Full version: Gro i mörker?
REBO
Hej!

Är ny entusiast här på forumet och behöver lite hjälp med min första frösådd smiley_small_hug.gif

Jag ska så bl.a röd solhatt, akleja, aklejruta, islandsvallmo, stäppsalvia, calandrinia, och krasse.

Efter att ha läst mååånga inlägg här på forumet så har jag snappat upp följande:
1. En del frön ska stå ganska kallt en period för att gro.
2. När de grott så behöver man lysrör för extra belysning - fixat!
3. Har även köpt Minikap 60 lådor med självbevattning underifrån för att öka mina chanser att lyckas happy.gif

Min fråga. Jag har en matkällare med ca +4 grader som är kolsvart. Kan jag låta mina frön gro där kallt, istället för att ha dem ute (där det varierar mellan 0 och +10, bor utanför Stockholm)? Eller behöver de både kyla och LJUS för att gro?

Tack på förhand,
Renée
Lena i Torslanda
Sådder som behöver köldperioder:
Det är bättre att direkt ställa sådderna ute där de utsätts för temperaturväxlingar och tillräcklig fuktighet. Det bästa/enklaste är alltid att låta naturen sköta det på sitt sätt än att hitta på egna lösningar. När de sedan grott måste de ha ljus och då är det bara att låta sådderna stå kvar ute och växa i sin egen takt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon