Full version: Eländiga fröer
Ciczi
Sådde flamträd, doftruta och arabiskt kaffe men inte fanken gror det... ranting.gif

Ciczi
Maggan H
Så himla frustrerande! Ovanliga sorter dock, har du kollat upp groningstider?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är köpta torra frön av arabiskt kaffe brukar de ha mycket liten grobarhet, kaffefrön bör sås när de är färska.


Tog en snabbtitt i Seed Germination database och flamträdet (Delonix) fanns med, fröerna ska man antingen göra hål på eller slipa lite, fröerna har hårt fröskal, sedan ska de blötläggas ca 24 timmar innan sådd. Normal groningstid enl. denna lista är 1-3mån.
Eva 33c
Jag sådde Flamträd förra året, som jag plockat frön av på Kanariörarna. De filade jag i ändarna och la i fuktat papper (typ tvättlapp) och sen i en plastburk. De grodde faktiskt på några dagar! De som jag köpt tidigare år grodde aldrig, men då hade jag inte filat dem.
De är ju så sora så du kan säkert gräva upp dem igen och fila dem lite smile.gif
Ciczi
Fast nu var det ju Brachychiton acerifolius jag sått. Förra året lyckades jag få upp en av sju frö. Undrar om det var det att jag inte filade på dem i år? Kommer heller inte ihåg hur lång tid det tog för dem att gro då?

Ciczi
Eva 33c
Där ser man vad bra det är med vetenskapliga namn. Och att man inte ska dra förhastade slutsatser...
Såg vid en sökning på Flame tree att det fanns (enligt wikipedia) 9 olika arter som kan kallas för detta....
Jag sådde Delonix.
mamamaggan
Har också sått kaffe men inte har det tittat upp den minsta lilla grodd än . Sådde 13/2 efter att fröna legat i vatten ett par dygn.
Ciczi
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2008, 18:58) *
Har också sått kaffe men inte har det tittat upp den minsta lilla grodd än . Sådde 13/2 efter att fröna legat i vatten ett par dygn.


Tredje året i rad som jag sått kaffe men det har sk---t sig varje gång. Nu kommer jag inte prova den mer.

Ciczi
Tosan
JAg har sått 2 omgångar av coffea arabica och inte en enda grodd...
rahmat2
CITAT (Ciczi @ 07-03-2008, 08:54) *
Sådde flamträd, doftruta och arabiskt kaffe men inte fanken gror det... ranting.gif

Ciczi


Rubriken är så rolig!
skogstroll
jag sådde chili i början av januari och NU kommer frö nummer 2 upp (av ca 10 frön t Chocolate Scotch Bonnet)... vilken skörd.... thumbdown.gif
Åsa E
Delonix regia gror bra med undervärme.
Ciczi
Morrade ordentligt över att fröerna inte gror men efter att ha petat upp Brachyciton acerifolia och filat lite på dem så visar det sig faktiskt att en av dem bestämt sig för att visa sig i alla fall...

Ciczi
Knytt
Hurra! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon