Sidor: 1, 2
Jan af Lisö
Vore kul att höra vilka magnolior tänker Forumnisterna plantera nu till våren ?

Själv har jag beställt en 'Chameleont' från Magnoliastore samt hoppas kunna få tag på en 'Satisfaction'. 'Chameleont' skall ersätta en annan 'Chameleont' som jag köpte för 2 år sedan men som inte vill ta sig. Och inte blev det bättre när den fick en glasruta på sig i fjol.
Lotta i Gbg
Jag brukar plantera några magnolior varje år, däremot brukar jag vara dålig på att planera vilka:-)
Flyguy
I fjol blev det bara M. "Spectrum", men i år kan det om det går som det ska bli 'Brozzonii', 'Birgit Aurora', 'Asian Artristy' och 'Lennei Alba'.

Jag behöver större trädgård och många fina somrar..... whistling.gif


Thomas Wahlqvist
Big dude, jag grävde i höstas och fixade till det med torv och annat, det här är ett försök, vi får se om den klarar sig.
Mina andra små magnolior från Tysken Michael Gotchack får stå i kruka och växa till sig.
Alexander-VG-zon3
ska försöka få tag på en Magnolia grandiflora och plantera ut till våren eller sommaren .
Thomas Wahlqvist
Intressant val Flaxss.
Finns det några snygga sådana i Skåne? Berätta , jag skall dit i andra ärenden, får jag latitud och longitud så gör jag en spaning.
Någon annan som kan visa fotografier på dessa Magnolior i Sverige? Låt säga 4 meter höga.
Det vore kul att se.
Alexander-VG-zon3
4m höga vet jag inte om det finns i sverige men det gör det kanske .

men det var ju någon på detta forum http://snowpalm.dyndns.org/forum/ som har visat bilder på en planta i sin trädgård ( Leif eller Pelle !! ) en rätt så liten planta tror jag bara runt m .

dom jag sett till försäljning här ( bland annat i växthuset i kstad och i Osby bogrönt och så en annan som jag glömt namnet på nåt med k hete den )

Magnolia grandiflora 'Edith Bogue'


och

en ren magnolia grandiflora

har sett en annan namsort också men tyvärr glömt namnet ,, vi har ju diskuterat detta innan om du kommer ihåg ?? men då ångrade jag mig och köpte ingen sådan . men nu har jag ångrat mig igen varför jag inte köpte en sådan så nu ska jag köpa en sån . tänkte plantera den så fall i ett halv skuggigt läge i ett skyddat hörn , där frosten är sen och försvinner tidigt och där det är mellan +5c +10c c varmare än i övriga ställen av trädgården sommar som vinter.

annars två andra sorter som jag ev skulle vilja köpa är
magnolia liliiflora ( hur stavas det ?? )
magnolia tripetala
Thomas Wahlqvist
Ja de sista 2 är nog att föredra, tills vi får se fina exemplar av de städsegröna, och då helst i verkligheten.

Som du kanske minns så var det någon plantförsäljare som hävdade att deras grandiflora gick till zon 4a, så det måste ju finnas massor som köpt och testat.
jegi
M macrophylla och grandiflora lurar jag på.
Sen tänkte jag ev ge mig på Brozzoni eller Lennei alba.

Zon 4a, vad är det? Menar du USDA, eller?
Thomas Wahlqvist
Åhh förlåt, vad jag menade var zon 4, bokstav A smög dit av misstag.
Det var nån firma som sålde den som zon 4, Svensk zon 4
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 16-03-2008, 13:33) *
Ja de sista 2 är nog att föredra, tills vi får se fina exemplar av de städsegröna, och då helst i verkligheten.

Som du kanske minns så var det någon plantförsäljare som hävdade att deras grandiflora gick till zon 4a, så det måste ju finnas massor som köpt och testat.


nummer ett är grandiflora ,, Ludvig hade väl en hos sig tyckte jag läsa i hans bok !!??

jo jag vet att dom sålde den till zon 4 men det tror jag inte på riktigt ,, jag har ju en större chans att lyckas med en grandiflora än i övriga Sverige(zon 4 menar jag då främst ) .

först ska jag ha en sådan grandiflora sedan får det bli ev nån av dom andra två . mina föräldrar hade en jätte snygg magnolia tripetala tror jag , som sedan byggarbetarna högg ner . så jag har en liten förkärlek till den magnolian också .

men fråga där på formuet efter bilder på en sådan i sverige ,,tror det var Leif som hade en .
Thomas Wahlqvist
Firman som säljer MAGNOLIA 'Edith Bogue' 1-PACK SEK 475 har haft den i sitt sortiment i minst 3år, vad jag vet, så då borde det ju finnas massor som har dem,.
Ni som har den ut och fota härligheten på en gång så vi får se hur den ser ut, vill minnas att Olav K var inne här på forumet och förklarade hur tröstlöst det kan vara att odla denna M.
På Yahoo Groups Magnolia del har jag inte stött på bågon som fått till en fin buske på våra breddgrader.

@Lotta GBG visst hade du sett denna M till salu för många herrans år sedan? Har du sertt något snyggt äldre exemplar?

@Jan , förlåt att jag går ifrån ämnet.
jegi
Skulle nog inte tro det finns några större ex av M grandiflora här i landet. Apropå Norge, så såg jag bilder från en exotodlare på Vestlandet i Norge som lyckats få en att blomma. Men vintrarna där är ju rätt varma.
MB1965
Tänk att det redan är vår? Har tyvärr inte hunnit fundera på någon magnolia i år, skulle vilja ha en gul vartfall tongue.gif

Jegi: Lillieflora är riktigt fin, tyvärr har inte min tagit sig riktigt ännu.
Nicke smålänning
Har beställt; Magnolia xwieseneri Aashild Kalleberg, Magnolia Big Dude x Red Baron (en mycket spännande korsning), Magnolia Charles Coates, Magnolia tripetala, Magnolia Sunsation, Magnolia Stellata Alixeed samt Magnolia sieboldii Colossus.
Ser fram emot en spännande vår!
Thomas Wahlqvist
Oj oj, ja det är ju så man blir lite dreglig av avund, den där alixeed har jag velat ha en tid.

Gratulerar till en förstklassig inköpslista. Låter som en Holländsk import då Alixeed sällan ses hos våra Svenska Magnoliahandlare.
Handlar du med Holland så kan jag rekomendera att du kollar in Pilbladsmagnolia, jätte häftig.

Jag vill inte ifågasätta dit val av korsningen Big dude och Red Baron, men tänk på att korsningar kan bli lite vadsomhelst.

Nicke smålänning, berätta lite mer om dina odlingsplaner.

MVH från Öland
Jan af Lisö
En fin inköpslista. Några funderingar:

- Är Aashild ympad eller på egna rötter (= stickling). Om jag har förstått det rätt från Olav Kalenbergs inlägg så trivs Aashild bäst på egna rötter.
-Sen blir det intressant att höra om Colossus har verkligen större blommor (än ordinarie sieboldii) i vårt svenska klimat eller om det gäller bara i varmare klimat.

Hos mig är Sunsation en favoritmagnolia, trots att den inte har blommat ännu. Vackra stora blad och pelarform, växer snabbt och bra.
Charles Coates gillar jag också, vackra doftande blommor.

Hoppas Nicke smålänning att du rapporterar regelbundet....
Nicke smålänning
Blev lite fler plantor än jag räknat med från början. Letade nämligen med ljus och lykta efter Aashild Kalleberg men kunde inte hitta den någonstans. Beställde då några andra magnolior från Bulk (Holland). Hittade sedan till min förtjusning Aashild Kalleberg hos en svensk plantskola, som även var beredd att leverera plantorna med posten. Glad i hågen beställde jag denna och några andra plantor ur sortimentet och avbeställde från bulk.
Förra veckan fick jag dock ett mail från bulk som skrev att de av misstag skickat mina plantor trots att jag avbeställt. Otroligt nog skulle jag få behålla plantorna utan att betala. Har dock ej fått dessa plantor ej så vi får väl se...
Beställde från bulk förra året, och de är mycket service-minded.
Tycker om att testa ovanliga saker och prova gränser (Zoner...). Har riktat in mig en del på roddisar och magnolior, Jag hoppas att de pallar mitt klimat. Denna vintern torde inte varit några större problem.

Jan af Lisö;
Får återkomma till dig angående stickling eller ymp. Vet inte säkert.
Vill passa på att tacka för dina inlägg angående magnolior. Du har varit en stor inspirator för mig när jag valt sorter. Hoppas du fortsätter att dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter!
Vad tror du tex om korsningen Big Dude x Red Baron? Är medveten om att korsningar kan bli lite hur som helst, men det är ju väldigt spännande. Red Baron är väl lite härdigare än Duden om jag förstått rätt. Man kan ju hoppas på att härdigheten överförs isåfall. Får väl ge lite skyddat läge, kanske...
/Niclas
Orkidétjuven
Jag sitter och funderar på M acuminata, den är både stor och köldtålig och har närmare 20 milj år på nacken som art.
Kul med lite "gammeldags" arter tongue.gif
Thomas Wahlqvist
M acuminata finns med i många nya korsningar, den är väl bra i de sammanhangen för att den blommar i samband med bladutspringet och bidrar med gult i de gula sorterna.
Lotta i Gbg
Det finns massor av olika korsningar och det är ju väldigt svårt att säga hur de blir. Att köpa korsningar mellan två olika namnsorter är lite av ett vågspel. Inte bara för härdighetens skull utan också för hur de kommer att se ut. Det är spännande med några sådana korsningar i trädgården, men det känns bra att ha några beprövade sorter också. Jag har två olika Red Baron hybrider. En med Galaxy och en med Rosemari. Båda klarade förra vintern som ju var mild utmärkt hos mig i zon tre. Får se hur det går, men det kommer väl att visa sig om rätt många år:-)
Jan af Lisö
Nicke, det som är spännande med en korsning är att det kan bli vad som helst, det är bara att hoppas på det bästa. Blir det något lyckat så kan du alltid ge magnolia ett eget namn, typ magnolia x 'nicke af småland' eller annat du känner för. Ett annat plus är att fröplantor brukar växa bra och ha bra rotskystem, inget förädlingsställe som kan strula.

Jag funderar också på att skaffa några spännade kärnplantor från Tommy Ahnby (kommer din korsning därifrån ?) i stället för att bara införskaffa kända sorter.
Orkidétjuven
Hur är det med renare arter utan massa korsningar, är det svårare att få tag på?
skogstroll
jag tror jag ska vara lite fantasilös och börja med en Leonard Messel, de verkar vara så fint rosa smile.gif sen får det nog bli nån mer fast jag kan inte bestämma mig för vilken färg som passar in därhemma... nåt gräddvitt kanske om det finns confused.gif
Thomas Wahlqvist
Renare arter är framförallt tristare, i vart fall när det gäller Acuminata.
Nicke smålänning
CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2008, 17:05) *
En fin inköpslista. Några funderingar:

- Är Aashild ympad eller på egna rötter (= stickling). Om jag har förstått det rätt från Olav Kalenbergs inlägg så trivs Aashild bäst på egna rötter.
-Sen blir det intressant att höra om Colossus har verkligen större blommor (än ordinarie sieboldii) i vårt svenska klimat eller om det gäller bara i varmare klimat.

Visade sig att Aashild är ympad, blev lite besviken men den kanske kan trivas ändå..?
Tänkte plantera Colossusen strax intill min vanliga sieboldi, så om några år får jag veta..
Vilken av mina nyinköp (se tidigare inlägg) tror du (eller någon annan) är känsligast vad gäller härdigheten?
/Niclas
Trädet (ZonV)
Har tänkt att plantera ELIZABETH MAGNOLIA, tycker den är fin och blommar med gul färg istället för bara "vita" magnolier som jag har hittills.
Lotta i Gbg
Nicke: Jag tror att den som är mest tveksam av dina är just korsningen Big Dude x Red Baron. Inte speciellt härdiga föräldrar, men ibland kan det hända att hybrider blir härdigare än båda sina föräldrar. Fast inget du vet än så länge.

Elisabeth är en väldigt trevlig magnolia, men är väl närmast att betrakta som gräddgul. Många av de gula sorterna blir inte heller så gula i vårt klimat.

Glömde skriva att en del arter är mycket vackra t ex Magnolia tripetala, som inte heller är så svår att få tag på. Tack vare att man gjort en hel del korsningar har vi idag en mängd magnolior som är vackra poch som går att odla i lite högre zoner än 1.
Nicke smålänning
Lotta; Misstänkte detta. Vet att Big Dude är tveksam här, men om man läser på magnoliastores hemsida kan man läsa om Red Baron: "The plant is much hardier than ‘ Big Dude’.
Får väl hoppas att min planta ärver härdigheten från Red baron som för övrigt är en korsning mellan M. acuminata x M. ‘Big Dude’ (luktar inavel ;-))
Någon som har erfarenhet av att odla Red Baron i Zon III eller kallare?
/Niclas
Thomas Wahlqvist
Nicke du kan fråga Pappan till Aashild, herr Kalleberg Olav är i stort sett online på Yahoo groups Magnolia avdelning, man måste anmäla sig som medlem.
Har för mig att han diskuterat detta om att den bör växa på egna rötter.
Gå med i Yahoo groups Magnolia.
Språket är Engelska och du träffar på riktigt stora namn, Amerikanare mm med egna Magnoliaplantskolor, och vi vanliga odlare.......
Där kan man knyta kontakter och få e-mejladresser till de som korsar fram kul grejer, ex frö från USA.
Jag fick kontakt med en Michael Gotchalk från Tyskland som sålde mig några små plantor, kul.
Dessvärre har jag inte lärt mig de korsningarna utantill, men en är till hälften Black tulip.

Just nu ligger Magnolia groups nere, tilfälligt fel.

Det här hittade jag på groups
Skrivet av Olav, bad honom titta in här, vi får se om han gör det.

I can tell that Kwekrij Arborealis has the real thing, and sorry, I
have bought 15 plants this season. I plant to make several own roots.
it is also my opinion that 'aashild Kalleberg' is extremely easy to
root as cuttings, and that 'swede Made' should be propagated in this
way, too.

From another source M. x wieseneri on M. sieboldii is not recommended.

My firm belief is that own roots are best, but M. x wieseneri grafted
onto M. sieboldii is better than on M. kobus. But it is wise the get
them on own roots by planting the graft union a bit under the ground -
or filling up with soil. I have an experiment going - trying to find
out how deep one may plant without killing the plant. Experiences are
welcome. I have one plant with the graft union 20 cm below the
surface showing no adverse effect.
Orkidétjuven
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 01-04-2008, 18:03) *
Renare arter är framförallt tristare, i vart fall när det gäller Acuminata.



Tristare? Varför det?
Jan af Lisö
Olav Kaleberg deltar också aktivt på hagepraten. Gör gärna sökning på "Magnolia" eller motsvarande. Han uppträder där under namnet "Magnoliavastic", tidigare "Buskman" och ännu tidigare under sitt eget namn.

Går bra att ställa frågor på svenska. Nu har de gjort om Forumet, men det kanske fortfarande går bra att söka.

Och "anbefalla" betyder "rekommendera" på norska och inget annat...

----
Nicke, Alla dina magnolior (förutom korsningen som är ett ?) borde vara härdiga åtminstone i zon 2. Annars så är det med magnoliahärdigheten ett omdebatterat ämne, där så många parametrar ingår. Man bör söka information från flera olika källor. Tänk också på att vårfrost kan vara farlig för importerade magnolior, de startar mycket tidigare. Linda dem gärna i fiberduk om det är risk för minusgrader och bladen börjar synas, det har jag slarvat med några gången och då skadas magnoliorna svårt....
Orkidétjuven
Om inte kanske M . Fraseri vore ngt att prova.

Ngn som förövrigt vet om fraseri och auriculata är samma art? Eller hur de förhåller sig till varann? Tillhör fraseri i gruppen auriculata?
Thomas Wahlqvist
Jo en liten nyupptäckt när man skall surfa på Magnolia, det dyker ju upp massor av annat, eller hur.

Sök på Magnoliaceae istället, och /eller TAXA, TAXONOMY, MAGNOLIACEAE, TAXON
att jag inte tänkt på det tidigare:-)
Orkidétjuven
Jo och det var här jag hittade det.
http://www.magnoliasociety.org/classificat...ifications.html
magnolavastic
Hei.
Nå fikk jeg logget inn!
Nå er jeg online:
Magnolia x wieseneri 'Aashild Kalleberg' trives både som podet (ympad) og på egen rot. Da den er enkel å få på egen rot, bør en slik formeringsmåte brukes.
'Aashild Kalleberg' tåler lavere temperatur enn - 30 C i USA. Den er mye mer hardfør enn vanlig M. x wieseneri.
Selv har jeg nå morplanten som er 6.7 m høy og like bred. Planten blir 20 år i sommer, og den blomstrer rikt hver sesong. Ofte har den en ekstra spektakulær blomstring i august - september også. Blomstene blir da så tunge at man kan titte opp mot dem. Sepalene kan ofte rødme en del i varme somrer.
okalleberg@hotmail.com
magnolavastic
Bildet over viste: Magnolia sieboldii 'Harold Epstein'. Jeg prøvde å importere 13 planter. Nr. 14 er etablert - på egen rot!
Nydelig - ikke sant!
Kan ha opptil 38 tepaler i varme somrer!
Bilde av hexaploid M. sieboldi (#17-6) 'Pride of Norway'.
Jeg har 'Colossus' også. Den hadde 22 kronblader i blomsten første sesongen. Da var knoppene dannet i USA. Det har ikke vært så mange ekstra kronblader i vårt kjølige klima, dessverre.
Det reises tvil om 'Colossus' er polyploid fremdeles!
Thé
Ursäkta att jag lägger mig i, men ni verkar vara bra på magnolior. Vet någon om det finns små magnolior med stora fina blommor? Min trädgård är inte så stor och redan ganska full...

Jag bor i zon 1, och skulle gärna vilja ha en magnolia.
MB1965
jan_af_lisö: Planerar du att besöka Tommy Ahnby och se vad han har för skojjiga saker? låter hur bra som helst!

Säljer han till enskilda konsumenter ?
Thomas Wahlqvist
Ahnby är grossist men tar emot besökare i grupp från ex STA.
magnolavastic
Om man ønsker en liten magnolia med store blomster, kan man jo velge Magnolia x 'Satisfaction'. Det finnes neppe noen magnolia med flere blomster. Planten har oftest så mange blomsterknopper at man kun ser blomsterknopper. digre er de også. Og planten vokser sent og er ganske smal.

Om man trenger en liten magnolia med store blomster, bør man velge 'Satisfaction'. Den har smal vekst og store menger med relativt store blomster.
Jan af Lisö
Jag skall inte till Tommy, i alla fall inte i år. Lång väg från Stockholm och mitt stora problem är platsbrist just nu. Men jag tror att Tommy har sin lista någonstans på nätet. Han levererar till plantskolor, så det borde kanske gå att beställa via en plantskola (jag skriver "borde" för jag vet inte om det går).

Det var intressant vad Olav skrev att Aashild gick bra även ympad, då jag har sett den hos en plantskola i Nyköping. Men hur stor blir den som ympad, jag antar att Olavs stora Aashild är en fröplanta och de brukar bli större.

Satisfaction börjar bli vanlig i plantskolorna, men den måste vara krukodlad med obeskurna rötter. Det gäller egentligen nästan alla magnolior.
lappa71
.....trevligt med besök västerifrån...välkommen. Vad gäller Tommy ahnby så: jag mailade och fick ett vänligt svar med hans just nu aktuella lista och namnet på min närmaste plantskola dit hans växter levereras. Så enkelt var det. Keep on odling
Kennethp
Wilmer

botan magnolia.jpg

Vet inte om den är fyra meter, men stor är den! Finns på botaniska trädgården i Göteborg.

Vi har ett par vackra stora här i trollhättan också, men de har jag inga foton på.. De blommar underbart vackert varje år. Jag har blivit smittad så vi har en bebis av samma sort som på botan - praktmagnolia heter den kanske?
MB1965
Det låter roligt med kopiöst med blommor!

Hur stor kan en Magnolia x 'Satisfaction bli i svensk z2 ? När blommar den och är det risk för frostskadade blommor?
Jan af Lisö
Magnolia 'Satisfaction' är en relativt ny magnolia, så det är svårt att besvara alla frågor. Enligt mina anteckningar blir det inte större än 2 meter, men jag ser inte vad jag har för referens till den uppgiften.

Sen tror man (vet kanske ??) att det är en M. x soulangeana, med alla dess problem/möjligheter. John-Lennart (författare till boken "Odla Magnolia") ifrågasätter om den är härdig nog för Stockholm. Vanligt problem med M x soulangeana (=praktmagnolian) är att de blommar tidigt och får sina blommor frostskaddade, samt att de mognar av sent på hösten och riskerar frostskador även då. Men vintern är ju kortare i den södra delen av zon 2 än i zon 2 i Stockholm.

Men jag hade tänkt chansa, man kan inte mer än misslyckas. Någon måste ju bli den förste....

Tillåter mig också att citera Olav: "Magnolia x 'Satisfaction' is the most floriferous magnolia ever. If I had to choose one magnolia - I would have
chosen this one! THE BEST MAGNOLIA EVER"

Lappa71, kan inte du lägga in Tommys magnolialista här på Forumet, säkert många som är intresserade ??
lappa71
Tommys vårgodis.....skickar jag gärna till alla som mailar mig. la71@telia.com. Listan är väldigt lång, på ett Exelblad, och jag klarar inte att kopiera in den på denna sida. Den som vill får gärna lära mig....
Kenneth
Thé
Tack för tipset om Magnolia Satisfaction, jag googlade lite och fick fram att den har kompakt, buskliknande växtsätt och blir 6-8 fot på 10 år. Hittade även uppstammad här http://www.plantoffers.com/product.html?code=magnolias
Jan af Lisö
6-8 fot på 10 år i England blir inte lika mycket här i Sverige.

Såg att Brunnsvikens trädgårdar (Solna) hade en uppstammad på sin växtlista.

Flyguy
CITAT (Jan af Lisö @ 03-04-2008, 08:49) *
Lappa71, kan inte du lägga in Tommys magnolialista här på Forumet, säkert många som är intresserade ??

STA Bohus/Dalslandskretsen har den länkad från sin sida.

http://www.algonet.se/~sta-bod/tommyslista2008.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon