Full version: Office 2007
Bettson
Bytte i våras från office 2003 till office 2007. Jag tycker inte något vidre om den nya upplagan. Den gör datorn seg.

Det känns som om att så fort jag gör något tex skriver ett dokument så söker den kntakt med internet. Andra användare säger likadant.

Är det något fel eller finns det en massa onödiga funktioner som man kan stänga av? Har härt flera som säger samma sak men ingen vet vad amn ska göra.

Har fått förslaget att skaffa open source i stället men kan de läsa även 2007 filer eftersom många ju har skaffat det. OCH hur är det med säkerhetkoiering och sånt, specellt för e-post.
KURT
CITAT (Bettson @ 03-03-2008, 07:41) *
.......

Har fått förslaget att skaffa open source i stället men kan de läsa även 2007 filer eftersom många ju har skaffat det. OCH hur är det med säkerhetkoiering och sånt, specellt för e-post.


Ingen annan kan väl ännu läsa Word 2007 filer! Säkerhetskopiering???? Vad har e-post med officepaktet att göra?
LadyG
CITAT (KURT @ 03-03-2008, 07:05) *
Ingen annan kan väl ännu läsa Word 2007 filer! Säkerhetskopiering???? Vad har e-post med officepaktet att göra?


Outlook ingår i Officepaketet. Tror däremot inte att Open Source klarar de nya formaten, inte än i alla fall.
Mer RAM skulle antagligen hjälpa.
Ralf
Jag har nya Office och inga problem med någon seghet. Däremot tycker jag att det nya programmen till stora delar är jobbigare---- men det kanske är en vanesak och mkt känns som kejsarens nya kläder. Jag gör alltså inte vågen och kan INTE säga till någon att "du måste byta till nya office för det är mkt bättre"
Nya Access dessutom är så pass omgjort att jag anser att det nästan inte har något släktskap med gamla Access...
Bettson
CITAT (LadyG @ 03-03-2008, 08:15) *
Outlook ingår i Officepaketet. Tror däremot inte att Open Source klarar de nya formaten, inte än i alla fall.
Mer RAM skulle antagligen hjälpa.

Räcker inte 3 GB ?
LadyG
CITAT (Bettson @ 03-03-2008, 11:53) *
Räcker inte 3 GB ?


Det borde det göra, fast din beskrivning lät som att den jobbade mycket mot hårddisken och det brukar betyda för lite RAM. Har du en massa annat igång samtidigt?

Kan inte påstå att jag upplever nya office som segt, däremot har jag fortfarande mina bataljer med IE7 (men det har jag haft sen XP-tiden så det är inget nytt).
Gita
"Open source" är verkligen ingen höjdare enl. mig.
Gita
skogstroll
Jo... jag har Office 2007 hemma och inser snabbt att det kommer bli totalkaos på jobbet när vi får det, för i vanlig ordning blir det väl ingen utbildning....
KURT
CITAT (Gita @ 03-03-2008, 13:11) *
"Open source" är verkligen ingen höjdare enl. mig.
Gita


Du har erfarenhet av vad för open source? I många fall finns det ju inga kommersiella alternativ, hur kan man då hävda att open source inte är bra? Firefox är ju ett mycket bra exempel på open source som är bättre än de kommersiella alternativen.
LadyG
CITAT (KURT @ 03-03-2008, 13:17) *
Firefox är ju ett mycket bra exempel på open source som är bättre än de kommersiella alternativen.


Det skulle jag vilja se en objektiv källa på innan jag tror på det smile.gif

CITAT (Gita @ 03-03-2008, 12:11) *
"Open source" är verkligen ingen höjdare enl. mig.
Gita


Jag är böjd att hålla med dig, främst beroende på bristen på professionell support på de progam/operativ man väljer att köra.
Suse försökte, men supporten är allt annat än.
Slackware. Hm, ja man är hänvisad till en drös Howtos och forum (seriöst, om man driver företag, eller hur?) och sen blir det inte särskilt mycket häftigare om man inte köper tjänsten "Teknisk support" av ett konsultföretag ("I like to con people and I like to insult people, thus I must be a consult") och efter att ha suttit med på ett par upphandlingar så visar det sig (efter mycket käbbel) att det blir billigare att köpa licenser av Microsoft i längden.

Nu var detta runt millennieskiftet, det kan mycket väl blivit dyrare att köpa licenser och konuslterna kan mycket väl ha blivit billigare. Jag är dock inte övertygad om den saken.
Ciczi
Jag kör bara open source rakt av och har inga problem alls med någonting. Enkelt att använda och ett open source program som heter Open Office har dessutom en fin liten detalj som jag gillar skarp. Jag kan direkt från officeprogrammet omvandla dokumentet till en pdf fil som alla kan läsa.

Annars är jag böjd att hålla med KURT.

Heja Ubuntu! biggrin.gif och open source!!!

Ciczi
LadyG
Jag gör PDF:er i Office 2007 också, utan problem.

Anledningen till att man måste ladda hem en add-in för det är att Adobe och Microsoft inte kommer överens riktigt, Microsoft vill t ex att man ska kunna konvertera sitt dokument till XPS om man vill men Adobe vill ha ensamrätt s a s och vill vara solo i den kategorin. Så länge Microsoft inte tar bort alternativet att göra en XPS-fl kommer Adobe inte tillåta Microsoft att skicka deras add-in i Officepaketet från start.

Revir-pinkeri? Absolut biggrin.gif

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Där är add-innen iaf, för dem som är nyfikna smile.gif
KURT
Open source är ju så mycket mera än operativsystem, vanliga program som MySQL, PostgreSQL, Apache, PHP, Perl, Python, Ruby och Samba används av många miljarder användare. Jag tror att de ALLRA flesta dagligen använder open source programvara utan att tänka på det!

Support kan ju se ut på många olika sätt. Jag har använt många kommersiella program, men jag har aldrig sett till någon form av support för dessa program! Däremot har jag använt med av support i forum form både för kommersiella och fria programvaror, det fungerar utmärkt och jag har alltid fått den support jag har behövt.

Web browsers kan ju vem som helst jämföra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers

Forumet här på odla.nu använder ju t ex MySQL och som scriptspråk används b l a PHP!
LadyG
Apropå webläsare gick Netscape Navigator i graven idag. Lite småsorgsen blir jag av nostalgiska skäl, det var trots allt en trotjänare för länge sen innan den blev bloatware.

Privat går det väl an att förlita sig på forum för den support man kan tänkas behöva, men inte för stat och kommun. Det finns inte ens på kartan, de problem man inte kan lösa inhouse ska man lämna över till riktiga tekniker och inte sitta och diskutera publikt på Internet. (Det är en hel del sekretess och hemlighetsmakeri inbakat i det där, jag tror högsta hönsen är rädda för vad "den onde hackern" kan göra med den information som läggs ut om man måste specificera sig lite närmare för att få hjälp på ett forum.)

Dessutom vill nog hönsen ha någon de kan peka på och skylla på om det går åt fanders. Den livlinan försvinner om man inte har riktig support, och säga vad man vill om Microsoft men support kan de. Dlink och 3com är bra, Canon är ok, Compaq var jättebra (numera HP, fortfarande bra) men inga var så suveräna som Microsoft. För företag är det ett starkt vägande argument faktiskt, där downtime kostar dyra pengar.
KURT
Support har inget med kommersiell programvara att göra. MySQL är ju t ex fri programvara, de svenska företaget som utvecklade det satsade i stället på att tjäna pengar på att ta betalt för supporten, så man kan mycket väl betala för support för fri programvara. Förmodligen kommer i princip alla programvara vara fri i framtiden, i stället tar företagen betalt för support. Det tjänar även företagen på, de kommer att få löpande säkra inkomster och behöver inte bara bekymra sig om att göra programmen så populära som möjligt så att de får så många användare som möjligt. Ju mera folk kopierar och sprider programmen, desto bättre är det för företaget som utvecklat det!

Skolor och myndigheter borde åläggas att bara använda open source programvara så länge det finns sådana alternativ. Det är absurt att skattepengar kastas bort i onödan när det finns fria alternativ. När det t ex gäller ordbehandling så finns det bara en ISO-standard, och det är inte Microsofts format!
LadyG
Nja, den licens vi betalade för "på min tid" inkluderade 24/7 on site support, dvs vi ringde ett samtal och det kom över en tekniker som tog över felsökningen där vi slutade. Samma typ av avtal hade vi med Compaq på hårdvarusidan. Ett telefonsamtal så dök det upp en kille och fixade problemet. Essensen var att det skulle gå snabbt, just de systemen jag jobbade med fick inte vara nere helt enkelt. De var så känsliga att alla anställda Säpokollades och det satt en beväpnad vakt i entrén. På ett sånt bygge släpps inget hemmahack in.

Förlåt Bettson, det var inte meningen att stjäla din tråd. blush.gif
Pirum
Office 2007 är mycket segare när man scrollar genom dokumentet, tusan vet varför. Använder man rättstavning och annat trams så blir det ännu mycket segare. Jag har inte lyckats komma överens med de nya menyerna än, vissa funktioner tycker jag ligger "längre bort" liksom. Först hitta rätt flik, sedan rätt symbol. Istället för att ha alla symboler framme samtidigt för enkla funktioner, och sen snabbt hitta rätt i menyerna för mer ovanliga funktioner. Men visst, kanske vanesak. Men jag tycker jag gett det en chans nu ett par år men ännu inte fått det att funka som jag vill.
Felicia
Vi har Office 2007 på jobbet och Outlooken är väldigt seg. Den är inställd hos oss att uppdatera med en par minuters mellanrum och då är det bara att sitta och vänta en stund tills det är klart. Lite irriterande, tycker jag. Annars, word, excel och så har jag inte märkt nån större skillnad på.
Netha
Maken har Office 2007, han gillar den inte.
Jag har kvar min 2003 som jag är nöjd med.smile.gif
Bettson
CITAT (Pirum @ 03-03-2008, 17:24) *
Office 2007 är mycket segare när man scrollar genom dokumentet, tusan vet varför. Använder man rättstavning och annat trams så blir det ännu mycket segare. Jag har inte lyckats komma överens med de nya menyerna än, vissa funktioner tycker jag ligger "längre bort" liksom. Först hitta rätt flik, sedan rätt symbol. Istället för att ha alla symboler framme samtidigt för enkla funktioner, och sen snabbt hitta rätt i menyerna för mer ovanliga funktioner. Men visst, kanske vanesak. Men jag tycker jag gett det en chans nu ett par år men ännu inte fått det att funka som jag vill.


Ungefär som jag också tycker. Segt när man scrollar. Så fort som office är igång oavsett vilket av programmen så låter det i datorn ungefär sm när en gammal disk jobbar för fullt. Det skramlar lite. Det är ingenting som märks med andra program enbart men så fort office är öppet så är det kört.

Det är som om all energi åtgår för att kontrollera datorn ( programvara, uppkopplingar och gidarna vet vad) så fort man öppnar office.

Jag har funderat på ifall vi gjort någon felistallation men faktist så har jag jobbat på andra datorer med office 2007 och det har varit likadant.
LadyG
Problemen är störst när ni scrollar i ett dokument? Vad har ni för grafikkort och när uppdaterade ni drivrutinerna till dem sist?
Pirum
Jag har grafikkort och uppdaterade rutiner som gör att skärmarna flyger fram i en del andra program. Men speciellt när jag markerar med shift och pil ner så går det i sirap. Tycker inte man ska behöva 4 kärnor i CPUn och grafikkort med egen fläkt för att ordbehandla.

Tillägg: min favoritdator för att skriva texter är fortfarande min Amiga 500 med Turbotext...oj så snabb och bra. Och totalt knäpptyst. Enda felet är att jag inte har nån skärm till den längre...
KURT
Varför inte ta och prova ett lättviktigt ordbehandlings alternativ:

AbiWord
LadyG
Nå, något måste det ju vara för min officeinstallation gör inte som era. Den är smidig, snabb och problemfri. Så vitt jag vet är inte Fizzgiggs installation seg heller, och ska jag vara ärlig så tror jag ändå på grafikkortet. Det är det de flesta byter ner sig på för att hålla datorn billig, vilket i slutänden blir som att byta ner sig på förgasaren till en supermodern motor.

De som trots allt låtit grafikkortet kosta glömmer oftast att gå till t ex Nvidias hemsida och hämta hem de senaste drivrutinerna. Det görs inte per automatik, just de drivrutinerna måste man uppdatera manuellt om man vill ha de snabbaste. Generic Windows drivers för alla grafikkort finns förståss på Microsoft update, men det är de mest grundläggande som finns. Inget jag skulle köra på mer än precis så länge som det tog mig att uppdatera till riktiga drivrutiner. Utan de senaste drivrutinerna blir datorn seg, programmen blir tunga att scrolla i och om man spelar spel är det inte säkert det fungerar alls.
Bettson
CITAT (LadyG @ 04-03-2008, 07:54) *
Nå, något måste det ju vara för min officeinstallation gör inte som era. Den är smidig, snabb och problemfri. Så vitt jag vet är inte Fizzgiggs installation seg heller, och ska jag vara ärlig så tror jag ändå på grafikkortet. Det är det de flesta byter ner sig på för att hålla datorn billig, vilket i slutänden blir som att byta ner sig på förgasaren till en supermodern motor.

De som trots allt låtit grafikkortet kosta glömmer oftast att gå till t ex Nvidias hemsida och hämta hem de senaste drivrutinerna. Det görs inte per automatik, just de drivrutinerna måste man uppdatera manuellt om man vill ha de snabbaste. Generic Windows drivers för alla grafikkort finns förståss på Microsoft update, men det är de mest grundläggande som finns. Inget jag skulle köra på mer än precis så länge som det tog mig att uppdatera till riktiga drivrutiner. Utan de senaste drivrutinerna blir datorn seg, programmen blir tunga att scrolla i och om man spelar spel är det inte säkert det fungerar alls.

TUnga att scrolla i.... det är som om det vore ett ångmodem, men som sagt bara när office är öppet.

Grafikkortet jag har är NVIDIA Ge Force 8500GT. Är det för dåligt? Jag köpte det för att jag kör med dubbelskärm.
LadyG
CITAT (Bettson @ 04-03-2008, 08:41) *
TUnga att scrolla i.... det är som om det vore ett ångmodem, men som sagt bara när office är öppet.

Grafikkortet jag har är NVIDIA Ge Force 8500GT. Är det för dåligt? Jag köpte det för att jag kör med dubbelskärm.


Det ska vara fullt tillräckligt, men bara om du uppdaterat drivrutinerna. Kör du på de som finns i Windows blir det inte bra ändå.

Här hittar du de senaste grafikdrivrutinerna till din dator:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Till Vista borde du ha ForceWare version 169.25 som släpptes strax före jul. Till XP är det GeForce Release version 174.16 från februari i år som gäller.
Pirum
Ett gammalt 4Mbyte grafikkort från 1999 bör klara ett officeprogram utan några som helst problem. På min dator är det snarare CPUn som är för klen tror jag, en Athlon 3400. Office 2007 gör en massa realtidsjusteringar av layouten om man exempelvis ändrar saker. Drar jag i scroll-listen är det rätt snabbt, det är bara om jag markerar text och drar mig ner genom sidorna som det börjar sega rejält, eller om jag gör en del andra saker, exempelvis använder rättstavning i ett väldigt felstavat dokument (exempelvis på engelska med svensk rättstavning).
LadyG
CITAT (Pirum @ 04-03-2008, 17:18) *
Ett gammalt 4Mbyte grafikkort från 1999 bör klara ett officeprogram utan några som helst problem. På min dator är det snarare CPUn som är för klen tror jag, en Athlon 3400. Office 2007 gör en massa realtidsjusteringar av layouten om man exempelvis ändrar saker. Drar jag i scroll-listen är det rätt snabbt, det är bara om jag markerar text och drar mig ner genom sidorna som det börjar sega rejält, eller om jag gör en del andra saker, exempelvis använder rättstavning i ett väldigt felstavat dokument (exempelvis på engelska med svensk rättstavning).


4mb gfx och Office 2007? Du skojar? Office 2007 listar det inte i recommended requirements men i det finstilta kan man läsa "Some features require Microsoft Windows Desktop Search 3.0, Microsoft Windows Media Player 9.0, Microsoft DirectX 9.0b", "Grammar and contextual spelling in Word is not turned on unless the machine has 1 GB memory" samt "Actual requirements and product functionality may vary based on your system configuration and operating system".

"Computer and processor 500 megahertz (MHz) processor or higher" är det enda de säger om CPU däremot. Så om du inte klockat ner din dator rejält så är det grafiken du borde koncentera dig på.

Hur mycket av RAM-minnet använder datorn som grafikminne nu? Jag tror att ett bättre grafikkort skulle göra underverk för hela datorn.
Pirum
"Some features require Microsoft Windows Desktop Search 3.0, Microsoft Windows Media Player 9.0, Microsoft DirectX 9.0b"

Office 2007 ställer alltså vansinniga krav wink.gif Jag har inga som helst problem i andra program. Kör nu med ett integrerat nvidia 6150 med 64MByte dedikerat minne, men har även kört med 128MByte Radeon 9250. Jag inser att dessa kort inte räcker så bra till spel, men till 2D-grafik ska de inte ha problem. Kör Vista utan större problem på min laptop med Radeon XPRESS 1150, att Vista kräver lite grafik om man kör med Aero är ju mer förståeligt än att Office 2007 segar som knäck under Windows XP utan lull-lull.

Hur som helst, det värsta med Office 2007 är att jag inte vant mig av med menyerna än smile.gif
LadyG
Vsst är det så, Office borde vara ett arbetsprogram men det har en massa "tjusigheter" som jag inte är säker på att jag lärt mig tycka om än. Har precis börjat lära mig hitta lite, däremot är jag inte säker på att jag trivs med 3D-effekter och allt vad det är de lagt till i själva programmet. Behövs det verkligen?

Å andra sidan har jag inga direkta problem med Office så jag ska väl egentligen inte klaga. Mitt största problem är att hitta vart de lagt mina funktioner.
Bee
CITAT (LadyG @ 04-03-2008, 21:35) *
Mitt största problem är att hitta vart de lagt mina funktioner.


Jepp. Bara att hålla med. Jag har inte använt Office 2007 så mycket än, det är bara några veckor sen det köptes in. Men nu har jag börjat titta lite på filer från Office 2003.

Ett stort problem: Var hittar jag krysset man stänger ner ett dokument med utan att gå ur programmet??? Jag har försökt söka i Hjälp men jag hittar inte. "Stänga" eller "stänga dokument" fick jag inte rätt svar på. Det är alltså det lilla svarta krysset som brukar finnas upptill till höger i alla Office-program (inkl Outlook). Hittar det inte varken i Word eller Excel.
LadyG
CITAT (Bee @ 05-03-2008, 19:13) *
Jepp. Bara att hålla med. Jag har inte använt Office 2007 så mycket än, det är bara några veckor sen det köptes in. Men nu har jag börjat titta lite på filer från Office 2003.

Ett stort problem: Var hittar jag krysset man stänger ner ett dokument med utan att gå ur programmet??? Jag har försökt söka i Hjälp men jag hittar inte. "Stänga" eller "stänga dokument" fick jag inte rätt svar på. Det är alltså det lilla svarta krysset som brukar finnas upptill till höger i alla Office-program (inkl Outlook). Hittar det inte varken i Word eller Excel.


Om du klickar på den stora runda knappen i vänstra hörnet, den med office-symbolen på, så finns det ett alternativ allra längst ner i den menyn som heter "stäng". Den stänger bara dokumentet, iaf på min dator.
Ralf
CITAT (Bee @ 05-03-2008, 19:13) *
Jepp. Bara att hålla med. Jag har inte använt Office 2007 så mycket än, det är bara några veckor sen det köptes in. Men nu har jag börjat titta lite på filer från Office 2003.

Ett stort problem: Var hittar jag krysset man stänger ner ett dokument med utan att gå ur programmet??? Jag har försökt söka i Hjälp men jag hittar inte. "Stänga" eller "stänga dokument" fick jag inte rätt svar på. Det är alltså det lilla svarta krysset som brukar finnas upptill till höger i alla Office-program (inkl Outlook). Hittar det inte varken i Word eller Excel.

Det där gjordes om redan i förra versionerna. Varje dokument/kalkylblad har ett eget programfönster! Pröva att öppna två stycken dokument. Du får som två st programfönster då att jobba med. Men om du väljer "visa" och "ordna" så ordnas dom word-dokument som man har öppet. Dock så finns det separata verktygsfält som tar upp stor det av skärmen....

Angående tröghet i Wörd, Vad har ni för inställningar på rättstavningen?? för mig känns det som om den tar mkt kraft. Annars har jag inga som helst problem i min dator.
Bee
Tack Lady och Ralf! Jag skall testa hemma ikväll. Det är Student- och hemutgåva av Office 2007 jag har.
Bettson
thanks.gif lady G
NU förvandlades datorn från en Pentium 4 till något modernare. Helt fantastiskt.
Kommer det nya drivrutiner hela tiden som man måste datera upp efterhand eller?



LadyG
Varsågod smile.gif Skönt att det löste sig! Det kommer nya med jämna mellanrum, men inte varje månad ens utan snarare en gång halvåret eller mer sällan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon