magdalena81
Hej! Har fått Klematis frön från en bekant. Hon plockade dessa från sin planta för ca 1 vecka sedan.
Hur ska jag få dem att gro? Jag har hört att det krävs kyla för att de ska gro men nu står det hemma på fönsterbrädet räcker det för dem att de har varit ute hela vintern? Eller hur skag jag göra för att lyckas?
Jag vet ej vad det är för sort men det är stora lila blommor som blommar under juli.

/Magdalena81
johannea
Jag är ju inte rätt människa att svara... men kan säga att jag försökt med det samma som du, dvs sådde självplockad klematis. de fick stå på fönsterbrädan ca 1 mån, å nu står de i kylskåpet vilket ja har hört att de ska göra i 3 veckor, sen blir det en ny period i fönstret osv... har hört att det kan behövas flera sånna perioder fram å tillbaks, men som sagt, de är första gången jag vågar/ orkar prova nåt som kräver så mycket jobb!

Väntar spänt på att "experterna" här på forumet ska säga sitt yes.gif
magdalena81
Tack!
Kul att någon experimenterar som jag. Tycker att det är jätte kul att leka med fröna. Vi får väl hoppas att vi båda lyckas smile.gif
Hör av mig om de lyckas gro smile.gif
Tosan
Jag har två sorters klematis. Den ena sorten skulle ha 5-6 dagar i värme, och sedan 4-7 månader kallt + 4 grader. Nu står den i kylen för andra ggn, inget hände efter drygt 4 månader.
Den andra skulle gro i 15-20 grader, och ett frö grodde åxå, men blev snabbt betat av ohyra, så jag hoppas den klarar sig.
Eva 33c
Klematis kan ha lite olika beteenden.
C. tangutica (Gullklematis) och C. chisanensis gror utan vidare i vanlig rumstemperatur och gullklematisen kan tom blomma första sommaren. Alpklematis är jag rätt säker på att den behöver en kallperiod. Men sen gror de ganska fort.
(Att fröna suttit på busken under vintern "räknas inte" för det mesta. Torr kylperiod väcker inte fröna, de ska hamna i jord och kunna suga fukt först.)
Ett år sådde jag C. viticella i januari ställde ut, de grodde i september!
En del gror varmt men väldigt långsamt.
Om man inte vet säkert med den sort man har skulle jag så och ställa ut och vänta. Gror de inte denna sommar skulle jag spara sådden ett år till innan jag ger upp.
magdalena81
Tack!
Ska ställa ut den på en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon