Full version: Spara fröer?
Smultron och glass
Går det att spara gamla fröer och även så nästa år? Jag har ett ganska litet trädgårdsland och har inte plats att så speciellt mycket av varje sort, men i de flesta fröpåsar får man ju med så himla många fröer. Det känns så onödigt att slänga det som inte fick plats, går de att spara och användas nästa år?
Piccante
CITAT (Smultron och glass @ 13-03-2008, 09:29) *
Går det att spara gamla fröer och även så nästa år? Jag har ett ganska litet trädgårdsland och har inte plats att så speciellt mycket av varje sort, men i de flesta fröpåsar får man ju med så himla många fröer. Det känns så onödigt att slänga det som inte fick plats, går de att spara och användas nästa år?

klart det går att spara, fast det varierar väldigt mycket melan olika arter hur länge fröerna är grobara. Grobarheten kan variera mellan ett år till flera hundra.
Eva 33c
Jag sparar det mesta ev överblivet frö från grönsaker och blommor.
Vissa saker köper jag nytt varje år. Som dill och palsternacka, de har kort livslängd har jag läst. Morotsfrö köper jag också nytt av. Det tar ju sån tid innan man vet hur bra de grott, och är det dåligt finns ingen tid att så om.
Salldsfrö har jag alltid flera sorter, och sår av de gamla tills de inte gror längre. De brukar hålla ett par tre år i allafall. Men eftersom jag alltid har nya frön också blir jag ju inte utan sallad. Tomater, gurka bönor ärter mm brukar hinna ta slut innan de förlorat sin grobarhet. Tomatfrön håller många år. Och tur är det eftersom man oftast bara vill ha en planta av varje sort.
Jag förvarar mina "torrt och svalt", i en lite kall garderob.
På Runåbergs hemsida finns en liten tabell om fröers hållbarhet. Där finns också massa bra info om hur man odlar alla grönsaksväxter de säljer frö till. Jag köper det mesta av mitt köksfrö därifrån.
Groningstabell mm
Smultron och glass
Åh, vad bra!

Då kan jag ju köpa flera olika sorter. Tar de sig inte nästa år så är det ju inte hela världen heller, men då är det i alla fall värt att chansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon