Full version: Ny trädplantering
Gossen Ruda
Minnesgoda läsare kanske minns att jag flyttade en liten alm till en udde jag röjer vid sommarstugan förra året. Jag har glömt att skriva att det verkar ha gått bra, den tog sig och fick ett par nya skott. Tyvärr klantade jag mig när jag slog gräset i höstas med röjsågen så barken skadades lite men det är säkert inte farligt.

Nu var det dags för nästa flytt, ett par avenboksplantor. För några år sen köpte jag en packe plantor till häckarna i stan men ett par blev över. Jag satte ner dom på ett ställe för att ta till om jag behövde. Det har inte behövts så nu fick dom också lite miljöombyte. Dom hade under tiden blivit 3 meter höga, ni skulle sett hur det såg ut i bilen med dom intryckta där.

Nu hade jag tänkt att sätta dom på olika ställen men efter att ha stått i flera år ihop var dom lika oskiljaktiga som ett nyförälskat par så dom får stå ihop i fortsättningen också. Det skall nog gå bra, annars är det ingen katastrof om dom kväver varandra i framtiden.

[attachment=15190:080316_avenbok.jpg]
Cilla
Kul att se och läsa! Avenbokar är fina träd. I stadsmiljöer där jag bor ser man dem så ofta i häck numera att längtan blir stor att få se lite okapade avenboksträd också...

Du verkar ha bra bonnitet i dina marker, men ändå har du chans att öka tillväxten i sommar om du tar bort grässvålen över rötterna och en bit till.
Huggorm
Kan bli spännande träd av det när dom klänger på varandra sådär. smile.gif

Hur lång tid tog det för dom att bli tre meter? Jag satte en avenbok själv för ett par år sedan, men det har knappt växt alls
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon