humlandumlan
Hej, jag ska flytta och undrar om jag av mina Magnolior och även Rhodedendron kan ta sticklingar. Jag har fått respons från två olika håll som säger att det förmodligen inte är värt besväret. Jag har även japansk lönn klättrande klematis? och andra fantastiska växter. Är det över huvud taget möjligt att "föröka" dem eller är det lika bra att lägga ner?

Stor tack i förhand blomma.gif

PS Jag flyttar på fredag den 14 mars DS
Styrax
Angående magnolians förökning ser det tyvärr dystert ut. Det lättaste är att fröså, men det är ju inte aktuellt för dig. Normalt tar man sticklingar från halvmogen ved på sensommaren, de kräver undervärme för att rotas och är en metod för avancerade amatörer och plantskolor. Givetvis skall du försöka sticka om di vill, ta fingerlånga sticklingar med klack och stick dem i en jord med 50/50 av perlite och kompost. Testa även gärna ren perlite. Jag skulle även välja att placera ett gäng svalt i ett garage eller liknande och ett annat gäng inne.

Rhododendron är sällan problem att sticka om man gör det av halvmogna skott under sommaren. Själv sticker jag i ren perlite med längden av en internod, där nedre noden är rensad från blad och uppskuren i barken. Det tar åtskilliga veckor innan de rotar sig. Men att ta sticklingar såhär års är jag osäker på, gör dock ett försök. Jag undrar om inte Sydsvenska Rhododendronsällskapet har en del matnyttigt för dig på sin hemsida.
josohl
Kan du inte be de nya ägarna att få komma tillbaka i juli eller augusti och ta sticklingar från halvvedade årsskott?
Du skulle ju också kunna satsa på rothormon på så "rara" sticklingar.
Jan Lindgren
Hej!
Kommersiellt så driver man magnolierna i växthus så att man får tidiga sticklingar. Jag hittar ingen uppgift om att det går att ta vintersticklingar så det är osannolikt att du lyckas. Men det kostar inget att försöka.
Rhododendron bör gå bra att rota fortfarande. Jag börjar normalt ta sticklingar i augusti och håller på till jul. I år har det varit så varmt så jag fortsatte in i januari och det gick bra. Du tar sticklingar av förra årets tillväxt. Gör dem ca 10 cm långa. Spara ca fyra blad. Är bladen långa så korta in dem. Såra sticklingen med ett ca tvåcm långt snitt nertill. Såret ska gå in till veden. Har du tillgång till IBA så behandla sticklingen. Stick i en blandning av ogödslad torv och perlite (lika volymsdelar av varje). Sätt i sluten luft så att sticklingarna inte torkar ut. Undervärme är gynnsamt. Sticklingarna ska ha ljus men inte sol.
Lennart Öman som är en man som provade allt möjligt lyckades ibland med att ta stora grenar som han grävde ner så att det bara stack upp en lite del. De rotade sig så smånigom. Det kan vara värt ett försök. jag har tyvärr ingen egen erfarenhet an metoden. Det kan kanske fungera på magnolia också.
MVH
Jan Lindgren
jannika
CITAT (Styrax @ 10-03-2008, 09:30) *
Rhododendron är sällan problem att sticka om man gör det av halvmogna skott under sommaren. Själv sticker jag i ren perlite med längden av en internod, där nedre noden är rensad från blad och uppskuren i barken. Det tar åtskilliga veckor innan de rotar sig. Men att ta sticklingar såhär års är jag osäker på, gör dock ett försök. Jag undrar om inte Sydsvenska Rhododendronsällskapet har en del matnyttigt för dig på sin hemsida.


jag är också inne på samma spår, ta sticklingar pga flytt. smile.gif undrar lite försynt, vad är perlite? andra buskar har jag satt i ett glas med vatten och då har det kommit rötter så småningom, går inte det med alla?

tack!
-nybörjare med vilja!
Jan Lindgren
Hej!
De flesta sticklingar går inte att rota i ett glas vatten. Perlite är ett vulkaniskt material som är inert.( inte ger någon kemisk eller biologisk påverkan) Det används för att se till att det finns tillräckligt med syre i substratet. Olika växter behöver olika mycket syre för att rota sig. I extremfallet använder jag ren perlite. Torven är till för att hålla fuktigheten. Det kan ta tid att rota växter. Jag har haft sticklingar som tagit två år på sig. Så länge sticklingen ser frisk ut så finns det hopp.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon