aanderss
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=405037

Jag jobbade på sdr när jag var barn och vi hade lön enligt antal sorter antal hushåll o vikt. de ändrade lönen till fast pris 1997 men då sa många upp sig även jag så de gick tilbaka till de gammla igen men nu har de ändrat igen ser jag.

vad tycker ni om SDR?
niklaswik
Har många gånger funderat på "ingen reklam tack"-lapp men det är rätt kul med Expert/Audio Video/Euronics etc.


Det allra mesta går vägen brevlåda->pappersskräp->container->återvinningstjosan->tryckeri->brevlåda->pappersskräp..........

Sällan något blir läst.
*Stintan*
På min brevlåda står det "INGEN REKLAM TACK!"

rahmat2
CITAT (aanderss @ 02-03-2008, 16:07) *
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=405037

Jag jobbade på sdr när jag var barn och vi hade lön enligt antal sorter antal hushåll o vikt. de ändrade lönen till fast pris 1997 men då sa många upp sig även jag så de gick tilbaka till de gammla igen men nu har de ändrat igen ser jag.

vad tycker ni om SDR?


Detta är nåt för uppdraggranskning,eller? Och med dig och Anthon och liknande fall kan vi hindra barnarbetet.

aanderss
jag har mailat uppdrag granskning och skickat dem länken
bear
De senaste avsnitten av "Uppdrag Granskning" har till stor del handlat om slavliknande arbetsförhållande och urusla lönevillkor som tydligen inte är så ovanligt i dag .

Nattstädare på hamburgerrestauranger, tex

Senaste programmet :

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...g&from=menu



Köttfärsprogrammet skapade ju turbulens men reaktioner efter senaste programmet blev väl knappt en susning.
rahmat2
CITAT (aanderss @ 02-03-2008, 19:27) *
jag har mailat uppdrag granskning och skickat dem länken


bravo.gif
Aqvakul
Visst är det dåligt betalt och visst kan man kalla det för utnyttjande av barnarbetskraft.

Samtidigt är det säkert bra att barn får chansen att jobba lite.

Att kalla det slavarbete är definitivt att ta i,

tycker Anders.
aanderss
CITAT (aq42 @ 02-03-2008, 20:10) *
Visst är det dåligt betalt och visst kan man kalla det för utnyttjande av barnarbetskraft.

Samtidigt är det säkert bra att barn får chansen att jobba lite.

Att kalla det slavarbete är definitivt att ta i,

tycker Anders.



tycker inte jag . jag vet vad de är för jobb för jag hade de jobbet som barn
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-03-2008, 20:19) *
tycker inte jag . jag vet vad de är för jobb för jag hade de jobbet som barn

Vem tvingade dig till det?

Slav är en rättslös person som ägs av en annan
aanderss
ingen men sdr utnytjar barnen i dag
rahmat2
CITAT (aq42 @ 02-03-2008, 20:10) *
Visst är det dåligt betalt och visst kan man kalla det för utnyttjande av barnarbetskraft.

Samtidigt är det säkert bra att barn får chansen att jobba lite.

Att kalla det slavarbete är definitivt att ta i,

tycker Anders.


Har sett barn dela ut reklam på södagar. Trodde att det varit deras föräldrars arbete de barnen utförde. Idag efter detta inlägg tycker jag annorlunda.

Rahmat
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-03-2008, 20:27) *
ingen men sdr utnytjar barnen i dag


Det är vi överens om - tycker bara att kopplingen till slavar är lite väl drastisk

Sen kan det ju hända att någon kan få ett bättre jobb, t.ex. som tidningsutdelare, med meriten att ha delat ut reklam - någonstans får man ju börja...
kompiskram.gif
Wilmer
Sedan säljer de små liven bingolotter, jultidningar.....
rahmat2
CITAT (aq42 @ 02-03-2008, 20:30) *
Det är vi överens om - tycker bara att kopplingen till slavar är lite väl drastisk

Sen kan det ju hända att någon kan få ett bättre jobb, t.ex. som tidningsutdelare, med meriten att ha delat ut reklam - någonstans får man ju börja...
kompiskram.gif


I och med att slaveriet är avskaffade idag, betraktas arbete utanför kollektivavtalets ramar för slavarbete/slavliknande arbete.

Rahmat
Grå
Barn mår dåligt av att inte ha sysslor, klart de ska jobba lite!
Sedan kan man ju önska att de får skälig lön för arbetet, men å andra sidan har vi en lag som talar om åldersgräns för avlönat arbete?
Aqvakul
CITAT (rahmat2 @ 02-03-2008, 20:40) *
I och med att slaveriet är avskaffade idag, betraktas arbete utanför kollektivavtalets ramar för slavarbete/slavliknande arbete.

Rahmat


det är i så fall en mycket märklig beskrivning, som jag knappast tror är allmänt accepterad
rahmat2
CITAT (aq42 @ 02-03-2008, 21:25) *
det är i så fall en mycket märklig beskrivning, som jag knappast tror är allmänt accepterad

Varför inte?
Pirum
I den gamla betydelsen är de inte slavar. Det går dock att använda uttrycket metaforiskt, såklart. I Sverige har ju alla ett fritt val, och då kan en del tycka det är konstigt att ord som "slavarbete" används. Å andra sidan är inte alltid valet så fritt som vi kanske hoppas eller vill tro.

30kr per timme tycker jag är aningen snålt faktiskt, även om det förmodligen är skattefritt. 50kr/timme som nämns i artikeln verkar mer rimligt, eftersom det kanske är skattefritt alltså. Å andra sidan vet jag inte om 13-åringar ska arbeta med reklamutdelning. Tycker 15-årsgräns för lönearbete verkar ganska lagom nedre gräns.

http://youtube.com/watch?v=9gtuACQ9RMs
rahmat2
CITAT (Pirum @ 02-03-2008, 21:44) *
...

30kr per timme tycker jag är aningen snålt faktiskt, även om det förmodligen är skattefritt. 50kr/timme som nämns i artikeln verkar mer rimligt, eftersom det kanske är skattefritt alltså. Å andra sidan vet jag inte om 13-åringar ska arbeta med reklamutdelning. Tycker 15-årsgräns för lönearbete verkar ganska lagom nedre gräns.

http://youtube.com/watch?v=9gtuACQ9RMs

50 kronor för 15 åringar är ingen lön. För skatten är på 30%. Dvs skatten plus det 15 åringen får tillsammans blir 65 kr. I dagens smhälle är 65 kronor ingentig för en 15 åring som saknar all social skydd samtidigt som de företagen tjänar gigantiska summur på just reklambladen.

Huggorm
Är lönen för dålig får dom väll säga upp sig. Ingen svensk 15-åring är beroende av att tjäna egna pengar, så det är helt frivilligt. Är villkoren för dåliga är det bara att leta upp ett jobb där det är bättre. Finns det inget bättre får man sänka sina krav eller låta bli att jobba.
rahmat2
Träffade för några år sen en gymnastist som försöjde sin lilla syster i Göteborgs åmrådet. Och ett par andra viktiga punkter är att alla 15 åringar har inte miljonära föräldrar.

15 åringen utför samma arbete som en vuxen gör. Därmed finns det inga skäl för att utnytja barnet och underbetala denna. Nu när det pratas om den 15 åringen som av olika skäl är tvungen till arbete i tidiga ålder får vi prata också om motparterna företaget som tjänar gigantisk på dessa barns arbete.

Rahmat
*Stintan*
Avtalsenliga löner för ungdomar under 17 år ligger runt 60 kr/timmen och på det dras sedan skatt. Tjänar dom mindre än 18.400 per år (tror jag det är) är det skattefritt.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 02-03-2008, 22:03) *
Är lönen för dålig får dom väll säga upp sig. Ingen svensk 15-åring är beroende av att tjäna egna pengar, så det är helt frivilligt. Är villkoren för dåliga är det bara att leta upp ett jobb där det är bättre. Finns det inget bättre får man sänka sina krav eller låta bli att jobba.



Kan väl finnas de som är mer eller mindre beroende , vi kan väl inte uttala oss om alla ?!

Grejen är väl att ungdomarna utför ett jobb och bör ha drägligt betalt för det. Om SDR gör en bra vinst så borde de kunna " ha råd " att betala , eller hur ?

*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 03-03-2008, 00:19) *
Kan väl finnas de som är mer eller mindre beroende , vi kan väl inte uttala oss om alla ?!

Grejen är väl att ungdomarna utför ett jobb och bör ha drägligt betalt för det. Om SDR gör en bra vinst så borde de kunna " ha råd " att betala , eller hur ?


tummenupp.gif
Gita
CITAT (rahmat2 @ 02-03-2008, 21:50) *
50 kronor för 15 åringar är ingen lön. För skatten är på 30%. Dvs skatten plus det 15 åringen får tillsammans blir 65 kr. I dagens smhälle är 65 kronor ingentig för en 15 åring som saknar all social skydd samtidigt som de företagen tjänar gigantiska summur på just reklambladen.

Men får man inte tjäna drygt 15 000 kr innan man behöver betala skatt?
Gita
aanderss
barnen som jobbar på sdr kan ibland ha 20 kr i timmen
tettan
men vad tycker ni en rimlig lön för att bära ut reklam är då?
aanderss
lönen skall bero på antal hushåll man delar ut till, antal olika sorter man har att sortera i hop, vikten och hur lång rundan är i km. att sätta ut en timmlön går ju inte om man går efter detta för det finns barn som de kan ta 6 timmar för och 3 timmar för andra barn
Pirum
Fast det är väl just det som SDR gjort här. De säger att "Runda X ska ta 3 timmar", och tar det 6 timmar för nån unge så får ungen skylla sig själv, "även barn kan lära sig arbeta bättre" som väl nån från SDR sa. Jag tycker man ska vara generös med uppskattningen av tid. Jag har ryckt in som postvikarie ibland, och när de vanliga brevbärarna är klara 15 så har jag fått hålla på till nästan 18. Självklart har jag fått betalt för denna extra tid! Annars hade ju facket gått bananas (och jag hade gått hem).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon