru har "pilligare" fingrar): Potatisarna varmt och ljust på en fuktig bädd av jord eller annat, barkmull var det nog en gång. Loss med grodden när den är 10-15 mm. Vi har ett par brätten i frigolit, cellerna är kanske 20x20 mm eller lite mer. I med såjord och groddar, vattning och sedan höljdes brättet med plast. Jag minns inte hur länge dom stod i sydfönster, men sen uppkrukning två gånger om jag minns rätt. Det blev ett par hundra krukor............. w00t.gif Kanske skulle man sätta 3-4 st i varje kruka i stället. Jag ville inte riktigt det, dom borde växa bättre om man sätter ut dom en och en, mindre konkurrens om näring och vatten. Och så kom den allt regnet förra sommaren, det blev inte bra. Bland annat blev det närmast översvämning i våtsängen som fick ta hand om hälften av groddplantorna. Bladmögel, röta trist, trist. Men nu är det en ny säsong! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon