jannika
är detta normalt? ska tomat gro så här fort? det är från tomater odlade i fjor + köpta, eko-tomater. de började gro redan efter 2 dgr och nu, på 3e dagen, kommer hjärtbladen. ca 3 cm hög stängel.

hur gör jag nu??? jixs! :S
Lena i Torslanda
Jo tomater kan vara snabba. Man brukar så 6-8 veckor innan de ska ut så lite tidigt för tidigt har du sått om du inte har växthus. Nu måste du ge dem mycket ljus och en temp som helst ska vara ca 18 grader. Har du något lysrör som du kan använda så tar du det, en skrivbordslampa med lysrör i funkar bra. lampan ska vara ca 10 cm över plantorna. Plantera om när de fått de första riktiga bladen.
buffy
Jag brukar så tomatfrön i sålådor med lock mitten av februari, vissa sorter gror långsamt, andra snabbt. Sålådorna får stå i ett sydöstfönster utan element under, och plantorna krukas om i engångsplastmuggar när de fått ngra riktiga blad. Min erfarenhet är att man måste så tidigt för att det skall hinna utvecklas fler än bara ett fåtal tomater innan det blir för kallt för dem på hösten och de får bruna "frostfläckar" eller spricker pga stor skillnad i temperatur mellan dag och natt.
jannika
tack för svaren!

jag tyckte att jag, för en gångs skull, var ute i tid..., smile.gif och var ganska nöjd med migsjälv. (ifjor satte vi frön i juni, blev iiiinte så bra....)

jag ska se till att sätta svalt (=16-18 grader) och ljust nu, fram till omskolning och sedan fortsätta ljust och svalt tills det är dags för utplantering, om jag förstått rätt? och en skrivbortslampa skadar inte på vägen, så jag ska sätta till det. och då går det med vanlig lågenergi, för de ger rätt ljus, undras... ?



Boxer
Länk till tidigare tråd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon