Full version: Ranunkler
Fjallsnipan
Hej.

Var på Granngården i går och fick med mig en förpackning med ranunklerknölar. Finns det nån som vet när jag kan plantera ner dom i en kruka? Och kan jag ställa krukan under lysrören tillsammans med resten av vårens och sommarens skörd?
Vore också tacksam om jag fick veta hur jag övervintrar dom. Gör jag lika som med pellisarna?

Tck å tack... /fjallsnipan
Fjallsnipan
Finns det ingen som kan nått om ranunkler???
mamamaggan
Den enda erfarenhet jag har av ranunkel är tyvärr inte bra. Har flera gånger köpt knölar , planterat och det har kommit upp lite blad för att sedan vissna ner. Vet inte vad jag gjort för fel , har aldrig lyckats med dem.
Eva 33c
Vi hade en liknande fråga tidigare här på forumet, och det kom inga positiva besked där heller. Jag har blötlagt och planterat ranunkelknölar flera gånger. De kommer igång bra och växer till en bladrosett, men sen liksom händer det inget mer för mig. Så jag skulle också gärna vilja veta vad knepet är. Jag ska prova i år igen...
Solstorm
De jag planterade förra året gav blad men blommade inte. De tycks ha klarat vintern i alla fall för nu kommer där nya blad. Får se om de blommar i år.

Jag har haft ranunkler en gång för flera år sedan som blommade.
Eva 33c
CITAT (Solstorm @ 12-03-2008, 12:24) *
De tycks ha klarat vintern i alla fall för nu kommer där nya blad.


Har de överlevt vinternute menar du? Vilken zon ungefär har du där du bor? Jag bor i zon 5 och har aldrig tänkt tanken ens att de skulle klara sig ute. Roligt att få veta var gränsen går för dessa knölar.
Solstorm
Södra Bohuslän zon 2. I år har det ju varit extra milt. Men jag tror att ranunkler är ungefär som anemoner. Jag har haft anemoner som övervintrat flera år och förökat sig. Rätt vad det är så blir det en strängare vinter och då försvinner de. Så de ligger väl på gränsen här.

Vet inte riktigt hur det skulle fungera i zon 5. Ibland kan ju vissa växter ha det bra där om det är ett rejält snötäcke som skyddar. Här är det nog barfrosten som tar knäcken på mycket.
mamamaggan
Jag har aldrig planterat mina ute utan i kruka. Trodde inte de var härdiga här i zon 2 - 3 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon