Ti bee
Är tre veckor för kort tid kanske? Har stoppat in dem i kylskåpet igen, för en ny tur.
Är det något annat man bör tänka på med just stjärnflocka? Fröna är alldeles färska från egna plantor. Ligger i vermiculit på bädd av fattig jord, sedan ett lager näringsrik jord längst ner. Borde fungera efter stratifiering, eller? huh.gif
mynta
Ställ den under en buske & glöm bort, tills vårsolen tittar fram. DÅ borde det ha hänt grejor. Ibland så behöver fröerna flera köldperioder för att verkligen luckra upp det hårda ytskalet. Inget slår den naturliga vintern där... tongue.gif
Mariann
Mina förökar sig nästan som ogräs, påföljande år finns det alltid massor med stjärnbebisar under moderplantan.
kerstin z5-6
Treveckor är för kort 6-8 vill den ha laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill du ha MÅNGA plantor låt fröställningarna sitta kvar och släppa sina frön du får garanterat bra många fler än du önskat dig, ett av mina värsta "ogräs" i rabatten är stjärnflocka jag brukar alltid vara för sent ute och ta bort fröställningarna alltid kommer något emellan.
Ti bee
Ja, jag börjar förstå att man inte skall vara för ivrig att fröså allt själv, utan att det ibland är bättre att låta naturen ha sin gång. Låter resten av fröna på stjärnflockorna sitta kvar nu...
Akleja tycks också sköta sig bra själv.
Ringblomma läste jag i en tråd.
Rosenskära har jag också hört.
Sömntuta tydligen likadant.
Vallmo förstås.
Lupiner.
Borstnejlika.
Digitalis, inte minst.
Och malvor.
Fler självsåingar? Finns väl säkert många.
Vilka självsår sig inte av perenner?
smile.gif
cissi i onsala
CITAT
Vilka självsår sig inte av perenner?


Klurig fråga, men jag kom fram till att svaret måste vara:

De perenner som jag ännu inte har i min trädgård och därför måste fröså.

tongue.gif dumt svar va', men det ligger väl något i det.

Annars tycker jag att de som är duktiga på att föröka sig med utlöpare, förökar sig runt sig själv, medans vissa frön blåser väldigt långt och andra trillar rakt ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon